0

NOVO POGLAVLJE: Audi PB18 e-tron

Audi je na ovogodišnjoj Pebble Beach Concours d’Elegance manifestaciji premijerno prikazao koncept pod nazivom PB18 e-tron, kojim je nagovestio kako bi mogao da u skorijoj budućnosti izgleda novi supersportski automobil iz Ingolštata, naslednik aktuelnog R8

Foto: Audi

Foto: Audi

Uprkos činjenici da je sredinom 80-ih godina dominirao svetskom reli scenom i da je auto-sport bio sastavni deo Audijevog DNK, proizvođač iz Ingolštata se početkom 90-ih okrenuo nešto „mirnijim vodama“, orijentišući se, pre svega, na automobile premijum klase, uglavnom limuzine, ali i praktične Avant karavane, nastavljajući tim putem sve do pre desetak godina, sa ponekim „izletom“ u sportske vode atraktivnim RS modelima.

pročitaj još

    Foto: Audi

    Foto: Audi

    Godine 2003. Audi je nagovestio da se zainteresovao i za nešto ozbiljnije sportske mašine, upijajući iskustva kompanije Lamborghini, koja od 1998. godine posluje u okviru Audija, odnosno VW grupe. Predstavljen je atraktivni koncept Le Mans Quattro, koji je tri godine kasnije, prerastao u model R8 – prvi serijski supersportski automobil u novijoj istoriji proizvođača iz Ingolštata.

    Foto: Audi

    Foto: Audi

    I dok se većina proizvođača u tom periodu polako okretala „daunsajzingu“ i atmosferske motore većih zapremina počela da zamenjuje manjim turbo jedinicama, Audi je, barem u slučaju R8-ice, ostao veran klasičnom „receptu“. Štaviše, prvobitni R8 sa 4,2-litarskim V8 motorom, u drugoj generaciji zamenjen je još snažnijom V10 jedinicom od 5,2 litre.

    Foto: Audi

    Foto: Audi

    Ipak, negde pre nego što se prva generacija R8 povukla sa tržišta, Audi je predstavio, za to vreme, prilično smeli koncept R8 e-tron – potpuno električni automobil, koji je imao za cilj da „opipa puls“ potencijalnih kupaca, ali i da demonstrira da je električna budućnost praktično pred vratima. Usledila je zatim čitava plejada e-tron studija raznih Audijevih modela, a električni pogon, ovaj put u hibridnoj formi, čak je stigao i do trkačke staze u okviru WEC šampionata i automobila R18 e-tron quattro, koji je već na svom debiju stigao do dvostruke pobede na Le Manu.

    Foto: Audi

    Foto: Audi

    Time je praktično „utabana staza“ i za budući serijski supersportski model kojeg će pokretati električna energija, da li u plug-in ili hibridnoj formi, naročito u svetlu sve strožijih ekoloških propisa i „dizelgejt“ skandala koji je Volkswagen doživeo u Americi, a Audi nedavno na evropskom tržištu. Na nedavno održanoj, tradicionalnoj Pebble Beach Concours d’Elegance manifestaciji, nedaleko od Montereja, u Kaliforniji, usledio je očekivani „odgovor“ Audija – premijerno predstavljanje koncepta po imenu PB18 e-tron – potpuno električnog supersportskog automobila.

    Foto: Audi

    Foto: Audi

    U pitanju je koncept supersportskog električnog vozila budućnosti, odnosno „sutrašnjice“, kako to u Audiju vole da naglase, koji je nastao u Audijevom dizajnerskom studiju u Malibuu, Kaliforniji, inspirisan trkačkim automobilom iz LMP1 klase (dok se Audi takmičio u WEC šampionatu), a dosta uticaja na projekat imao je i koncept električnog autonomnog vozila Aicon.

    Foto: Audi

    Foto: Audi

    Ono što ovaj koncept izdvaja u odnosu na dosadašnje EV studije jeste tzv. Shooting Brake forma, koja ovom supersportisti pruža i veoma praktičnih 470 litara prtljažnog prostora, ali i određenu dozu elegancije koja krasi uglavnom prestižne, aristokratske, ne toliko supersportske modele. Koncept PB18 je prilično velik za jedan supersportski automobil, imajući u vidu da je dužinom od 4.530 milimetara, za 100 mm duži u odnosu na aktuelni R8, kao i da mu je međuosovinsko rastojanje veće za nekih 50 mm.

    Foto: Audi

    Foto: Audi

    No, veće dimenzije ne znače automatski i da je automobil težak i trom, naprotiv! Prema rečima konstruktora, zahvaljujući obilnoj upotrebi aluminijuma, ugljeničnih vlakana, kao i plastičnih kompozitnih materijala, PB18 e-tron se može pohvaliti masom manjom od 1.555 kilograma, koliko, recimo, teži aktuelni R8 V10 Plus.

    Foto: Audi

    Foto: Audi

    Za pogon je zadužen sistem od tri elektromotora – jedan na prednjoj, snage oko 205 KS i dva na zadnjoj osovini (za svaki točak pojedinačno, snage oko 237 KS), koji zajedno oslobađaju oko 680 konjskih snaga i 830 Nm obrtnog momenta, s tim da je vozaču na raspolaganju, u kratkom vremenskom intervalu, i čitavih 780 „konja“ pri punom ubrzanju. Zahvaljujući tome, kao i pogonu na sva četiri točka koji obezbeđuju pomenuti elektromotori, sprint do „stotke“ traje svega dve sekunde!

    Foto: Audi

    Foto: Audi

    Maksimalnu brzinu Audi nije deklarisao, ali se pretpostavlja da prelazi 300 km/h. Inače, tečno hlađene baterije imaju kapacitet od 95 kWh, a omogućavaju autonomiju od 500 kilometara po novom WLTP ciklusu. Punjenje putem mreže od 800 V traje svega petnaestak minuta, a omogućen je i sistem induktivnog bežičnog punjenja.

    Foto: Audi

    Foto: Audi

    Iskustvo sa trka iz WEC šampionata i modela R18 e-tron quattro iskorišćeno je prilikom konstruisanja sistema oslanjanja, te se napred nalaze nezavisna gornja i donja poprečna ramena u tzv. pushrod sistemu, dok je pozadi primenjena tzv. pullrod konfiguracija. Uz to, Audi je implementirao i vrhunske tzv. „magnetne“ amortizere, gde se tvrdoća menja u skladu sa odabranim režimom rada, ali i uslovima podloge.

    Foto: Audi

    Foto: Audi

    Još jedna zanimljiva činjenica jeste i ta da je ovo automobil za dve osobe, ali ukoliko ste sami, recimo, na trkačkoj stazi, vozačko sedište, pedale i volan mogu da se električnim putem pozicioniraju u sredinu, te da tako dobijate idealnu poziciju unutar kabine, kao što je to svojevremeno imao McLaren F1. Ovo je postignuto zahvaljujući činjenici da su sve pomenute komande (pedale i upravljač) elektronske, te da nema direktne mehaničke veze između njih i izvršnih elemenata.

    Foto: Audi

    Foto: Audi

    Kada se nakon detaljne analize ovog koncepta „podvuče crta“, mora se priznati da je Audi veoma ozbiljno shvatio ovaj projekat i sav potencijal električnog pogona, kao i moguću implementaciju istog u supersportske modele, te da će se uskoro, baš kao što je to bio slučaj sa Le Mans Quattro konceptom, koji je ubrzo prerastao u R8, na tržištu za nekoliko godina naći naslednik R8-ice, baziran upravo na ovom atraktivnom i tehnološki sofisticiranom konceptu.

    Đorđe Pavićević/TopSpeed

    chats-viber-ts

    Tagovi: audi, e-tron concept, pb18, pebble beach, r8