3

INTERVJU Gabor Saghmeister: Nikad nije kraj!

Subotičanin Gabor Saghmeister je i u svom devetom učešću na čuvenom maratonskom Dakar reliju ponovo uspeo da stigne do cilja, što je imajući u vidu težinu takmičenja, rezultat vredan svakog poštovanja

Foto: Dakar Rally

Foto: Dakar Rally

Dve nedelje iscrpljujuće borbe u bespućima Južne Amerike za Gabora Saghmeistera, našeg jedinog predstavnika na najekstremijem takmičenju u svetu auto-moto sporta, Dakar reliju, donele su mu još jedan rezultat, na koji on, ali i svi mi, možemo da budemo ponosni! Naš višestruki šampion u motokrosu je u svom devetom nastupu na Dakaru još jednom stigao do cilja.

pročitaj još

    Foto: Dakar Rally

    Foto: Dakar Rally

    Subotičanin je u generalnom plasmanu motociklista zauzeo 73. mesto od ukupno 96 takmičara koji su završili reli. Međutim, uzimajući u obzir da je ovo gotovo sigurno bio najteži Dakar reli od kada se vozi na južno-američkom kontinentu i da je konkurencija bila izuzetno snažna, a podrška našem takmičaru i resursi koji su mu bili na raspolaganju prilično skromni, njegov rezultat je za svaku pohvalu!

    Evo nekih ličnih utisaka Gabora Saghmeistera o Reliju Dakar 2017 po povratku kući…


    TopSpeed: Kako ocenjujete Vaše učešće na ovogodišnjem Dakar reliju?

    Saghmeister: Bilo je zaista teško! Izuzetno naporno, vreovatno najnapornije od kada se ja takmičim. Od postavke same rute, do veoma loših vremenskih uslova… Ipak, na ovogodišnjem Dakaru sam imao najbolje rezultate kada smo imali najteže etape, odnosno dane. Jer, ja već imam dovoljno iskustva da znam kako da se ponašam u tim momentima. Znam kako da se ponašam kada si sam u pustinji, kada je jako dubok pesak, kada je jedva prohodno i kada zalutaš. Dobro poznajem svoj organizam i znam tačno koliko tečnosti treba da pijem, kada i koliko da pijem, šta da jedem, kako da se ponašam sa motociklom i kako da raspodelim svoju snagu tokom dana i prilagodim se uslovima u kojima se nalazim. Važno je pametno rasporediti snagu na tih 800 ili 900 kilometara koliko je u danu potrebno preći. Jer, mogu ja prvih 200 kilometara da imam veoma dobar tempo, ali šta ću onih poslednjih 200 ili 300 kilometara!?


    TopSpeed: Da li su Vam velike nadmorske visine predstavljale problem?

    Saghmeister: Meni lično, to nije problem. Velike nadmorske visine na kojima su voženi specijalni ispiti su više smetali mom motociklu. I to zato, što mehaničari nisu dobro podesili motor. Recimo, kamp gde smo bili preko noći, nalazio se na 1.500 metara nadmorske visine, a specijalni ispit se vozio na 4.200 metara, pa i više! Motor sasvim drugačije radi na ovim nadmorskim visinama! Podešavanja su bila potpuno pogrešna i zato sam samo u jednom danu izgubio više od 4 sata! Zbog te greške sam u generalnom plasmanu izgubio dvadesetak pozicija, ali šta da radim!? Bar, sam stigao do cilja…

    Foto: Dakar Rally

    Foto: Dakar Rally

    TopSpeed: To je za Vas bio i najteži trenutak ove godine, zar ne?

    Saghmeister: Mislim da jeste. Tog četvrtog dana sam 8 kilometara vozio čitava četiri sata! Motor nije radio kako treba, gasio se… Gušio i trokirao! Gurao sam ga, vukao, pokušavao da ga pokrenem… Svašta sam mu radio, ali nije vredelo! Onda sam istrošio akumulator, pa sam pokušao da ga startujem kablovima. Najzad sam ga upalio, ali nije imao dovoljno snage. Krenem da se penjem na dinu i ne može da “izvuče”! Onda siđem i guram… I onda na jednu uspem da se popnem, na drugu ne, pa moram da se vratim dole i ponovo uzmem veći zalet! To je takva muka bila… Vreme prolazi, a “konj ispod mene neće da vuče”! Šta vredi onda što sam ja fizički i psihički spreman?!


    TopSpeed: O čemu ste razmišljali u tom trenutku?

    Saghmeister: Iznervirao sam se! Baš onako… Žestoko! Mada nisam ni pomišljao da odustanem, jer šta da kažem ljudima koji su mi pomogli u ovoj avanturi, sponzorima, prijateljima i navijačima, odnosno svima onima koji prate Dakar?! Da su mehaničari loše odradili posao i da nisu stavili adekvatnu diznu i iglu u karburatoru!? Ne, nikako! Takvo opravdanje nikoga ne zanima i zaista glupo zvuči. Međutim, u tom momentu očaja, još me je više iznervirala jedna sitnica…

    Foto: Dakar Rally

    Foto: Dakar Rally

    TopSpeed: Koja?

    Saghmeister: U rancu na leđima, uz svu ostalu opremu, uvek nosim i kutiju cigareta i upaljač. Obično ne pušim, izuzev u tako stresnim situacijama. I kada sam želeo da upalim cigaretu, ni upaljač nije radio na toj nadmorskoj visini! Tada sam pomislio… Pa, upaliću cigaretu kako god znam i umem! Pokrenuo sam motor i pokušao prislanjanjem na auspuh, ali je bilo veoma hladno i ni to nisam mogao. Poludeo sam!


    TopSpeed: I, kako ste se izvukli?

    Saghmeister: E, zato je Dakar lep, odnosno interesantan… Jer, u momentu kada pomisliš da je sve gotovo, da je kraj i da ideš kući, budući da nema više šanse da nastaviš, pojavi se neko rešenje. Ja sam na Dakaru to mnogo puta već doživeo i naučio sam da budem strpljiv, te da nikad nije kraj! Probaš jedno, pa ako ne ide, probaš nešto drugo. Polako, rešiće se već nešto. Tako sam i ja… Malo vukao, malo gurao motocikl, našao kablove za startovanje, tražio pomoć od kamiona i automobila… Malo su me šlepali, nekoliko kilometara dok nismo izašli na neku čistinu. Tu se motor već ohladio, došao do više vazuha, a bilo je i manje prašine i nekako sam uspeo da ga pokrenem. Nije dobro radio, ali sam mogao da nastavim, a kako je ubrzo počelo spuštanje, situacija je bila sve bolja.

    Foto: Dakar Rally

    Foto: Dakar Rally

    TopSpeed: Koliko Vam je povratak na klasičan sistem navigacije uz pomoć “knjige puteva” predstavljao problem?

    Saghmeister: To je zadavalo probleme svim takmičarima, jer je ranije uz GPS, navigacija bila mnogo lakša. Čim bi se približili kontrolnoj tački na oko 300 metara, dobijali smo na uređaju strelicu u kojem pravcu da idemo. Sada toga više nema, nego svi dobijamo podatke o geografskoj dužini i širini na osnovu kojih tražimo kontrolnu tačku, tako da nije lako naći pravi put. A celu situaciju još više otežava to što postoji veoma mnogo tragova učesnika koji su tuda prethodno prošli. Neki su možda i zalutali, što stvara dodatnu zbrku.


    TopSpeed: Kada se izgubite u pustinji, šta je najvažnije da uradite?

    Saghmeister: Najvažnije je da ostenete smireni i ne paničite. Okrenete se i najbolje je da se, po svom tragu, vratite nazad do onog mesta za koje ste 100 % sigurni da je bilo na pravoj ruti. Onda krenete iznova navigaciju, odnosno onim putem kojim niste išli. Nikako ne treba lutati levo-desno, gore-dole, trošiti gorivo i snagu… Čak i kada niste sigurni gde ste, bolje je stati, dobro pogledati pa nastaviti, nego ići nasumice i praviti bespotrebne kilometre. A na kraju, može se desiti i da ostanete bez goriva na tom specijalnom ispitu. Sve u svemu, važno je pažljivo pratiti uputstva iz “knjige puteva” koju dobijate od organizatora.

    Foto: Dakar Rally

    Foto: Dakar Rally

    TopSpeed: Šta je presudno za uspeh?

    Saghmeister: Svi mi koji se takmičimo tamo, znamo dobro da vozimo. Međutim, to je samo deo onoga što je potrebno za uspeh. Najpre, veoma je važno da imaš dobar motocikl ili vozilo, odnosno prateći tim. To je 50% uspeha, a sreća tu učestvuje sa 25%, a isto toliko su lične vozačke sposobnosti. Mada, teško je to izraziti u procentima…


    TopSpeed: Koliko je tvoj motocikl KTM 450 Rally Replica, zapravo, konkurentan?

    Saghmeister: Moj motocikl je previše star za ovakvo takmičenje. On je 2011. godište, ali ja ga volim, jer to je moj lični motocikl. On je u suštini dobar, samo što je u onoj situaciji bio loše podešen. Problem je delom nastao što me mehaničari iz Rumunije nisu poslušali. Budući da nemaju iskustva, jer im je ovo bio tek drugi Dakar reli, rekao sam im da odu do fabričkog tima KTM-a i traže savet. Tamo bi im iskusni mehaničari, koji su 20 i više godina u ovom takmičenju, odmah rekli koja dizna i koja igla idu za koju nadmorsku visinu. E, njih je, verovatno, bilo sramota, pa su nagađali podešavanja!

    Foto: Dakar Rally

    Foto: Dakar Rally

    TopSpeed: Da li je sama ruta ovogodišnjeg Dakar relija, ipak, bila previše teška?

    Saghmeister: Preteško je bila postavljena i bila je preduga. Bilo je dva ili tri dana kada smo trebali da na cilj stižemo noću, i to mi, motociklisti! A to ni organizatoru ne odgovara, jer ako mi, koji smo startovali pre automobila i kamiona, stižemo u kamp u 9 ili 10 časova uveče, kada dolaze oni!? Onda nastaju veliki problemi – kako servisirati vozila i kako se odmoriti? Besmileno je dva ili tri dana uzastopno da neko u kamp stiže u ponoć i ustaje u 4 sata ujturo da bi nastavio. To je veoma nebezbedno, jer narednih 12 do 15 časova treba ponovo da provede u vožnji i takmičenju. Ipak je potrebno i vreme da se vozači odmore.


    TopSpeed: Ko je tu napravio propust, direktor relija Marc Coma, koji je i sam nekada bio takmičar ili neko drugi?

    Saghmeister: Smatram da je ove godine organizator prilično olako pristupio celom takmičenju. Sve su previše gledali kroz prizmu finansija i više se udovoljavalo interesima sponzora nego bilo čemu drugom. Za velike fabričke timove to i nije neki problem, jer je mnogo ljudi angažovano, ali za nas, male privatne ekipe, uopšte nije bilo lako. Mi smo još super ogranizovani i ja sam izuzetno zadovoljan, jer od devet Dakara, završio sam sedam. Čak i moj sin Ričard, koji se takmiči u motokrosu i prilično je uspešan, kaže da mu ne pada na pamet da se jednog dana takmiči na Dakaru, iako je pet godina bio sa mnom na reliju, stalno je u kontaktu sa najboljim vozačima. Kaže da za to moraš biti potpuno lud!

    Foto: Dakar Rally

    Foto: Dakar Rally

    TopSpeed: Nije li to, na izvestan način, i stil života?

    Saghmeister: Dakar je zaista stil života za neke ljude, ali i dobra životna škola. Svo iskustvo koje čovek ima iz nekih drugih takmičenja, na Dakaru ne znači mnogo. Možeš biti brz u motokrosu i voziti izuzetno dobro, ali to i dalje ne garantuje dolazak do cilja. Potrebno je kompletno, da tako kažem, životno iskustvo. Najpre treba odlično da poznaješ sebe i svoj organizam, da iskreno budeš svestan svih svojih vrlina i mana. Treba podrediti svoj život ovom takmičenju. Ustaješ u 4 ujutro, imaš sat vremena da doručkuješ i da se pripremiš i u 5 startuješ. Onda voziš do 6 ili 7 sati popodne… I tako dve nedelje, svaki dan! Pri tome, ako si se povredio, udario ruku, nogu ili rame, ili te samo boli glava zbog promene nadmorske visine, niko te tu ništa ne pita. Sedi i vozi, jer zbog toga si došao. Ako je 45 oC i gušiš se u prašini ili pada sneg i duva vetar, pa je temperatura -5 oC, nema veze! Prođi kako znaš kroz reku duboku i metar i po, ali ako ti voda odnese motocikl, to je tvoj problem! A da ne pričam o tome da ćeš se nakon toga osušiti na vetru, na 4.500 metara nadmorske visine… Sve je to Dakar reli!


    TopSpeed: Koliko ćete još dugo izdržati da nastupate na ovom takmičenju?

    Saghmeister: Zaista ne znam! Još uvek mogu da se nosim sa svim ovim poteškoćama, ali nisam siguran koliko dugo će to trajati.

    Foto: Dakar Rally

    Foto: Dakar Rally

    TopSpeed: Imate li planova da, kao i mnogi drugi takmičari, promenite kategoriju i nastupite, recimo, u konkurenciji autmobila?

    Saghmeister: Da, razmišljao sam i o tome! Rado bih prešao u konkurenciju automobila, ali trenutno je u našoj zemlji veoma teško pronaći sponzore. Neko bi trebao da mi pomogne u nabavci automobila, jer jedan Dakar reli, u tom slučaju, košta minimalno 300.000 evra! Ja taj novac nemam, ali ako bih našao neku dobru ekipu, zašto da ne!? Bio sam već u Kataru, Ujedinjenim Arapskim Emiratima i Saudijskoj Arabiji, zemljama u kojima su ovakva i slična takmičenja dosta popularna, pa ako se ukaže prilika, što da ne?! Da ne zvuči neskromno, ali ja sam jedini takmičar iz Srbije koji zapravo zna šta je Dakar, koji je u devet nastupa sedam puta stigao do cilja i spreman sam za nove izazove!

    Zoran Živkov/TopSpeed

    chats-viber-ts

    Tagovi: dakar, gabor saghmeister, intervju, ktm, rally, reli
    Popularni komentari
    • S
      SRLE

      MADjAR Bog si:-):-):-)

    • R
      RR

      ne znam sto se jos neko ne prijavi za ovo takmicenje, verovatno ima jos mladih ljudi koji vole ovaj sport i neko ko bi marat usao medju prvih 15. Svaka cast Gaboru da ne dodje do nesporazuma…