1

SPEKTAKL ZA PAMĆENJE: Legends Parade 2017

Na stazi Red Bull Ring, u okviru pratećeg programa ovogodišnje trke za VN Austrije, ponovo je održana „Parada legendi”. Ovoga puta, u sklopu zajedničkih promotivnih aktivnosti u cilju popularizacije automobilskog sporta, dva najveća takmičenja pod patronatom FIA-e, F1 i WEC, odnosno Le Mans, udružila su snage

Foto: Martin Candir

Foto: Martin Candir

Svetska međunarodna automobilska federacija (FIA) u poslednje vreme čini velike napore da popularizuje svoja najelitnija takmičenja i to na razne načine. Nedavno je na čuvenoj trci 24h Le Mansa, koja je deo FIA Svetskog šampionata trka izdržljivosti, start označio novi šef F1, Chase Carey, a sada je FIA Svetski šampionast Formule 1 uzvratio gostoprimstvo.

pročitaj još

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    U okviru tradicionalnih promotivnih aktivnosti za VN Austrije, na stazi Red Bull Ring pored Spielberga, po četvrti put za redom održana je “Parada legendi”, a ove godine, legende su došle iz sveta trka izdržljivosti…

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    Inače, poznato je da su Monaco Grand Prix, 24h Le Mans i Indianapolis 500 tri najprestižnije trke u svetu automobilskog sporta. One, teniskim žargonom rečeno, predstavljaju “grend slemove” na četiri točka i pobednici uživaju poseban ugled. Zbog toga su organizatori VN Austrije želeli da deo te jedinstvene atmosfere koja, pre svega, vlada na trci 24h Le Mansa, dočaraju i F1 publici, pa su okupili neke od bivših, ali i sadašnjih asova, kao i veoma zanimljiva, istorijiski izuzetno značajna vozila, baš kao i pobednički automobil iz ove godine!

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    Tako su se na stazi našli aktuelni Porsche 919 Hybrid, dakle model iz 2017. sa kojim je Novozelanđanin Brendon Hartley nedavno trijumfovao na 24h Le Mansa. Isti automobil vozio je i Australijanac Mark Webber, bivši vozač F1, koji se do nedavno takmičio u WEC. Bio je tu i Audi R18 e-tron quattro iz 2016. godine, logična evolucija automobila sa kojim je čuveni Danac Tom Kristensen učestvovao u poznatim trkama izdržljivosti.

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    Britanac Guy Smit ponovo je seo u svoj Bentley Speed 8 sa kojim je trijumfovao na 24h Le Mansa 2003. U kokpit modela BMW V12 LME iz 1999. smestio se Austrijanac Gerhard Berger, nekada vozač F1, ali i direktor BMW Motorsporta u tom periodu. Pobednik čuvene trke izdržjivosti iz 1986. i 1987. nemački vozaš Hans-Joachim Stuck se, takođe, našao u svom automobilu Porsche 962C sa kojim je i trijumfovao.

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    Test vozač tima Red Bull, Švajcarac Neel Jani je prošle sezone pobedio na čuvenoj stazi La Sarthe u ekipi Porsche, samo je sada dobio priliku da vozi model 936 iz 1981. Miljenik domaće publike, Austrijanac Dieter Quester, takođe je učestvovao u trci 24h Le Mansa i bio pobednik u klasi 1973. godine, a na stazu Red Bull Ring je izašao u svom automobilu BMW 3.0 CSL iz te sezone.

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    Njegov sunarodnik, nekada i sam vozač F1, ali i pobednik Le Mansa iz 1971. a sada savetnik Dietricha Mateschitza, vlasnika Red Bulla, za automobilski sport, dr Helmut Marko, našao se za upravljačem modela Porsche 917K sa kojim se i takmičio u u sezoni 1970. Jean Alesi, poznati francuski vozač F1, dobio je priliku da nastupi u automobilu Ferrari 512S iz 1969. budući da se nekada i on tamičio u poznatoj trci izdržljivosti u Francuskoj, doduše ne u tom vozilu.

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    I na kraju, treba napomenuti da su organizatori imali još jedan Porsche 917K iz 1971. godine prpremljen za nastup, ali je on ostao samo kao eksponat u F1 za zoni za fanove. To je zapravo automobil koji je vozio dr Helmut Marko kada je pobedio u trci za 24h Le Mansa, ali nije želeo da sedne u njega: “Za mene je to veoma traumatičan automobil. Da bi bio dobar, potrebno je da je dobro podešen. Izuzetno je osetljiv na vetar i uvek kada sam izlazio na pravac, posmatrao sam zastave pored staze, kako bi mogao da pretpostavim šta me očekuje!”

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    “Sećam se i da sam vozio 14 od ukupno 24 sata u toj trci, te da sam izgubio nešto više od 4 kilograma. Nakon trke nisam imao snage ni da podignem telefonsku slušalicu. Leva ruka mi je od upotrebe menjača bila neko vreme potpuno utrnuta, dok sam na levoj nozi imao plikove od opekotina, jer se pedala kočnice strašno pregrevala. Znam samo da sam posle svega osetio veliko olakšanje, tako da ne želim da se podsećam tih traumatičnih momenata, već samo onih sa lepih sa proslave pobede!”

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    Ova “Parada legendi”, kao i tri prethodne, bila je samo revijalni nastup i nisu merena vremena, niti je bilo pobednika. Činjenica je samo da je pobednički Porsche 919 Hybrid sa nedavno održane trke 24h Le Mansa veoma brzo nestao sa staze, odnosno da ga je Hartley sklonio od radoznalih pogleda, budući da je to još uvek aktuelni model sa kojim se takmiči u FIA WEC. A svi ostali su imali mnogo opušteniji pristup i u pravom smislu “paradirali”!

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    ekskluzivno sa Red Bull Ringa,
    Zoran Živkov/TopSpeed


    INTERVJU Tom Kristensen – Mr. Le Mans

    Ako je neko zaslužio nadimak “Mr. Le Mans”, odnosno “Gospodin Le Man”, onda je to svakako Tom Kristensen, i to s punim pravom! Danski vozač je čak devet puta pobeđivao u čuvenoj 24-časovnoj trci, a od toga čak pet puta uzastopno! Za početak, pitali smo ga koje se pobede narađe seća: “Uvek je ona prva pobeda nešto posebno. No, pamtim i svaku drugu, jer uvek sam mnogo strepeo do samog kraja trke da li će sve biti u redu!”

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    Zamolili smo ga i za komentar ovogodišnje trke 24h Le Mansa, na šta je veliki šampion rekao: “Izuzetno surova za LMP1 klasu. Mnogo problema, čak više nego što je bilo ko mogao pretpostaviti. Međutim, to je Le Mans. Pobeđuje onaj ko ima manje poteškoća, a ne onaj ko je najbrži.”

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    Na konstataciju da je “kornjača” umalo pobedila “zeca”, kao u Ezopovoj basni, Kristensen kaže: “Da, Toyota je imala brzinu i to je evidentno i to smo znali. Ipak, nismo mogli ni da pretpostavimo da će se sudbina tako surovo, ponovo, poigrati sa njima, tim pre što je Porsche prvi upao u probleme.”

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    Smatra li da je hibridna tehnologija previše komplikovana za trke izdržljivosti, devetostruki pobednik tvrdi: “I da, i ne… Međutim, ona je upravo tu i ponikla, pa zato mislim da treba tu i da ostane, mada neke stvari, ipak, treba pojednostaviti i smanjiti troškove, kako bi se još neki od velikih proizvođača uključio u najsnažniju klasu. U protivnom, postoji opasnost da je izgubimo!”

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    U vezi sa omiljenim automobilom, “Mr. Le Mans” razmišlja ovako: “Zaista nemam neki najdraži model. Znate, tokom svoje karijere vozio sam sve automobile Audi Sporta za Le Mans, od prvog do poslednjeg. I to smatram velikom privilegijom. Mada, moram da priznam da mi model R8 sa kojim smo postigli pet uzastopnih pobeda zaista mnogo znači.”

    Foto: Martin Candir

    Foto: Martin Candir

    A na pitanje da li razmišlja o eventualnom povratku na stazu, Tom Kristensen ističe: “Ja sam sada jedan srećan penzioner, koji uživa u svojoj penziji i za sada to ne želim da menjam! Dovoljna mi je i neka promotivna akcija poput ove, čisto da se samo malo podsetim starih vremena.”

    chats-viber-ts

    Tagovi: audi, bentley, bmw, f1, ferrari, grupa c, le mans, porsche, red bull, Tom Kristensen
    Popularni komentari
    • L
      Laksonik

      Ali zvuk tog BMW V12 LME 😀 😀 😀