0

REPORTAŽA Nokian Hakkapeliitta 44: Gospodari ekstrema

Sedmočlana ekspedicija sa tri vozila Toyota Hilux koje je pripremila kompanija Arctic Trucks, opremljena specijalnim pneumaticima Nokian Hakkapeliitta 44, za dvadeset dana prešla je Grenland

Foto: Nokian

Foto: Nokian

Prošlog leta, sedmočlana islandsko-američka ekspedicija nazvana Expeditions7 krenula je u pohod preko Arktika. Pred grupom avanturista bio je put dug preko 5.000 kilometara, od mesta Isortok na južnom delu Grenlanda, ka naselju Wulff Land na krajnjem severu, pa potom nazad. I sve to za samo 20 dana, koliko je planirano da traje ova polarna avantura, koja predstavlja izuzetno težak test za sve učesnike i opremu.

pročitaj još

    Foto: Nokian

    Foto: Nokian

    Kao prevozno sredstvo izabran je pik-up Toyota Hilux… Zapravo, tri popularna modela za ovu priliku specijalno pripremila firma Arctic Trucks, koja se već godinama bavi prilagođavanjem vozila najekstremnijim uslovima polarne hladnoće. S obzirom da se putovanje najvećim delom odvijalo po vrhu kontinentalnog glečera, koji je dugačak više hiljada kilometara i debeo preko tri kilometra u određenim tačkama, jasno je da su led i sneg, ali i oštro kamenje, te surovo niske temperature predstavljale ekstreman izazov i za pneumatike. Zbog toga su i odabrane Nokian Hakkapeliitta 44 zimske gume.

    Foto: Nokian

    Foto: Nokian

    Emil Grimson, jedan od učesnika ove ekspedicije, ali i suosnivač kompanije Arctic Trucks, se priseća: “Za vreme priprema jedno od vozila je delimično upalo u reku pokrivenu ledom. Dogodilo se to dok smo išli polako, jer led je bio tanak, a onda je odjednom samo popustio… Toga smo se najviše plašli! Srećom, to je najgora stvar koja nam se desila tokom priprema, tako da uspeli smo da započnemo putovanje sa svega nekoliko dana zakašnjenja. Najteži deo posla, zapravo, bilo je pravilno postavljanje rute i pronalaženje bezbedne putanje, jer prelazak sa morkog leda na debeli, kontinentalni, sloj je uvek kritičan.”

    Foto: Nokian

    Foto: Nokian

    Nokian Hakkapeliitta 44 najsevernijeg svetskog proizvođača pneumatika, kompanije Nokian Tyres, nije izabran slučajno. On ima gumenu smesu napravljenu tako da pruža i prianjanje i izdržljivost u veoma hladnim uslovima. “Želeo sam da koristim pneumatike Nokian Hakkapeliitta na osnovu svog prethodnog iskustva sa njima. Ti pneumatici savladavaju ekstremne uslove i funkcionišu neverovatno dobro čak i pri temperaturi od – 40 stepeni…”, kaže Grimson.

    Foto: Nokian

    Foto: Nokian

    Inače, jedan pneumatik Nokian Hakkapeliitta 44 ima masu od 70 kilograma i ima prečnik od preko 1.100 mm. Ovaj robusni pneumatik ugledao je svetlost dana prošle godine kao rezultat duge saradnje između kompanija Nokian Tyres i Arctic Trucks, a dolazi u specijalnoj dimenziji LT475/70 R17. Srednji deo gazećeg sloja ima dezen u obliku slova “V” i postavljen je pod oštim uglom i sa velikom razmakom u odnose na blokove u ramenom pojasu. Pri tome, dubina dezena iznosi 18 mm, što mu omogućava odličnu trakciju i lako “samoćišćenje” od snega, a po potrebi blata i kamenja.

    Foto: Nokian

    Foto: Nokian

    Grimson dalje objašnjava: “Na mekom snegu potrebni su vam veliki pneumatici sa velikom zapreminom vazduha… Odnosno, velikom kontaktnom površinom, a to se podešava regulisanjem pritiska u gumi. Kada je ta površina šira, čak i opterećeno vozilo neće toliko duboko upadati u sneg, kao ukoliko imate uže pneumatike.”

    Pust, prelep i netaknut pejzaž Grenlanda ne predstavlja laku stazu, čak ni za najiskusnije vozače. Zato se ekspedicija oslanjala na najsavremeniju opremu kako bi preživela put preko glečera, stenovitog terena i mekih snežnih nanosa. Pored toga, bilo je tu i drugih, brojnih izazova… Promenljivi zimski uslovi i mećave sa nultom vidljivošću mestimično su usporavali napredovanje. Na najsporijim deonicama puta, vozila su uspevala da prevale samo 10 kilometara na čas. Za to vreme, najniža zabeležena temperatura iznosila je -40 °C iako je zvanično bilo leto!

    Foto: Nokian

    Foto: Nokian

    Međutim, Grenland je tokom putovanja pokazao i svoju lepu stranu. “Od pogleda na glečer u njegovoj punoj veličini zastaje dah…”, ističe Grimson i nastavlja: “Dolazak u Vulf Land nakon toliko dana vožnje po ledu, takođe, je bio momenat za pamćenje. To mesto je impresivno… Prosto neverovatno. Mislim da se niko nije dovezao automobilom toliko daleko na sever!”

    Jedan od najvažnijih koraka u postupku početnog planiranja jeste precizno proračunavanje potrošnje goriva… Jer, na glečeru nema benzinskih stanica, pa je ekspedicija svoje zalihe vukla na sankama iza vozila. Grimson dodaje: “Kod proračuna potrošnje goriva u ovakvim situacijama ne smete da pogrešite… Mi jesmo, ali srećom ne toliko na našu štetu!

    Foto: Nokian

    Foto: Nokian

    Na kraju smo potrošili manje goriva nego što smo prvobitno procenili. Izgleda da pneumatici Nokian Hakkapeliitta omogućavaju i savim dobru ekonomičnost i u ovako ekstremnoj vožnji. Zapravo, to je bio prvi put da smo gorivo vukli u rezervoarima na sankama iza vozila. Zbog toga nismo mogli precizno da odredimo potrošnju. A još poteškoća smo imali da fiksiramo rezervoare za sanke, te da sprečimo raspadanje ili prevrtanje istih na neravnom terenu.”

    Tronedeljna ekspedicija pretvorila je sedmočlanu ekipu u tesno povezan tim u kom je svako imao svoje zaduženje, od kuvanja, popravljanja vozila, pa do fotografisanja. Inače, članovi ovog tima bili su vođa ekspedicije Greg Miler, Skot Brejdi, Klej Kroft, dr Jon Solberg i Kurt Vilijams iz SAD i Emil Grimson i Torfi Johanson sa Islanda. Tokom putovanja, oni su vodili dnevnik sa preciznim podacima o klimi, prikupljali su uzorke snega i leda koje su kasnije predali univerzitetima u istraživačke svrhe.

    Foto: Nokian

    Foto: Nokian

    Kada je ekspedicija konačno stigla na cilj u selo Sisimiut na zapadnoj obali Grenlanda ukupno pređeno rastojanje iznosilo je 5.169 km. A kakvo je to bilo putovanje? “Zaista neponovljivo iskustvo”, kaže Grimson i dodaje: “Putovanja poput ovog prebacuju vas u neku drugu realnost. Možete da se fokusirate samo na ono što je trenutno pred vama, uživate u trenutku i zaboravljate na sve ostalo. Jedino što ne smete da zaboravite je to da je priroda ta koja je, ipak, pravi gospodar ekstrema.”

    Zoran Živkov/TopSpeed

    chats-viber-ts

    Tagovi: arktik, grenland, nokian Hakkapeliitta 44, reportaža, toyota hilux