0

Dakar Rally 2017: Dominacija Peugeota i Kamaza!

I ove godine, sezona auto-moto sporta počela je uz čuveni Dakar Rally. Od 2. do 14. januara, kroz bespuća Južne Amerike, trajala je maratonska trka koja je do granica izdržljivosti dovela sve učesnike i njihova vozila. Ipak, na kraju sve je prošlo bez većih iznenađenja, uz trijumfe moćnih fabričkih ekipa, protiv kojih niko nije imao šanse...

Foto: Red Bull Content Pool

Foto: Red Bull Content Pool

Bez svake sumnje, Dakar Rally je najteže auto-moto takmičenje na planeti, pogotovo od kada je, zbog bezbednosnih razloga, iz Afrike prebačen u Južnu Ameriku. Tako su njegovi učesnici, pored visokih temperatura, prašine, peščanih oluja, kiše i blata, dobili i nove otežavajuće uslove, u vidu poplava, snega i hladnoće, ali pre svega, velikih nadmorskih visina. A u takvim okolnostima, šanse za uspeh imaju samo oni najbolje pripremljeni i opremljeni, odnoso veliki fabrički timovi ili ekipe koje nastupaju uz pomoć i pod pokroviteljstvom moćnih proizvođača.

pročitaj još

    Foto: Red Bull Content Pool

    Foto: Red Bull Content Pool

    To je potvrdilo i ovo, 38. izdanje Dakar relija, kojem je start bio u Asunsionu, glavnom gradu Paragvaja. Tu se okupilo ukupno 317 učesnika, ukupno 143 u konkurenciji motocikala, 37 vozača kvadova, 79 automobilskih, 8 UTV i 50 kamionskih posada. Oni su krenuli kroz Argentinu ka prestonici Bolivije, La Pazu. Nakon dana odmora, preostalih 249 učesnika je takmičenje nastavilo povratkom u Agrentinu… Sve u svemu, dve nedelje velikih iskušenja, put od oko 9.000 kilometara podeljen u 12 etapa, od kojih su dve otkazane zbog izuzetno lošeg vremena, da bi se na kraju sve završilo u Buenos Airesu. Tu je na cilj stiglo 97 tamičara na moticiklima i 22 na kvadovima, 58 u automobilima, 5 u novoj kategoriji UTV i 45 kamiona, odnosno ukpno 227 takmičara. S obzirom na to da navigacija, nakon dužeg vremena, nije rađena pomoću GPS-a, već isključivo uz pomoć “knjige puteva”, te da je čak 6 etapa voženo na nadmorskim visinama većim od 3.500 metara, broj odustalih je iznenađujuće nizak.

    Foto: Red Bull Content Pool

    Foto: Red Bull Content Pool

    Međutim, jasno je da su šanse za zapaženije rezultate imali samo oni najbolje pripremljeni, tj. takmičari moćnih fabričkih ekipa ili timova koje podržavaju veliki proizvođači, dok su svi ostali “privatnici” po običaju bili prepušteni velikim mukama. Zato i ne čudi da su u generalnom plasmanu rezultati takvi da su u svim kategorijama postignute dvostruke, pa i trostruke pobede.

    Foto: Red Bull Content Pool

    Foto: Red Bull Content Pool

    Britanac Sam Sunderland je u svom trećem nastupu, a prvom u kojem je stigao do cilja na Dakar reliju, zabeležio i svoj prvi trijumf. On je vođstvo preuzeo nakon što je njegov timski kolega iz KTM-a i prošlogodišnji pobednik, Australijanac Toby Price, odustao zbog pada i preloma noge. Nakon toga, posao mu je znatno olakšan kada su vodeći vozači iz ekipe Honda, kažnjeni dodavanjem po 1 h na ukupno vreme zbog dolivanja goriva van dozvoljene zone. Na kraju  je Sunderland, mirnom i staloženom vožnjom, obezbedio 16. trijumf za KTM. Drugo i treće mesto zauzeli su takođe vozači motocikala ove austrijske marke, Austrijanac Matthias Walkner i Španac Gerard Farres.

    Foto: Red Bull Content Pool

    Foto: Red Bull Content Pool

    Srbija je ponovo imala svog predstavnika na ovom čuvenom reliju. To je, po deseti put uzastopno, bio Subotičanin Gabor Saghmeister. I naš višestruki šampion u motokrosu nastupio je sa motociklom marke KTM, ali sa mnogo manjim timom i uz veoma limitiran budžet. Zato 73. mesto u generalnom plasmanu koje je osvojio predstavlja uspeh, bez obzira što je prethodnih godina Saghmeister beležio i bolje rezultate. U ovakvom odnosu snaga, sa ovako dobro organizovanim fabričkim ekipama koje raspolažu značajnim resusrima, i ovo je rezultat vredan pažnje, pre svega što je naš vozač uspeo da signe do cilja.

    Foto: Red Bull Content Pool

    Foto: Red Bull Content Pool

    Među vozačima kvadova trijumfovao je Sergey Karyakin. Ovo je prvi trijumf jednog ruskog takmičara na Dakar reliju, a da nije u konkurenciji kamiona. Iza njega, takođe na četvorotočkašima marke Yamaha, na cilj su sitigli Čileanac Ignacio Casale i Argentinac Pablo Copetti.

    Foto: Red Bull Content Pool

    Foto: Red Bull Content Pool

    U konkurenciji vozača automobila, takmičenje je proteklo u dominaciji tima Peugeot. Iskusnim i proslavljenim vozačima kao što su Stephane Peterhansel, Sebastian Loeb, Carlos Sainz i Cyril Despres mogli su, tek donekle, da konkurišu vozači Toyote, te eventualno ekipe MINI. No, katarski vozač Nasser Al-Attiyah je veoma rano odustao zbog oštećenog automobila, a probleme su imali i Španac Nani Roma i Južnoafrikanac Giniel de Villiers, koji su samo zahvaljujući iskustvu uspeli da stignu do cilja. Finac Mikko Hirvonen samo je na momente imao brzinu da prati vodeće, baš kao i njegove timske kolege, Argentinac Orlando Terranova i Saudijac Yazeed Al-Rajhi.

    Foto: Red Bull Content Pool

    Foto: Red Bull Content Pool

    Na samom početku relija dobro je išao i Španac Xavier Pons iz Forda, ali je ubrzo odustao zbog udesa. Tako se bitka svela na obračun vozača Peugeota, tačnije Francuza, budući da je Španac Sainc odustao nakon težeg udesa. Na kraju, u duelu višestukog pobednika Dakara, Peterhansela i devetostrukog WRC šampiona, Loeba pobedilo je iskustvo. Loeb je nesporno najbrži vozač, ali je Peterhansel, kojem je ovo rekordni 13. trijumf na ovom takmičenju, opravdao ulogu favorita. A kompletno “francunski podijum” na kojem caruju “lavovi” tj. takmičari Peugeota, zakoružio je Despres, trećim mestom.

    Foto: Red Bull Content Pool

    Foto: Red Bull Content Pool

    UTV klasa, nova konkurenciji, baš i nije opravdala očekivanja. Ona je trebala da bude namenjena entuzijastima koji najbolje neguju duh Dakar relija, jer su troškovi nabavke i održavanja lakih vozila sa pogonom na sva četiri točka, relativno niski. No, konkurencija u ovoj kategoriji Side-by-Side vozila baš nije bila velika, mada to nikako ne umanjuje uspeh Brazilca Leandra Torresa koji je tako postao prvi pobednik. Iza njega na cilj su stigli Kinez Wang Fujiang i Rus Ravil Maganov, svi u vozilima marke Polaris.

    Foto: Red Bull Content Pool

    Foto: Red Bull Content Pool

    U konkruenciji kamiona, Kamaz se vratio na tron. Rus Eduard Nikolaev je ponovo zabeležio pobedu, svoju treću u karijeri na Dakaru, i to ispred timskog kolege i sunarodnika, Dmitry Sotnikova. Kao treći je na cilj stigao prošlogodišnji pobednik Holanđanin Gerard de Rooy u kamionu IVECO, koji je time narušio niz trostrukih pobeda vozila jedne marke u po kategorijama!

    Foto: Red Bull Content Pool

    Foto: Red Bull Content Pool

    Tako je, praktično bez nekih većih iznenađenja, protekao ovogodišnji Dakar Rally. Takmičenje u kojem su priroda i vremenske prilike, uz timske kolege, glavnim favoritima bili veći izazov nego takmičari vozila nekih drugih marki… A da je i pored toga bilo naporno, bilo je, jer ovo je bio, bar po rečima organizatora, ali i učesnika, verovatno najteži reli od kada se vozi u Južnoj Americi!

    Zoran Živkov/TopSpeed

    Kompletan poredak sa 2017 Dakar Rally možete preuzeti u formi PDF dokumenta, po kategorijama…

    Motocikli
    http://www.dakar.com/dakar/2017/docs/classements/CGM_12.pdf

    Kvadovi
    http://www.dakar.com/dakar/2017/docs/classements/CGQ_12.pdf

    Automobili
    http://www.dakar.com/dakar/2017/docs/classements/CGA_12.pdf

    UTV
    http://www.dakar.com/dakar/2017/docs/classements/CGS_12.pdf

    Tagovi: dakar, kamaz, ktm, ostalo, peugeot, pustinja, raid, rally, yamaha