1

PREDSKAZANJE: Kako će se razvijati automobilska industrija u godini pred nama?

Foto: Audi

Foto: Audi

Bilo bi dobro kada bi znali šta nas tačno očekuje u budućnosti. No, budući da to nije moguće, pa da stoga ne možemo da unapred prilagodimo svoje ponašanje, onda bar da pokušamo da predvidimo neke stvari… A pokušajima da se koliko-toliko tačno predvidi budućnost bave se manje-više svi, pa i ljudi i iz automobilske industrije. S tim u vezi, došli smo do interesantnog istraživanja revizorske kuće KPMG koja je uradila analizu trendova i tendencija koji će obeležiti razvoj globalne automobilske industrije u 2014. godini. Ovo istraživanje sprovedeno je ispitivanjem preko 200 direktora i menadžera najvećih svetskih proizvođača vozila, delova, dilerskih kuća, finansijskih institucija, rent-a-car agencija i kompanija koje se bave prveozom i transportom, a posluju na tržištima 28 zemalja širom sveta. Od ukupnog broja ispitanika, njih 41% dolazi iz regiona Evrope, Bliskog istoka i Afrike, 34% iz azijsko-pacifičkog regiona, a 25% iz Severne i Južne Amerike.

Foto: Volkswagen

Foto: Volkswagen

Predviđanja su da će:

1. automobilska industrija će napustiti trenutno dominantne poslovne modele koji podrazumevaju udruživanje i zajedničke projekte različitih proizvođača i sve više svako osloniti se na sopstvene resurse

2. „plug-in“ hibridi bi do 2019. trebali da postanu najtraženija vrsta vozila na svetu

3. uslediti razvoj i rast popularnosti tzv. „autonomnih“ vozila, odnosno automobila koji saobraćaju bez direktne ljudske pomoći, što će dovesti da će sami proizvođači automobila razviti potpuno novi segment poslovanja, te postati i provajderi novih transportnih modela i usluga

4. opstanak individualnih proizvođača unutar automobilske industrije zavisiće od brzine razvoja i primene novih tehnologija

5. porasti prodaja vozila preko interneta, tj. van klasične mreže dilerskih kuća

6. potražnja za vozilima na tržištima zemalja u razvoju biće glavni pokretač razvoja globalne industrije u narednom periodu

7. do kraja 2020. godine svaki treći proizvedeni automobil na svetu biće prodat u Kini

Foto: Toyota

Foto: Toyota

A, da li će baš ovako biti, videćemo? Mada, pre svega treba znati i ovo…

Globalna automobilska industrija danas ima dva prioritetna tržišta. Jedno čine države TRIAD-e, gde su obuhvaćene zemlje Severnoameričkog trgovačkog sporazuma (NAFTA), potom EU i industrijski razvijene zemlje jugoistočne Azije, a drugo BRIK-a (Brazil, Rusija, Indija i Kina). Prema tome, dalja analiza predviđanja tržišnih kretanja u automobilskoj industriji u 2014. izgleda ovako…

Foto: Toyota

Foto: Toyota

1. Prva teza da će automobilska industrija napustiti udruživanje i zajedničke projekte, odnosno osloniti se na sopstvene resurse je donekle tačna. Međutim, ovo nije posledica smanjenog interesovanja, već “ukrupnjavanja” tržišta, gde veći proizvođači “gutaju” manje. Nekome je isplativije da kupi kompletnu firmu sa svim pravima i obavezama, nego da ulazi u “zajedničko” ulaganje?! Ovaj model samostalnih projekata naročito će biti popularan kod proizvođača koji dolaze iz država TRIAD-e, gde se čak 84% anketiranih podržalo ovakav način poslovanja. Ovako visok procenat proizilazi iz mišljenja da većina proizvođača ne može da nađe efikasan model integracije i sinergije sa partnerima, odnosno da su im pravci razvoja i prioriteti potpuno različiti.

Foto: Toyota

Foto: Toyota

2. Istraživanje revizorske kuće KPMG je pokazalo da će jedan od trendova na oba ključna tržišta, TRIAD-e i BRIK-a, biti značajni rast potražnje za hibridnim vozilima. Međutim, tu se ne radi o dominaciji ove vrste vozila, već samo o povećanu tražnje za „plug-in“ hibrima, koji će postati još popularniji u segmentu tzv. električnih vozila i gde će oni preuzeti primat. Ipak, da bi se ovo ostvarilo, pored razvoja tehnologija koje prate alternativna goriva, presudan je i razvoj prateće infrastrukture. A za to vreme, naftni lobi sigurno neće sedeti skrštenih ruku… Pored porasta interesovanja za hibride, rast prodaje će imati i vozila na gorive ćelije (Fuel Cell Vehicle). Skoro 70% učesnika ankete smatra da će razvoj ove tehnologije biti dugoročno ključni preduslov daljeg rasta čitave automobilske industrije.

Foto: Volkswagen

Foto: Volkswagen

Sve ovo, ipak, ne znači da će proizvođači prstati da ulažu razvoj već postojećih tehnologija. Najveći deo investicija unutar automobilske industrije otići će na smanjenje potrošnje goriva i povećanje efikasnosti motora sa unutrašnjim sagorevanjem. Kako je pokazalo istraživanje, ovo bi mogla biti glavna prepreka bržem razvoju hibridnih vozila. Čak 76% ispitanika kaže da je smanjenje potrošnje kod “klasičnih” automobila ključno za opstanak njihovih preduzeća, srednjeročno gledano. I dok će na tržištima zemalja TRIAD-e proizvođači ulagati u smanjenje potrošnje „klasičnih“ motora, dotle će u zemljama BRIK grupe fokus proizvođača biti na razvoju hibridne tehnologije kako bi se hibridnim i električnim vozilima povećala autonomija.

Foto: Toyota

Foto: Toyota

A, šta zapravo kupci žele? Čak 92% učesnika istraživanja smatra da će kupci, pored vozila sa manjom potrošnjom goriva, rađe kupovati automobile sa dužim rokom trajanja, te one automobile koji imaju tehnološki napredne komponente. Odlučujući faktor u odluci kupaca pri izboru vozila, po mišljenju 79% aketiranih, biće primena novih tehnologija, kao i inovacija koje povećavaju bezbednost.

Foto: Volvo

Foto: Volvo

3. Upravo u vezi sa povećanjem bezbednosti, dolazi i priča o tome da sve više softverskih rešenja pronalazi svoje mesto u vozilima. Zahvaljujući ovom trendu nije daleko dan kada će „autonomna“ vozila postati stvarnost. Mnogi projekti su u poodmaklim fazama razvoja, ali samo 14% ispitanika smatra da ovaj pravac predstavljaju ključ daljeg prosperiteta automobilske industrije. Ovi podaci se značajno razlikuju od tržišta do tržišta, pa tako u zemljama BRIK-a, „autonomna“ vozila želi 23% ispitanika, dok je u zemljama TRIAD-e ovaj broj tek na 11%.

Foto: Volvo

Foto: Volvo

Ipak, proizvođači već danas prepoznaju ovo kao jedan od preduslova za opstanak na tržištu. Ubrzani razvoj urbanih sredina, kao i infrastrukture, dodatno će pojačati pritisak na automobilsku industriju da ponudi nove modele korišćenja vozila, poput recimo deljenje jednog „autonomnog“ vozila između više korisnika, iznajmljivanje „autonomnih“ vozila umesto prodaje i slično. Vodeći proizvođači već aktivno ulažu u razvoj ovakvih modela, a skoro polovina svih ispitanika smatra da će ovakve usluge i modeli korišćenja donositi značajan profit u narednih 5 godina. Najveće interesovanje za ovakva rešenja vlada u na tržištima zemalja TRIAD-e, gde skoro 50% anketiranih očekuje da će do 2029. svaki četvrti stanovnik velikih gradova koristiti neku od ovakvih usluga.

US Department of Transportation

US Department of Transportation

4. Svaki proizvođač ima svoj pravac razvoja, zasnovan na poslovnoj politici, ali i postojećim resursima i svaki teži da, u uzburkanim tržišnim vodama, gde globalna kriza još uvek nije utihnula, ostane na površini. Za to je potrebno brzo prilagođavanje aktuelnim trendovima, a uspeh izvesno zavisi od primene novih tehnologija, ali i razvoja inovativnih načina korišćenja vozila.

Foto: Audi

Foto: Audi

5. Očekuju se i novi načini prodaje vozila, ali i usluga. Tako je istraživanje KPMG-a pokazalo da se sve više vozila prodaje putem interneta, dakle van uobičajnih kanala prodaje kao što su to saloni. Mada, prodavci su kroz istraživanje pokazali da su podeljeni po pitanju održivosti ovog trenda. A podeljeni su i proizvođači, pa 53% veruje da je sistem prodajnih salona postao zastareo, te da će se u budućnosti sve više koristiti online maloprodaja. Oni smatraju i da će u narednom periodu doći do daljeg razvoja dilerskih salona koji će nuditi vozila nekoliko različitih brendova. Ipak, 71% ispitanih proizvođača smatra da će razvoj on-line prodaje vozila biti ključno za rast prodaje u 2014. godini. Na drugoj strani, 60% dilera smatra da će doći do rasta on-line prodaje vozila. U praksi će, međutim, prilikom kupovine vozila i dalje biti presudna poseta salonu…

Foto: AvtoVAZ

Foto: AvtoVAZ

6. Za razvoj globalne automobilske industrije biće značajno i jačanje novih, tzv. “dinamičnih” tržita. To se pre svega odnosi na zemlje BRIK grupe. Značajna većina ispitanika i u 2014. vidi ova tržišta kao glavni pokretač rasta prodaje vozila. Njih 85% kaže da će tražnja na tržištima zemalja BRIK-a biti najznačajniji trend i presudno uticati na automobilsku industriju sve do 2025. Od svih kompanija koje posluju u zemljama BRIK-a, očekuje se da će tokom ove godine najbolje proći ruski AvtoVAZ, za kojeg čak 66% ispitanih smatra da bi mogao biti među tri proizvođača sa najvećim rastom prodaje na svetu u narednoj godini?!

Foto: Volkswagen

Foto: Volkswagen

7. Istraživanje revizorske kuće KPMG pokazuje da među ispitanicima vlada veliki optimizam kada je u pitanju rast prodaje i prozivodnje vozila u Kini. Čak 44% ispitanika smatra da će ova zemlja prevazići cifru od 2 miliona izvezenih vozila u roku od naredne dve godine, a 38% da će u istom periodu indijska automobilska industrija dostići broj od milion izvezenih vozila. No, predviđanja još kažu da će do kraja 2020. godine, svaki treći proizvedeni automobil na svetu biće prodat u Kini.

 

Zoran Živkov/TopSpeed

Tagovi: automobili, industrija, tehnologije
Popularni komentari
  • B
    Boki

    Plug – in hibridi najtrazenjiji do 2019. godine? Nema nista od toga. Prognoziranje razvoja auto industrije jednako je prorocanstvu o smaku sveta…