0

120 GODINA RENAULTA: Putovanje kroz istoriju automobilizma na francuski način

Već 120 godina, koliko postoji, Renault sve čini da svaki dan olakša život korisnicima svojih vozila...

Foto: Renault

Foto: Renault

Još od osnivanja, pre 120 godina, priča o kompaniji Renault se može podeliti na tri perioda… Prvi, od 1898. do 1944. kada su firmom upravljala tri brata i potpuno privatni kapital, tj. mladi industrijalac i inženjer Louis Renault, jedan od pionira automobilske industrije, sa svojom starijom braćom Marcelom, inače vozačem trka i Fernandom, kao suosnivačima.

pročitaj još

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    Oni su prva iskustva stekli radeći u očevoj kompaniji za proizvodnju tekstila, a potom je najmlađi Louis konstruisao prototip i uspostavio proizvodnu liniju, dok su Marcel i Ferdinand vodili posao. Tada je nastao model Renault Voiturette 1CV, automobil koji su prodali porodičnom prijatelju 24. decembra 1898. Pet godina kasnije, braća Renault počinju sa proizvodnjom sopstvenih motora…

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    Drugi period u istoriji kompanije Renault odnosi se na vreme između 1945. i 1995. kada je kompletno poslovanje vodila država Francuska. I na kraju, treći period nastupa „oslobađanjem“ firme od državnog uticaja i samostalnim nastupom na tržištu, koji od 1995. traje sa uspehom i danas, kao prave multinacionalne kompanije, tj. grupacije koja u svom sastavu ima mnogo brendova!

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    Renault je tako, prošavši kroz ova tri potpuno različita iskustva, bio otvoren da se menja i prilagođava, upravo u meri u kojoj su se transformisali francusko društvo i ekonomija. Istovremeno, ovaj proizvođač je anticipirao savremene trendove i negovao najsavremeniju tehnologiju, pažljivo osluškujući zahteve kupaca. I još nešto – nije se plašio da bude inventivan upravo u nekim odlučujućim momentima kada su mnogi automobilski giganti svesno „usporavali“ i kalkulisali!

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    Iz svega ovog može se zaključiti da je Renault bio deo svake industrijske revolucije 20. veka, prateći razvoj tehnike i tehnologije, ali i veoma kreativno učestvujući u svemu, sa posebnom strašću. Automobili ovog francuskog proizvođača postali su svojevrsni simboli vremena i napretka.

    Osvrnimo se sada na neke od najpopularnijih i najuticajnijih modela ove marke kroz istoriju…

    1898. – Type A
    Sve je počelo 1898. godine u maloj radionici u mestašcu Bulonj sir Sen, nedaleko od Pariza, gde je mladi Louis Renault, fasciniran pojavom mašina koje se same kreću na točkovima, omogućavajući ljudima da brže i bez pomoći stignu iz jednog mesta u drugo, na imanju svojih roditelja napravio prvi svoj automobi. Po prirodi radoznao u svojoj 21.godini, napravio je već za to vreme neuobičajen, inovativan automobil.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    Intuicija rođenog pronalazača opredelila ga je da načini nešto drugačije, različito od dotadašnjeg. Za osnovu svog prvog automobila, to jest šasiju, upotrebio je cevaste, lake, ali rigidne profile, na koje je istalirao mali agregat od 1,75 konjskih snaga koje je tada konstruisao njegov zemljak, kasnije čuveni De Dion.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    Vođen dalje svojom graditeljskom intuicijom, opredelio se za transmisiju pokretanu lancem i kaišem, ugradivši menjač sa tri brzine i diferencijal na zadnjoj osovini. Bilo je to revolucionarno konstrukciono rešenje za to doba, čime je dobijena odlična kontrola upravljanja i vuče sa motorom tako male snage… Pojava ovog mališana označila je i rodjenje prvog Renaulta Type A Voiturette.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    Da bi svoju ideju prikazao svetu, Louis Renault je odlučio da Voiturette odveze u Pariz. Učinio je to na božić 1898. vozeći iz Bulonja sir Sen do Monmartra, po kaldrmisanim ulicama grada svetlosti do Ulice Lepik, burno pozdravljen od mnogobrojnih Parižana. Taj dan i taj događaj, definitivno su odredili put u budućnost manufakture Renault. Toga dana u Ulici Lepik, mladi Louis Renault je dobio narudžbinu za 12 automobila unapred plaćenih, čime je osigurao finansijska sredstva za nastavak proizvodnje, udarivši temelje za nastanak danas jedne od najvećih i najuspešnijih svetskih automobilskih kompanija.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    1899. – Type B
    Želeći da se kupci njegovih vozila osećaju što komfornije, Louis Renault je veoma brzo predstavio Type B, tj. automobil koji se često smatra jednim od prvih vozila sa tzv. „zatvorenom“ karoserijom, što mu je omogućavalo upotrebu i u lošim vremenskim uslovima. Pored usavršene konstrukcije i nadgradnje, u odnosu na prototip Type A, ovaj model je imao i „direktan“ menjač i poluosovine.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    1902. Dvocilndarski motor
    Renault je razvio prvi dvocilindarski motor, koji je kasnije poslužio kao osnova za nastanak četvorocilindarskog. Prvobitno, to je bio pogon vozila lake konstrukcije sa kojim je Marcel Renault pobedio na trci Pariz – Beč.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    1909. – Type BD Postal Van
    Izvorno Type BD Postal Van je osmišljen kao unapređeno „zaprežno“ vozilo, naravno bez konja kao pogona. Međutim, gotovo tri tone teška konstrukcija i kardansko vratilo više ga svrstavaju u kategoriju kamioneta i transportnih vozila, nego među automobile, ali je tržište dobro reagovalo. Ovaj Renault je dobro prihvaćen i ubrzo je postao nezaobilazan partner poštanske službe, ali i raznih prevoznika robe.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    1910. – Type AG1
    Type AG1 bio je prvi pariski taksi. Jednostavan i robustan, AG1 je služio za prevoz ljudi, istovremeno im omogućavajući da uživaju u sunčanom vremenu zahvaljujući inovativnoj „kabriolet“ kabini.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    1914. Rekvizicija
    Na početku Prvog svetskog rata, Ministarstvo rata Francuske donelo je odluku o rekviziciji više od 1.000 vozila marke Renault Type AG1 za vojne potrebe. Tako je ovo vozilo dobio nadimak „Taksi sa Marne“, aludirajući na činjenicu da je intenzivno korišćeno za prevoz više od 4.000 vojnika, opreme i ratnog, te sanitetskog materijala. Budući da se sve to dešavalo u oblasti reke Marne, odatle potiče i nadimak koji je ovaj Renault, jednostavan za održavanje i izdržljiv, dobio.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    1923. – Type KJ1
    Type KJ1 bio je jedan od automobila „pionira“ koji su doneli nova tehnička rešenja nakon Prvog svetskog rata, uz istovremenu pristupačnost širem sloju ljudi. Bio je opremljen električnim starterom i trostepenim menjačem, a dostupan je bio u nekoliko različitih tipova karoserije, uključujući kabriolet, kao i interesantno dizajnirani trosed.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    1924. Pojava dijamanta
    Početkom 1924. godine uveden je novi logo firme Renault. Romb ili dijamant prvi put je predstavljen kod modela 40 CB Type NM limuina, a tokom godina menjao je izgled, mada je formu romba, tj. dijamanta uvek zadržavao.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    1927. – Type PR
    Ovaj model može se okarakterisati kao mešavina velikog automobila i lakog dostavnog vozila, sa mogućnošću prevoza do čak deset putnika. Najčešće je korišćen kao tzv. šatl-bus na relacijama od železničkih stanica do hotela. Uz to, mogao se pohvaliti i činjenicom da mu je maksimalna brzina iznosila 65 km/h.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    1929. – Vivastella
    Početkom ’30-ih godina, reč „stella“ (zvezda) često je korišćena kako bi naglasila luksuz i visok nivo završne obrade. Model Vivastella karakterisalo je upravo to, te stoga ne čudi što je zbog svog prvoklasnog enterijera i kvalitetnih materijala, bio omiljen među tadašnjom srednjom klasom, ali i bogatima. Uz to, ovaj luksuzni šestocilindraš, mogao je udobno da preveze do sedam putnika.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    1932. Predsednička limuzina
    U periodu poznatom kao Belle Epoque Renault je napravio i veliku predsedničku limuzinu. Model je nazvan Nervastella, a karakteriše ga visoko podignuti krov kako bi se olakšao pristup i kretanje u unutrašnjosti.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    1937. – Primaquatre
    Kako postići da automobil bude dostupan svakome? Pitanje je kojim su se bavili proizvođaći kada su shvatili da će pomama za samostalnom vožnjom postajati sve veća, da će potrebe ljudi i porodica za automobilima rasti. Ali, umesto odgovora krajem treće decenije prošlog veka, ekonomska kriza koja je u svoje čeljusti zgrabila čitav svet, postavila je pred automobilsku industriju druge prioritete – šta učiniti da se dodje do kupca? Louis Renault je imao odgovor na to pitanje: „Mali automobil je san svakog čoveka, ali danas neće nikome doneti zaradu“!

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    Ipak, ekonomska kriza činila je svoje, primoravši poizvođače da razmišljaju više o troškovima proizvodnje. I tu je Louis Renault imao svoju filozofiju. „Samo jedan automobil će se dobro prodavati, a to je automobil težak do 1.000 kilograma, dovoljno prostran za četiri osobe i dovoljno snažan da nosi četiri osobe i njihov prtljag. Auto koji će zadovoljiti osnovne ljudske potrebe i njihove želje“. Renault se stoga opredelio da po takvoj formuli napravi Primaquatre.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    Ovaj model porodičnog automobila namenjen je imućnijem staležu tada narastajuće srednje klase. „Primakvatre“ je bio dugačak 3,70 metara, dostizao je brzinu od 105 km/h, imao je agregat sa šest cilindara, fiskalne snage (francuske jedinice za snagu prilikom registracije) između 10 i 11 „konja“, što je otprilike oko 80–90 KS po današnjim merilima. Koštao je 19.500 franaka, a proizvodio se do 1929. godine.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    1945. Nacionalizacija
    Nakon završetka Drugog svetskog usledila je intervencija francuske vlade i nacionalizacija kompanije Renault.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    1947. – 4 CV
    Po okončanju rata Francuska je krenula u oporavak, a Renault 4 CV je bio svojevrsni simbol slobode, omiljen od strane radničke klase, ali i onih nešto imućnijih. Sa sloganom „četvoro vrata, četiri sedišta, motor od četiri konjske snage“, bio je izuzetno praktičan i prostran, a rezultat toga bila je i činjenica da je prodat u preko milion primeraka.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    1950. – Colorale
    Model Colorale je bez dileme prvi SUV sa znakom Renaulta, a istovremeno i jedan od prvih na svetu. Robustan i praktičan, Colorale je mogao da savlada gotovo sve vrste terena, a naročito su ga cenili poljoprivrednici. Bio je dostupan u nekoliko različitih karoserijskih verzija – karavan, van, pikap, taksi, itd.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    1959. – Estafette
    Model „estafete“ predstavlja svojevrsno oličenje Francuske, slični kao što se kroasani i beretke svrstavaju u zaštitne znakove zemlje galskih petlova. Predstavljen 1959. godine kao prvi automobil Renaulta sa pogonom na prednje točkove, služio je kao van za prevoz putnika, ali je ujedno bio i perjanica komercijalnog programa čitavih 20 godina.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    Iako je razvoj ovog modela započet još 1953. na platformi budućeg modela „dafin“, šef projekta Gaj Groset Granž procenio je da bi racionalnije rešenje bilo da novi van dobije napred postavljen motor i pogon na prednje točkove. „Estafete“ je debitovao krajem pedesetih i to u pet različitih verzija – kao komercijalno vozilo nosivosti 600 kilograma, „pik-ap“ sa ciradom prekrivenim tovarnim prostorom, povišeni van, „mikrobus“ sa devet sedišta i laki van kao odgovor na francuske propise koji su u to vreme zabranjivali parkiranje dostavnih vozila nosivosti veće od 500 kg u gradovima.

    Ostao je upamćen kao „borac protiv kriminala“ odnosno vozilo u službi Žandarmerije, ali i kao idilično prevozno sredstvo za omladinu i porodice. Veselih boja i simpatičnog dizajna, jednako je bio popularan među starima i mladima, uz to prilagođen da bude upotrebljiv u ekspolataciji u urbanim i ruralnim sredinama. Izleti u prirodi i kampovanja sa „estafetom“ iznedrili su nezaboravne trenutke za čitave generacije tokom sedamdesetih i osamdesetih godina, zbog čega je ovaj kombi postao jedan od simbola svoje epohe. U „penziju“ je otišao 1980. godine sa saldom od 1,6 miliona proizvedenih primeraka.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    1961. – Renault 4
    Kako se bližio kraj životnog veka modela 4CV, popularnom vozilu za koje se govorilo da je dobar deo francuske nacije „podiglo na točkove“, Renault je odlučio da pažljivo sagleda duboke promene u francuskom, pa i evropskom društvu. Stanovništvo je sve više stremilo ka gradovima, toliko da je došlo do masovnog egzodusa sa sela. Ali, ove migracije nisu završavale u gradskim centrima – „novi urbanisti“ su mahom nastanjivali naselja koja su se protezala i širila po predgrađima. U takvim okolnostima, sa gusto naseljenim radnim stanovništvom nastala je i nova srednja klasa. Predgrađe je postalo novo životno okruženje koje je u sebi sadržalo deo gradskog miljea, ali i deo ruralnog.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    Sa predsednikom Pijerom Drajfusom na čelu kompanije, koji je bio izrazito otvoren za nove ideje, Renault je odlučio da izmisli vrhunski svestrani automobil. Ali ta svestranost je morala da bude osobita. Automobil je od ponedeljka do petka trebalo da služi kao radno sredstvo, a u subotu i nedelju da bude pogodan za porodično vikend bekstvo iz grada, kao i za godišnje odmore. Tako je popularna „cokula”, kako su Renault 4 od milošte nazivali na ovim prostorima, postala oličenje svestranosti – prevoz za grad i selo, za radne dane i vikende, za delatnost i odmor, za muškarce i žene. Tako je 1961. godine rođena „četvorka“, legendarni automobil koji je veoma brzo postao neizostavni deo mnogih generacija, slično kao i plavi džins.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    Renault 4 je dobio i neka specifična obeležja kao što su ravan pod i peta zadnja vrata zarad lakog ukrcavanja putnika i prtljaga. Bio je to pravi „hečbek“ sa razigranim kokpitom koji se mogao prilagoditi svačijim potrebama. Recimo, bilo je dovoljno oboriti naslon zadnje klupe da bi se porodični automobil pretvorio u rekreativno vozilo. Ako bi ga trebalo definisati, Renault 4 je bio „automobil za život“.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    1964. – Renault 8 Gordini
    Jedan od pionira ovog francuskog proizvođača kada je reč o automobilskom sportu svakako je Renault 8 Gordini. Predstavljen na Salonu automobila u Parizu 1964. godine, ovaj automobil je u suštini „tjuning“ verzija Renaulta 8 Major, kojem je snaga motora od 1,1 litre i 50 KS, podignuta na čitavih 90 „konja“, što je za to vreme bio ozbiljan poduhvat. Uz pomenuti motor, zaštitni znak ovog automobila postala je i jarko plava boja sa uzdužnim belim štraftama (tzv. racing stripes).

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    1965. – Renault 16
    Prepun inovacija u svoje vreme, poput električnih podizača prozora, centralnog zaključavanja i automatskog menjača, Renault 16 je zahvaljujući dugom hodu oslanjanja bio i izuzetno udoban automobil na dugim putovanjima, a prostrani prtljažnik činio ga je idealnim prevoznim sredstvom porodica, pogotovo na dužim relacijama. Otuda i ne čudi da je 1965. godine proglašen „Automobilom godine“.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    1972. – Renault 5
    Renault je oduvek prilagođavao svoj portfolio društvenim promenama. Puls šezdesetih doneo je proteste i jačanje feminističkih pokreta, pa događaji iz maja 1968. godine u Francuskoj nisu predstavljali iznenađenje. Kompanija je shvatila kako se uloga žene u društvu menja. Zapravo, žene su te koje su podstakle egzodus iz ruralnih sredina i doprinele ubrzanom razvoju srednje klase. Potpuna zaposlenost je značila veće prihode, a novonastala situacija se reflektovala na društvene kategorije uzdrmavši tadašnje porodične obrasce. Intenzivirana je potrošnja, kao i kupovina automobila, naročito kada su žene konačno ostvarile pravo na dobijanje vozačke dozvole.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    Osim toga, predgrađa su postala domaći teren za uspešnu srednju klasu, čime su se stekli uslovi da drugi automobil uđe u porodični vozni park kao prevozno sredtsvo koje bi koristile žene. Vođeni time, u Renaultu su se opredelili da naprave nešto novo – automobil prvenstveno namenjen ženama. Tako je 1972. nastao Renault 5, mališan zaobljenih ivica. U početku je imao samo troja vrata, kako bi deca bila sigurna na putu do škole. Hečbek oblik sa velikim zadnjim vratima omogućavao je široko otvaranje prtljažnika i bio je pogodan za velike kupovine u supermarketima, dok su sintetički odbojnici pružali zaštitu od manjih udaraca.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    Renault 5 je tako postao novi automobil za novi način života. Proizvodio se u dve generacije, prva je bila aktuelna do 1985. godina, a druga do 1996. kada ju je zamenio Clio. O globalnoj popularnosti ovog modela govori podatak da se proizvodio Francuskoj, Španiji, Venecueli, Iranu, Meksiku, Južnoj Africi, kao i u Novom mestu u tadašnjoj Jugoslaviji, danas Sloveniji.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    1973. Mala potrošnja
    U vreme naftne krize, kada je gorivo postala značajna stavka u porodičnom budžetu. I to je bila prava prilika, jer na tržište je tek stigao Renault 5 kao spas, sa potrošnjom ispod 4,5 l/100 km.

    1975. – Renault 30
    Predstavljen 1975. godine na Salonu automobila u Ženevi, Renault 30 je postao prvi masovno proizvođen automobil sa pogonom na prednje točkove, V6 motorom i servo upravljačem. Istovremeno, bio je i jedan od najbezbednijih automobila tog vremena, sa konstrukcijom koja je pružala dobro zaštitu prilikom najčešćih tipova sudara. U luksuznoj TX verziji, kupci su dobijali somotska sedišta, kožni volan, centralno daljinsko zaključavanje, kao i tzv. Normalur sistem – preteču današnjeg tempomata i limitera brzine.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    1981. – Renault 9
    Prikazan na Salonu automobila u Frankfurtu 1981. godine, Renault 9 je bio model koji je bio namenjen prosečnoj evropskoj porodici koja je tražila svestranu i pristupačnu kompaktnu limuzinu. Uprkos činjenici da je, pre svega, bio namenjen Evropi, velika popularnost mu je donela globalni uspeh, a jedno vreme proizvodio se čak i u Americi, pod imenom Renault Alliance. Samim tim, ne čudi da je u Evropi proglašen za „Automobil godine“ 1982.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    1984. – Espace
    Reč „espas“ na francuskom znači prostor i nepogrešivo oslikava karakter ovog modela koji je u istoriju upisan kao pionir monovolumena kakve danas poznajemo. Dizajniran još sedamdesetih od strane Fergusa Poloka koji je radio za Chysler UK, Espace je trebalo da se prodaje kao Talbot u svojstvu zamene za Matrin model Rancho. Šest godina pre komercijalizacije Espace, Chysler UK i Simca su završili u vlansištvu PSA grupacije koja je ugasila marku Simca, a takođe je odustala od proizvodnje Espace koji je ustupljen Matri, da bi potom ime i čitav projekat hrabro preuzeo Renault.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    Ispostavilo se da je to bio vizionarski potez jer je ovaj veliki i funkcionalni porodični monovolumen veoma brzo stekao veliki broj poklonika. Nakon „fejsliftinga“ 1988. prva generacija je ostala na tržištu još tri godine. Naslednik je predstavljen 1991. na istoj platformi, ali sa znatno modernijim izgledom i snažnijim motorima. Krunu je predstvaljala prestižna F1 verzija izrađena od ugljeničnih vlakana, sa centralno postavljenim V10 motorom iz Formule 1 koji je oslobađao čak 800 KS!

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    Polovinom devedesetih, tačnije 1996. godine zaživela je i treća generacija popularnog modela i to je ujedno bio poslednji Espace koji je proizvodila Matra. Odlikovao ga je futuristički enterijer, a proizvodio se u dve karoserijske verzije – kraćoj i dužoj sa sedam sedišta pod imenom Grand Espace. Četvrto koleno ugledalo je svetslost dana 2002. godine kao prvi Espace u potpunosti razvijen i proizveden pod okriljem Renaulta. Vizuelnom pojavom, Espace IV je sugerisao povezanost sa luksuznim modelima Avantime i Vel Satis. Najnovije generacija je 2015. napravila pomak ka krosover segmentu, istovremeno stavljajući akcenat na premijum obeležija kao što su kvalitet i luksuz.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    1990. – Clio
    Novi predstavnik u B segmentu, naslednik Renaulta 5, debitovao je na Salonu u Parizu. Sa titulom Evropskog automobila godine za 1991. veoma brzo je izborio status jednog od najprodavanijih automobila u Evropi. Zadržao je podvozje sa modernizovane “petice”, ali je uneo veliku promenu u nomenklaturi francuskog proizvođača. Nakon dugog perioda, Renault je odustao od numeričke oznake, uz izuzetke kao što je, recimo, Fuego. Inicijalno se proizvodio sa troja i petora vrata i nudio je 1.2 i 1,4-litarske bezinske agregate, kao i 1,7 i 1,9 dizele, a u svojoj prvoj generaciji prošao je kroz dve restilizacije.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    Druga generacija zaživela je 1998. godine i donela je nešto mekši, zaobljeniji oblik, kao i nekonvencionalne materijale za tadašnje standarde i to u cilju smanjenja mase i troškova proizvodnje. Tako su prednji branici bili od plastike, a pojedine verzije su čak dobile aluminijumsku haubu. Motorizacija je obuhvatala benzinske agregate od 1,2, 1,4 i 1,6 litara, kao i 1,9-litarski dizel. Gamu je obogatila i sedan verzija, poznata kao Thalia odnosno Symbol.  Posle samo tri godine, izvršena je modernizacija i na scenu je stupila tzv. „faza 2“ znatno modernijeg izgleda, uveden je novi 1,5-litarski dCi motor, kao i luksuzne opcije poput digitalnog klima-uređaja i navigacionog uređaja.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    Godine 2003. dolazi „faza 3“ sa minornim izmenama, a 2006. i „faza 4“ koja će nastaviti da se prodaje paralelno sa novom generacijom koja je ugledala svetlost dana nekoliko meseci ranije – na Salonu u Frankfurtu 2005. Budući da je i ona proglašena za Evropski automobil godine, Clio je postao prvi model kojem je pošlo za rukom da se dva puta okiti ovim laureatom. Postavljen na Nissanovu B platformu, Clio III je porastao na gotovo 4 metra i postao je dosta teži od prethodnika, ali je isto tako podigao standarde u svakom smislu.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    Izbor karoserijskih verzija je proširen Grandtour karavanom, a gama motora je dobila 1.2 TCe od 101 KS. Restilizacija 2009. godine je u najmanju ruku diskutabilna jer je donela čudan izgled koji je izazvao oprečna mišljenja javnosti. Međutim, dolazak četvrte generacije 2012. godine nije ostavio mesta polemikama jer je aktuelni Clio dizajnom pogodio u sam centar. I danas, u sedmoj godini, ovaj model izgleda sveže i dopadljivo, a osim po izgledu, od starije braće razlikuje se po tome što se ne proizvodi u verziji sa troja vrata, već je dostupan kao klasičan hečbek sa petora vrata i kao karavan.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    1992. – Twingo
    Mali gradski automobili oduvek su privlačili simpatije među kupcima, pogotovo oni sa francuskim poreklom, jer su nudili vrlo dobar nivo završne obrade i što je bitnije atraktivan i moderan dizajn. Takav je slučaj sa Twingom koji se na tržištu prvi put našao 1993. Čovek koji ga je dizajnirao zove se Patrik Le Kuement, a inspiraciju je dobio iz Konamijeve video igrice Twinbee. Prvobitni „tvingo“ je posedovao revolucionalna rešenja u to vreme, poput centralno postavljenih instrumenata na tabli, dok se ispred vozača na duguljastom displeju mogla ispratiti prosečna potrošnja. Takođe, još jedna nesvakidašnja opcija u to vreme je zadnja klupa koja je imala šine za pomeranje napred i pozadi, kako bi obezbedila komotniju vožnju putnicima, odnosno veći prtljažni prostor.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    Prva generacija proizvodila se do 2007. godine, sa izuzetkom Južne Amerike gde je zahvaljujući pogonima u Kolumbiji ostala bila aktuelna sve do 2012. godine. U svom dugom životu Twingo I je prošao četiri restilizacije koje su postepeno menjale izgled automobila. Što se agregata tiče, pogonska gama nekoliko promena tokom postojanja prve generacije Twinga. Naime, on je startovao sa 1,0-litarskim motorom iz Renaulta 5, međutim, vrlo brzo je prešao na benzinski agregat 1.2 litra. Početkom 21 veka, Renault je Twinga opremio novom pogonskom jedinicom iste zapremine, ali sa 16 ventila i 75 KS. Poslednja promena usledila je četiri godine kasnije kada je Renaultov logo premešten na peta vrata, a uz to francuski proizvođač ponudio je dodatni izbor boja eksterijera.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    Druga generacija iz 2007. godine zadržala je koncept malog gradskog automobila sa troja vrata. Za razliku od prethodnika, nudila je širu plaetu pogonskih agregata, uključujući i 1.5 dCi, kao i sportsku verziju Twingo R.S. Sada je na ulicama aktuelna treća generacija ovog mališana, koja će ostati upamćena kao prvi Twingo sa četvoro vrata i sa pogonom na zadnje točkove.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    1993. – Laguna
    Malo je pozato da se ime Laguna prvi put vezivalo za koncept sportskog automobila 1990. godine. Međutim, Renault je smatrao da bi taj naziv odlično pristajao jednoj porodičnoj limuzini iz D segmenta. Tako je 1995. godine premijerno predstavljen serijski model Laguna kao naslednik Renault 21. Za razliku od prethodnika koji je bio ponuđen u tri karoserijske verzije, kao sedan sa četvora vrata, hečbek sa petora i karavan, Laguna je najpre dolazila kao hečbek, da bi se godinu dana docnije pojavila i u karavan izvedbi.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    Renault je sa novom limuzinom privukao simpatije mnogih zbog bogatog paketa opreme koji dolazi standardno, poput servo upravljača, prozora na struju i centralne brave. Pogonske jedinice u ponudi bile su od 1,6 litara pa sve do 3,0-litarskog benzinca od 190 KS, dok su paletu dizela sačinjavali agregati zapremine 1.9 i 2.2 litara. Prva generacija ostala je upamćena i po nastupima u šampionatima ETCC (European Touring car championship) i BTCC (British Touring car championship).

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    Laguna je nastavila životni put kroz drugu (2001–2007), a kasnije i treću generaciju (2007–2015). Drugi izdanak popularne limuzine na tržište je doneo novinu sa tzv. „keyless“ sistemom, odnosno ulaskom i startovanjem automobila bez ključa. Što se treće generacije tiče, ona se proizvodila i u atraktivnoj kupe varijanti. Sa tehničke strane, pažnju privlači i sistem upravljanja na sva četiri točka koji je, pored pomenute kupe verzije, krasio kako limuzinu tako i karavan u GT izvedbama. Ove modele pokretali su snažniji motori kao što su 2,0-litarski dizel od 180 KS, 3,0 V6 dizel od 235 KS, kao i 3,5 V6 benzinac od 240 KS.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    1995. – Megane
    Danas jedan od najpopularnijih Renaultovih modela, Megane, predstavljen je 1995. i dolazio je u čak pet izvedbi: hečbek, limuzina, kupe, kabrio i karavan. Prva generacija Megana otkrivena je na Salonu automobila u Frankfurtu, a delila je veliki broj delova sa svojim prethodnikom, Renaultom 19. Glavni adut sa kojim su se probijali tada na tržištu bio je akcenat na bezbednosti, što je potvrdila i nezavisna organizacija Euro NCAP, gde je „megana“ postavila na tron najbezbednijih vozila u klasi.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    Zanimljiva činjenica je i da je Renault proizveo 432 prototipa koja je uništio po završetku razvijanja. Megane prve generacije posedovao je agregate od 1.4 do 2.0 litara zapremine, to je što se tiče benzinaca, dok je dizel imao zapremiu 1,9 litara, sa i bez turbo punjača. Što se specijalnih verzija tiče ističe se sportska edicija koja je bila omaž trkačkom „maksi meganu“ koji je nastupao na reli šampionatima. Na veliku žalost mnogih, Renault je proizveo svega mali broj specijalnih edicija „megana“. Mada među sportskim izvedbama svakako je ostao upamćen i kupe sa motorom od 2,0 litara i 150 KS.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    Što se daljeg života modela tiče, on se i danas proizvodi i sada broji četiri generacije. Druga generacija sa napumpanim zadnjim delom označila je 2002. veliku dizajnersku revoluciju. Dolazila je u nekoliko karoserijskih oblika – berlina sa petora vrata, kupe odnosno kompakt sa troja, kupe-kabriolet sa čvrstim staklenim sklopivim krovom i karavan. Pogonsku gamu sačinjavali su benzinski motori od 1,4 i 1,6 litara, kao i 2,0 turbo. Dizeli od 1,5 i 1,9 litara dolazili su u nekoliko verzija snage od 90 do 150 KS. Veliku pažnju izazvale su „RS“ (renault sport) i „R. S. F1” varijante koje su postale vodeći predstavnici u „hotheč“ segmentu zahvaljujući odličnoj voznoj dinamici.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    Tradiciju je nastavila treća generacija koja se od 2009. do 2015. godine proizvodila takođe u nekoliko karoserijskih oblika – berlina, kupe, karavan i kupe-kabrio. I ova genracija je dobila prestižnu R. S. Verziju ali je ona za razliku od prethodnika bila dostupna samo uz kupe model. Razliku u odnosu na prethodnika je pravilo i to što je sedan verzija nosila poseban naziv „fluens“.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    Danas je aktuelna četvrta generacija, dostupna kao berlina, odnosno kompaktni model sa petora vrata, „grankupe” sa četvora vrata i „grantur” karavan. Osim novog vizuelnog identiteta krasi ga moderno koncipiran enterijer sa R-link sistemom i velikim ekranom osetljivim na dodir. Od pogonskih agregata dostupni su turbo benzinci od 100 i 130 KS, kao i 1,6-litarski atmosferac od 115 KS. Dizelska gama obuhvata 1.5 dCi od 90 i 110 KS, kao i 1,6 litarski dCi od 130 KS.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    1996. – Scenic
    Nakon „espasa“ koji je ustanovio standarde modernog MPV segmenta, Reno je obogatio ponudu u klasi monovolumena nešto kompaktnijim modelom „megan senik“. Na tržište je izašao 1996. godine, a snažan vetar u leđa osim činjenice da je osnivač novog segmenta dala mu je i titula Automobila godine u Evropi.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    Tajna njegove popularnosti je u tome što je bio prijemčiv porodicama. Izuzetno praktičan za svakodnevnu gradsku upotrebu, „senik“ se pokazao odličnim i za duga putovanja. Idealan kompromis postignut je zahvaljujući zadnjoj klupi koja je mogla da se pomera napred i nazad, ostavljajući više mesta za putnike, odnosno prtljažnik.

    U naslonima prednjih sedišta Reno je implementiao police na rasklapanje, a kabina je dobila veliki broj pregrada i pretinaca za ostavljanje sitnica. Svaki kutak automobila bio je najbolje moguće iskorišćen. Nakon restlizacije 1999. godine osim svežijeg izgleda dobio je i skraćeni ime „senik“ po kojem ga poznajemo i dan, danas. Od 2000. u opticaj je puštena i verzija „RX4“ sa primesama krosovera i pogonom na sve točkove.

     

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    Druga generacija debitovala je 2003, a godinu dana kasnije lansirana je i produžena verzija „grand senik“. Negde pred kraj životnog veka pojavio se i „senik konkvest“ kao duhovni sledbenik „senika RX4”, samo bez integralnog pogona.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    Treća generacija stiže 2009. godine i prodavala se takođe u dve karoserijske verzije, kao kompaktni „senik“ i produženi „grand senik“. Unela je i značajne novine na polju pogonskih agregata pošto je dobila Tce benzinski turbo motor od 1,4 litra sa 130 KS. Od 2013. dostupna je bila i krosover verzija ovog puta pod imenom „XMOD“, a iste godine izvršena je restilizacija koja je označila i uvođenje automatske transmisije sa dvostrukim kvačilom kod modela sa 1.5 dCi motorom od 110 KS.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    Četrvto koleno dinastije „senik“ pravi veliki dizajnerski iskorak ka krosoverima, mada je prema tvrdnjama Renoa koncepcijski zadržao obeležja MPV vozila. Dobija nešto višu karoseriju i velike aluminijumske točkove od 20 inča, kao i mnoge lusksuzne opcije i sigurnosne sisteme kakve ranije nije imao u ponudi.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    1999. – Avantime
    Mnogi proizvođači poseduju neki model koji je bio ispred svog vremena. U portfoliju Renoa ova uloga je pripala „avantajmu“, automobilu čudne koncepcie i još čudnijeg izgleda. Predstavljen 2001. godine, kao opšta suprotnost svemu što se tada moglo naći na tržištu. Recimo, dok je većina tadašnjih automobilia posedovala oble linije, „aventajm“ je dobio „oštar“ dizajn. I to nije sve.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    Naime, Reno je kompletno izašao iz šablona podarivši velikom minivenu samo troja vrata, a da bi izgledao što skladnije izbacio je B stup, čime su dobijene ogromne staklene površine. Kako bi ulaz i izlaz iz automobila bio lakši, „avantajm“ je posedovao izrazito dugačka vrata. Ona su se dvostruko preklapala da ne bi zauzimala po dva metra sa svake strane kada je potrebno da se širom otvore kako bi putnici mogli da uđu. Ipak, njegova avangarda nije naišla na prevelike simpatije kupaca. Povučen je iz prodaje već 2003. godine, a proizvedeno je svega 8.557 primeraka.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    2007. – Koleos
    Model „koleos“ ugledao je svetlost dana ne tako davne 2006. godine kada je nastala prva generacija ovog kompaktnog SUV-a. Dizajniran je od strane Renoa i razvijen u kooperaciji sa Nisanom, dok su za proizvodnju bili zaduženi pogoni kompanije Reno Samsung motors u Južnoj Koreji. Ipak, prvenac nije ostvario neki zapaženi uspeh u Evropi, te je francuski proizvođač sa novom generacijom odlučio da napravi iskorak, a čak su postojale i spekulacije da će i ime „koleos“ biti zamenjeno. Međutim, ime je zadržano, a novi Renoov SUV dobio je dopadljiv dizajn sa licem po ugledu na „talisman“, a poput ptedhodnika ponudio je pogon na prednje, ali i na sva četiri točka.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    Druga generacija našla se na novoj platformi koju deli sa „nisanom X-trejl“, glavne vreline su luskuz, udobnost i svestranost. To pokazuje i podatak da se vrata za putnike otvaraju izrazito široko, a fabrika navodi da taj ugao iznosi 77 stepeni, čime je omogućen lakši ulaz i izlaz. Reno kaže i da je „koleos“ najprostraniji SUV u svojoj klasi, a ujedno i jedan od najdužih sa dužinom od 4.670 milimetara. U većini evropskih zemalja ispod haube je moguće odabrati jedan od dva dizel agregata, slabiji 1,6 od 130 KS dolazi isključivo sa pogopnom na prednje točkove i ručnim šestostepenim menjačem, dok snažniji 2,0 od 175 KS nudi izbor između 6-stepene ručne ili automatske X-Tronic transimisije, a nevezano od vrste menjača pogob može biti na prednje ili na 4WD na sva četiri točka.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    2012. – Talisman
    Ime „talisman“ pojavilo se znatno pre limuzine koja je nasledila „lagunu“. Bilo je to 2002. godine na Salonu automobila u Frankfurtu, gde je predstavljen luksuzni koncept sa dvoja vrata. Skoro 10 godina kasnije, ulazi u serijsku proizvodnju i to najpre na kineskom tržištu, dok je Evropa morala malo da sačeka. Nedugo zatim Reno je novom limuzinom osvežio ponudu u D segmentu i na Starom kontinentu. Osim karakterističnog dizajnerskog pečata i atraktivne linije, krasi ga mnoštvo novih karakteristika, poput “4 kontrol“ sistema zakretanja zadnjih točkova, varijabilne suspenzije, ful LED farova, „hed-ap“ displeja, inovativnih sigurnosnih sistema i asistencija…

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    Pored odlične „fasade“, „talisman“ odlikuje veoma prostran i udoban enterijer koji je moguće personalizovati lukzusnim opcijama kao što su elektropodesiva kožna sedišta sa funkcijom grejanja, ali i ventilacije. Kada je reč o pogonskim jedinicama, nudi širok izbor benzinskih i dizel agregata, koji su upareni sa manuelnim ili automatskim EDC menjačem sa duplim kvačilom. Raspon snage kreće se od 110 KS koliko oslobađa 1.5 dCi, dok najsnažniji turbo benzinac od 1,6 litara raspolaže sa 200 KS. Pored limuzine, ponuđena je i karavan verzija pod imenom „talisman grandtur“ koja raspolaže prtljažnikom zapremine 572 litra.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    2012. Uvođenje električnih vozila
    Uvek gledajući u budućnost, Renault predstavlja svoj prvi električni automobil, model Zoe.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    2014. – Captur
    Model „kaptur“ predstavlja izuzetno važan ogranak nove generacije Renoovih vozila, jer se zahvaljujući njemu francuski brend svrstao u malobrojnu grupu proizvođača koji su prvi otvorili perspektivu u kompaktnom SUV segmentu B kategorije. Naime, „kaptur“ je nastao pre nešto više od četiri godine na platformi „klija“, u vreme kada su predstavnici ovog segmenta mogli da se izbroje na prste jedne ruke. Napomenućemo samo da ih danas ima više od 20, što eklatantno potvrđuje koliko su dobru anticipaciju imali u Renou kada su odlučili da tržištu ponude ovakav model.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    Stekao je veliku popularnost kampaktnim dizajnom i funkcionalnom kabinom u koju komotno mogu da se smeste četiri odrasla putnika i njihov prtljag. Njegovoj upotrebljvosti doprinosi i pomična zadnja klupa, kao i kod nekih starijih Renoovih modela. Jedan od aduta „kaptura“ je i atraktivan izgled koji privlači pažnju mlađih, ali i starijh generacija. To je postignuto zahvaljujući dvobojnoj karoseriji, velikim naplacima, ali i jednako maštovitoj personalizaciji u enterijeru. Jedno od originalnih rešenja su i fabričke presvlake sa rajfešlusima koje se lako skidaju i peru.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    Kao i većina rivala, poseduje pogon samo na prednje točkove i nije namenjen za ozbiljne avanture van puteva, ali zahvaljujući povišenom klirensu moguće je proći neravnim terenom bez problema dokle god podloga nije strma ili klizava. Kao i platformu, pogonske agregate deli sa manjim i starijim bratom „klijom“. Dakle, pokreću ga turbo benzinski motori i dCi dizeli, u kombinaciji sa ručnim ili automatskim menjačem sa dvostrukim kvačilom.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    2016. – Kadjar
    Uoči Salona automobila u Ženevi Reno je ozvaničio ulazak u kompaktni SUV segment sa potpuno novim modelom „kađar“. Za broj veći model od popularnog „kaptura“, nastao je na osnovi „nisana kaškai“. Ipak, dobio je nešto veće dimenzije – dugačak je 4,45 metara, širok 1,84 m i visok 1,6 m, a ujedno pruža i veći prtljažni prostor zapremine 472 l. Prostran i funkcionalan, ovo je u suštini porodični automobil namenjen pre svega vožnji po asfaltu, ali je spreman da odgovori na zahteve terenske vožnje. Odlikuju ga i atraktivni elementi poput velikih aluminijumskih točkova, dvostrukog panoramskog krova, LED svetala…

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    Ponosno nosi i neke „of-roud“ detalje, kao što su zaštitne ploče napred i pozadi, nešto veći klirens, od gotovo 20 centimetara, kao i solidni „napadni“ i „odlazni“ ugao, od 18, odnosno 25 stepeni. Naravno, u Renou nisu propustili priliku da, pored verzije sa prednjim pogonom, ponude i model sa pogonom na sve točkove (4WD). Na raspolaganju su automatski način rada (Auto), pogon isključivo na prednjim točkovima (2WD), kao i blokada srednjeg diferencijala, odnosno konstantno uključen pogon na sva četiri točka (Lock) sa jednakom distribucijom obrtnog momenta po osovinama.

    Od pogonskih agregata dostupni su turbo benzinski 1,2 TCe od 130 KS i 1,6 TCe od 165 KS, kao i dva dizela. Slabiji je 1.5 dCi od 110 KS u kombinaciji sa ručnim ili automatskim EDC menjačem sa duplim kvačilom i sedam stepeni prenosa, dok snažniji 1,6 dCi broji 130 KS i u kombinaciji sa manuelnim menjačem nudi 4WD, dok je ljubiteljima automatike dostupan CVT menjač sa oznakom X-Tronic.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    2017. – Renault EV
    Još 2009. godine na Salonu automobila u Frankfurtu, Reno je predstavio studiju električnog vozila pod imenom Zoe Concept. Da su već tada predvideli budućnost, svedoči podatak da je ovaj model B segmenta, pomalo neobičnog imena i izuzetno aerodinamičnog oblika, prošlu godinu završio sa statusom najprodavanijeg električnog vozila u Evropi.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    Novi Renault Zoe dolazi u veziji sa dva motora, onim sa standardnim R90 i brzim punjenjem Q90. Prvi ima snagu od 68 kW (92 KS) i 225 Nm, a drugi 65 kW (88 KS) i 220 Nm. Od toga zavisi i način punjenja. Tako je automobil moguće „dopuniti“ kod kuće, jednostavnim priključivanjem na električnu mrežu, na ulici i putem tzv. brzih punjača koji za samo jedan čas dopunjavaju bateriju do nekih 80% kapaciteta.

    Zahvaljujući novoj bateriji Z. E. 40 kapaciteta 41 kWh prošle godine je putna autonomija povećana na oko 300 kilometara u realnim uslovima vožnje. Elektro-motor R90 omogućava da automobil dug tek nešto preko 4, širok 1,9 i visok 1,5 metra, ukupne mase 1.480 kilograma od 0 do 50 km/h, što je običano i maksimalna dozvoljena brzina u gradskim uslovima stiže za 4,1 sekundu. Do „stotke“ mu je potrebno 8,6 sekundi, a maksimalna brzina je 135 kilometara na čas.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    Pored modela Zoe, Renault ima još aduta koji propagiraju „električnu mobilnost“. Gradski mikroautomobil Tweeze sa dužinom od 2,3 m može da preveze do dva putnika. Ima masu ispod 500 kg i dolazi u dve verzije “45” i “80”. Prvu pokreće elektromotor od 5 KS i ima autonomiju od 120 km, druga raspolaže sa 17 KS uz radijus kretanja od oko 100 km. Inače, oznake 45 i 80 sugerišu maksimalnu brzinu. Zanimljivo je da se „tvizi“ pravi u verzijama za dve i jednu osobu, pa tako umesto sedišta pozadi ima prtljažni prostor zapremine 180 litara i nosivosti 75 kg.

    Foto: Renault

    Foto: Renault

    I to nije sve, francuski proizvođač nudi električni pogon i kod dva vozila iz komercijalne game. To su Kangoo Z. E. 33, lako dostavno vozilo sa deklarisanom autonomijom od 270 km, što u realnim uslovima vožnje iznosi oko 200 kilometara. U ponudi se nalazi i veliki kombi Master.

    A da Renault ozbiljno razmišlja o električnoj energiji kao „gorivu budućnosti“ potrvrđuje i činjenica da pored ovih „civilnih“ verzija automobila, francuski gigant je već odavno lider u sportskim takmičenjima EV, kao što je Formula E. No, to je deo jedne druge, veoma široke, priče o sportskim uspesima, koju ćemo ostaviti za neku drugu priliku…

    TopSpeed Team

    chats-viber-ts

    Tagovi: 120 godina, jubilej, renault