0

EKSKLUZIVNO Legends Parade 2016: Ponovo na stazi! (VIDEO)

Foto: Red Bull

Foto: Red Bull

Početkom 80-ih godina prošlog veka, šef BMW Motorsporta, Jochen Neerpasch, došao je na ideju kako da programe evropskih Grand Prix trka učni još zanimljivijim. Osnovao je posebno takmičenje za koje je napravio i specijalan automobil, BMW M1 Supercar na bazi vozila iz Procar serije, sa kojim su se 1979. i 1980. godine održavala interesantna nadmetanja, pre samog glavnog događaja tokom GP vikenda, trke F1. Tako su najtelentovaniji vozači “privatnici” iz takmičenja touring automobila dobili priliku da se u identičnim uslovima, sa identičnim vozilima, nadmeću protiv zvezda iz sveta F1!

Foto: Red Bull

Foto: Red Bull

Naime, petorica najbržih vozača F1 nakon treninga u petak, sticala su pravo da se u automobilima BMW M1 bore međusobno, ali i protiv ambicioznih “privatnika” iz touring trka. Ukupna dužina trke bila je nešto veća od jedne trećine one za bolide F1, a automobili BMW M1 Procar su bili veoma brzi, budući da su uz pomoć šestocilindarskih rednih motora zapremine 3,5 litra sa 470 KS, dostizali i 310 km/h. Na stazi su izgledali spektakularno jer su uz zanimljivu aerodinamiku i visinu od samo 110 cm, te sa samo 1.020 kilograma ukupne mase, pružali dosta zabave u vožnji za same vozače, ali je i publika imala u čemu da uživa.

Foto: Red Bull

Foto: Red Bull

Zanimljivo je i to da su ukupni pobednici oba Šampionata bili vozači F1, Niki Lauda 1979. i Nelson Piquet 1980. godine, mada su u konkurenciji bili i Emerson Fittipaldi, Alan Jones, Alain Prost, Mario Andretti i mnogi drugi. Nažalost, ceo projekat je okončan onoga momenta kada je bavarski gigant objavio da ulazi u F1 kao proizvođač motora, tako da su svi resursi BMW Motorsporta bili preusmereni.

Tokom nedavnog Grand Prix vikenda u Austriji, na stazi Red Bull Ring, organizatori nisu izneverli tradiciju, te su i ove godine organizovali tzv. “Paradu legendi”, a ovaj put, to su upravo bili automobili BMW M1 Procar, ukupno njih 14, u kojima su bile prave legende automobilskog sporta! Već sam broj predstavlja pravi kuriozitet, budući da je model BMW M1 proizveden u tek 453 primeraka, a da su samo 54 komada prerađena u Procar verzije!

Foto: Red Bull

Foto: Red Bull

Tako su stazom pored Spielberga protutnjali pomenuti trostruki šampion F1, Lauda i ostali. S tim što je čuveni Austrijanac, sada jedan od šefova Mercedes F1 tima, 1979. godine u BMW Procar seriji pobedio u Monaku, Silverstonu i Hockenheimu, a onda ga je “prvi odlazak u penziju” odvojio od učešća u ovom takmičenju naredne godine, što je na najbolji način iskoristio brazilski šampion Piquet.

Foto: Red Bull

Foto: Red Bull

Gerhard Berger, koji je startovao na 210 GP trka i koji je i započeo svoju karijeru kao vozač BMW-a u Evropskom šampionatu touring automobila, takođe je bio tu, a interesantno je da je Austrijanac i F1 karijeru počeo sa bolidima ATS, Arrows i Benetton, koje su pokretali BMW motori. Nemački vozač Hans-Joachim Stuck je takođe bio tu. Učesnik 74 GP trke, koji se 1979. borio protiv Laude za šampionsku titulu u ovom takmičenju, te pobedio u Zandvoortu i Monci, a potom i naredne godine u Monaku i Norisringu.

Foto: Red Bull

Foto: Red Bull

Iako je u vreme kada su ova takmičenja održavana imao samo sedam godina, i Jos Verstappen je dobio svoju priliku. Učesnik 107. GP trka i pobednik Le Mana, a sada poznatiji kao otac talentovanog vozača Red Bull Racing, Maxa Verstappena, bio je u jednom od BMW-a.

Za 77-godišnjeg Dietera Questera, rođenog u Beču, ovo je bila prilika da se podseti nekih prošlih dana. I on je na trkama izdržljivosti, pa i F2 i DTM, nastupao za BMW. Bio je tu i Leopold Prinz von Bayern, koji doduše nikada nije vozio trke Procar serije, ali je 1981. učestvovao na 24h Le Mansa. Nekada vozači F1, a sada komentatori trka, Christian Danner i Marc Surer su takođe bili među učesnicima. Nemac ne samo da je vozio F1 i IndyCar, već se takmičio i u DTM-u, dok je Švajcarac pored 88 GP startova nastupio i u Procar seriji, te 1980. bio osmi u generalnom plasmanu.

Foto: Red Bull

Foto: Red Bull

Bilo je tu još bivših vozača F1, kao što su Nemac Jochen Mass, sa 105 GP učešća, kao i jednom trkom u automobilu BMW M1 Superpro, pa Venecuelanac Johnny Cecotto, čovek koji je osvajao šampionske titule na dva i četiri točka, kao i Holanđanin Jan Lammers, poznatiji iz trka izdržljivosti gde je postigao i pobedu, ali je i u ovom takmičenju u drugoj sezoni na kraju bio četvrti. Što se tiče vozača “privatnika”, na stazi Red Bull Ring se pojavio Švajcarac Markus Hotz, koji se oprobao i u F1, pa Austrijanac Sepp Manhalter, višestruki šampion ove zemlje tokom 70-ih i 80-ih, kao 72-godišnji nemački veteran Harald Grohs, nekada vozač BMW junior tima u trkama turističkih automobila…

Naravno, ovo je bio revijalni nastup, tako da pobednika nije bilo, ali je svakako bilo interesantno videti te moćne automobile BMW M1 Procar serije ponovo na stazi!

ekskluzivno sa Red Bull Ringa,
Zoran Živkov/TopSpeed

chats-viber-ts

Tagovi: bmw, f1, formula 1, m1, procar, red bull ring