0

24 ČASA LE MANA 2017: Sumrak favorita!

Ovogodišnja trka 24 časa Le Mana donela je pregršt uzbuđenja, doduše, ne onih koje smo očekivali, ali je istovremeno demonstrirala i svu kompleksnost i još uvek nedovoljnu pouzdanost hibridne tehnologije... Ipak, Porsche nakon svih problema, može biti zadovoljan, osvajanjem treće uzastopne, a ukupno rekordne 19. pobede na ovoj legendarnoj trci!

Foto: lemans.org/ACO

Foto: lemans.org/ACO

Spektakularno takmičenje kakva je trka 24 časa Le Mans, i ove godine je, po 85. put, potvrdilo svu svoju nepredvidivost, „surovost“, ali i zabavu za gotovo 260.000 gledalaca koji su tokom proteklog vikenda bili u prilici da prate ovu legendarnu trku.

pročitaj još

    Foto: lemans.org/ACO

    Foto: lemans.org/ACO

    Ako bismo rekli da je pobednik na kraju bio Porsche, i to po treći put za redom, odnosno 19. put od kada nastupa na ovoj trci, stekli biste utisak da je sve, manje-više, proteklo nekim uobičajenim tokom za Le Mans, pre svega u nadmetanju najsnažnije LMP1 klase vozila.

    Foto: lemans.org/ACO

    Foto: lemans.org/ACO

    Pa, istina je ovaj put poprilično daleko od toga! Šta više, malo je nedostajalo da po prvi put u istoriji, vozilo iz LMP2 klase bude ukupni pobednik trke, a da mehaničari Porschea i Toyote nisu bili toliko uporni u želji da otklone kvarove na hibridnim sistemima, ostali bismo u potpunosti bez predstavnika P1 kategorije!

    Foto: lemans.org/ACO

    Foto: lemans.org/ACO

    Ove godine, kao što je već poznato, Audi je izostao sa Le Mana, usled ogromnih troškova koje takmičenje u P1 kategoriji hibridnih prototipova iziskuje, te smo „spali“ na samo pet fabričkih automobila (tri Toyote i dva Porschea), kao i jedan privatni tim ByKolles Racing sa prototipom CLM P1/01 Nismo.

    Foto: lemans.org/ACO

    Foto: lemans.org/ACO

    Već u prvom krugu, ostali smo bez privatnog ByKolles Racing, a već u prvim satima trke, i Porsche 919 Hybrid #2 završio je u “boksu” usled velikog kvara na hibridnom sistemu koji pokreće prednje točkove, i pao na tada poslednju, 55. poziciju! Toyote TS050 Hybrid su od samog starta, a to smo videli već i u kvalifikacijama, krenule silovito, u želji da se iskupe za prošlogodišnji “kiks” u samom finišu trke!

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Međutim, i njih je pogodio problem sa hibridnim pogonom, baš kao i Porschea… Prvo je u boksu „zaglavila“ posada Toyota #8 i u međuvremenu izgubila preko 25 krugova, da bi tokom noći, negde oko osmog sata trke, nastao pravi haos među vodećima. Prvo je pored staze ostao vodeći automobil – Toyota #7, koji je od samog početka bio više nego dominantan, da bi svega par minuta kasnije, nakon kontakta sa automobilom iz P2 klase i havarije na vozilu prouzrokovane raspadom zadnjeg pneumatika, pored staze ostala i druga Toyota #9, čime je, de facto, propao i ovogodišnji juriš na Le Mans „krunu“!

    Foto: lemans.org/ACO

    Foto: lemans.org/ACO

    Vođstvo je tada preuzeo Porsche 919 Hybrid #1 i ubedljivo ga povećavao sve do kasnih jutarnjih časova, kada je oko 11.30h, i njega zadesila „hibridna kletva“, te je Andre Lotterer mogao samo da parkira prototip pokraj staze, uprkos činjenici da je u tom trenutku imao fantastičnih 13 krugova prednosti nad drugoplasiranim!

    Foto: lemans.org/ACO

    Foto: lemans.org/ACO

    Liderska pozicija time je pripala, po prvi put od kada traje ovo takmičenje po klasama, LMP2 prototipu tima Jackie Chan DC Racing, a ista kategorija vozila nalazila se i na druga dva mesta koja vode na pobedničko postolje. I, taman kada se činilo da će ovaj Le Mans predstavljati pravo „groblje“ za hibridne prototipove P1 klase, nastupio je holivudski scenario povratka heroja.

    Foto: lemans.org/ACO

    Foto: lemans.org/ACO

    Naime, Porsche #2, koji se nakon izlaska iz boksa u kojem je proveo duže od sat vremena, vratio na poslednju poziciju, krenuo je u svoj pohod ka vrhu, „vrteći“ sve brže krugove! Sa oko 10-12 sekundi prednosti po krugu u odnosu na vodeće LMP2 prototipove, Porsche #2 je na oko sat vremena pre kraja trke, napokon izbio na vodeće mesto, koje je i zadržao do prolaska linijom cilja! Tako je posada Bernhard/Bamber/Tandy donela Porscheu treću uzastopnu, a ukupno 19. pobedu na Le Manu!

    Foto: lemans.org/ACO

    Foto: lemans.org/ACO

    No, tu uzbuđenjima nije bio kraj, budući da je u samoj završnici trke, tačnije poslednjem krugu, usledila velika borba za prvo mesto u GTE Pro klasi, između Chevrolet Corvette i Aston Martin Vantage. Nakon nekoliko međusobnih preticanja, ali i “presecanja” šikana, prednji pneumatik na Corvetti je “izdahnuo” te je pobeda pripala Aston Martinu, ali je to iskoristio i Chip Ganassi Team sa Fordom GT i ugrabio drugu poziciju!

    Foto: lemans.org/ACO

    Foto: lemans.org/ACO

    U ukupnom poretku, drugoplasirani, iza pobednika u Porscheu, bio je već pomenuti Jackie Chan DC Racing Oreca tim sa posadom Jarvis/Laurent/Tung, koja je ujedno bila i najbolja u LMP2 klasi dok je treće mesto pripalo takođe LMP2 vozilu Vaillante Rebellion Oreca i posadi Piquet/Beche/Heinemeier-Hansson.

    Foto: lemans.org/ACO

    Foto: lemans.org/ACO

    U GTE Am kategoriji, Ferrari je “počistio” konkurenciju, osvajajući tri prva mesta sa modelom 488 GTE, od kojih je najbrža bila posada Smith/Stevens/Vanthoor.

    Foto: lemans.org/ACO

    Foto: lemans.org/ACO

    Neočekivano visoke temperature za Le Mans za ovo doba godine, kao i brojni periodi sa tzv. Slow zonama, koji su onemogućili optimalno hlađenje pogonskih jedinica, izgleda da su stavili „na muke“, pre svega, električne komponente hibridnih sistema, što je doprinelo tako velikom broju kvarova i odustajanja u LMP1 klasi.

    Foto: lemans.org/ACO

    Foto: lemans.org/ACO

    Imajući u vidu izuzetno velike razvojne troškove ovih automobila od 1000 „konja“, postavlja se pitanje dalje svrsishodnosti ove klase, barem u trenutnoj formi, koja je trebala da bude demonstrator novih tehnologija, a ne lider po broju kvarova. Nakon ozbiljnog neuspeha i ove godine, uprkos velikim investicijama, pitanje je da li će Toyota i sledeće sezone nastupati na ovoj trci, te da li će se možda dogoditi da uskoro, u potpunosti „izgubimo“ LMP1 kategoriju, u kojoj svake godine, nastupa sve manji broj proizvođača!?

    Foto: lemans.org/ACO

    Foto: lemans.org/ACO

    U svakom slučaju, čini se da tehničko “pametovanje” i konstantno lutanje u pravilima od strane FIA, i u WEC šampionatu, baš kao i u Formuli 1, dovodi do sve većih troškova, sve manje učesnika i sve neizvesnije budućnosti samog takmičenja. Očigledno da je krajnje vreme da se nešto radikalno menja i napokon privuče što više velikih “igrača” u “kraljevsku” LMP1 klasu.

    Đorđe Pavićević/TopSpeed

    FINALNI POREDAK 24 HEURES DU MANS 2017 (PDF dokument)

    chats-viber-ts

    Tagovi: 24 časa le mana, aston martin, chevrolet corvette, ferrari, ford gt, le mans, lmp1, oreca, porsche, toyota, wec