0

RETKA ZVERKA: Noble M600

Ručno izrađen bolid iz britanske kuće Noble, za prenos standardno koristi šestostepeni ručni menjač, nije opremljen ni ABS sistemom protiv blokiranja točkova pri kočenju, niti elektronskom kontrolom stabilnosti. Sva snaga je u rukama vozača, nema nikakvih elektronskih „stega” koje bi se isprečile između njega i rasne sportske mašine koja sa specifičnom snagom od 562 KS po toni ubrzava do 100 km/h za oko 3 sekunde!

Foto: Noble Cars

Foto: Noble Cars

Tradicija automobilizma na Ostrvu duže od stoleća održava i odražava strast Britanaca za brzinom, sportskim dostignućima, takmičenjima i trkama na legendarnim autodromima. Međutim, globalizacija čini svoje, došla su takva vremena da mnoga velika imena, nekada stubovi njihove automobilske industrije nisu uspela da opstanu kao samostalne marke.

pročitaj još

    Foto: Noble Cars

    Foto: Noble Cars

    Preuzeli su ih drugi, moćniji i tehnološki napredniji, kakav je slučaj recimo sa Rolls-Royce (BMW grupa), Bentley (VW grupa), Jaguar (Tata motors), Lotus (Geely holding grupa) i Aston Martin (Ford) koji je, doduše, ponovo vraćen “u ruke” Engleza. U poslednje vreme, čast Britanaca eklatantno brani McLaren, koji je iz trkačkog brenda prerastao u ambicioznog proizvođača supersportskih automobila.

    Ipak, ne treba zaboraviti da Velika Britanija ima sijaset malih proizvodjača, posvećenih radionica koje se možda ne mogu pohvaliti nekom masovnom proizvodnjom, ali to ne znači da njihovi proizvodi po kvalitetu i karakteristikama zaostaju za onim najatraktivnijim, sportskim modelima kao što su Ferrari, Lamborghini, McLaren…

    Foto: Noble Cars

    Foto: Noble Cars

    Jedan od takvih je i Noble, manufaktura koja je pokrenula biznis pre dvadesetak godina, sa nešto umerenijim sportskim modelima, da bi 2010. godine hrabro zakoračila na teritoriju ekstremnih sportskih automobila i to sa modelom Noble M600. Danas u ponudi postoje tri verzije – M600 Coupe, M600 Carbon Sport i M600 Speedster.

    U kompaniji sa sedištem u Lesteru ne kriju da im je cilj da na specifičan, tradicionalan način ponude alternativu savremenim superautomobilima. Tako su se u Noblu odvažili da uđu u trku sa nešto drugačijom filozofijom izrade koja se ne odriče voznih karakteristika u skladu sa najvišim standardima za supersportske automobile. Celokupna proizvodnja kompanije obavlja se u Engleskoj, ručno, uz korišćenje najkvalitetnijih materijala u izradi, od karoserije do unutrašnjeg mobilijara.

    Foto: Noble Cars

    Foto: Noble Cars

    Karoserija Noble M600 sa estetske strane ne deluje ništa naročito, dovoljno je malo pažljivije pogledati pa ćete shvatiti da ovaj model postoji već nekoliko godina. Nema tu oštrih, modernih linija, ukrasa, niti LED svetala, ali je zato telo izuzetno aerodinamično i u potpunosti izrađeno od karbona odnosno ugljeničnih vlakana.

    Kao što je poznato, implementacija ovog materijala rezulutuje izuzetnom čvrstinom i malom masom. Tako M600, dugačak 4.360 mm, sa međuosovinsko rastojanjem 2.540 mm i rasponom točkova 1.578 milimetara, ima masu od svega 1.198 kilograma. Time je ispunjen prvi od dva osnovna preduslova za nastanak vrhunskog sportskog automobila – da bude lagan i da ima nisko težište.

    Foto: Noble Cars

    Foto: Noble Cars

    Naravno, takođe je potrebna adekvatna snaga, kao i dobar balans odnosno raspored mase po osovinama. Shodno tome, agregat je postavljen centralno, iza prednjih sedišta. Motor zapremine 4.439 „kubika“ u V8 konfiguraciji sa dva turbo punjača, oslobađa 662 konjske snage pri 6.500 o/min i maksimalni obrtni moment od 820 Nm pri 3.800 obrtaja u minutu. Kao i sve male manufakture, i ova koristi „pozajmljen“ motor. Reč je o agregatu koji je Yamaha proizvodila za Volvo XC90. Naravno, izvršene su brojne modifikacije od kojih je najznačajnija ugradnja dva Garret turbo kompresora.

    Sa dvostrukim natpunjenem dostignuta je specifična snaga od 542 KS po toni, što nagoveštava kakvim mogućnostima raspolaže ovaj bolid na točkovima, ali i kolike su ambicije konstruktrora. A one nisu nimalo naivne. Noble M600 je prvenstveno dizajniran za brzinu i hendling, to jest, za ultimativna vozna svojstva koja se najbolje ispoljavaju na stazama.

    Foto: Noble Cars

    Foto: Noble Cars

    To dokazuje i performansama – ubrzanjem iz mesta do 60 milja na sat za 3 sekunde, dok 120 milja dostiže za impresivnih 8,9 sekundi. Jednako respektabilno zvuči potvrda o maksimalnoj brzina koja premašuje 360 kilometara na čas. Podaci o međuubrzanjima možda još bolje ilustruju šta može ovaj ambiciozni „usamljeni jahač“. Potreban mu je naime, samo jedan jedini sekund da bi ubrzao od 40 do 60 milja, a dve sekunde od 100 do 120 milja. Dakle, zaista zadivljujuće!

    Ali, pored samih performansi, ovaj automobil zavređuje pažnju i mnogim autentičnim rešenjima. Recimo, od odabira moda efikasnosti pogonskog agregata varira raspoloživa snagu – u modu Road, pritisak natpunjenja iznosi do 0,6 bara pa motor oslobađa „samo“ 450 KS, u modu Track (0,8 bara) 550 KS, a u Race modu (1,0 bar) svih 650 „konja“!

    Foto: Noble Cars

    Foto: Noble Cars

    A sad, jedan osvrt koji će zadiveti ljubitelje puritanskih „sportista“. Noble M600 za prenos standardno koristi šestostepeni ručni menjač, pritom, nije opremljen ni ABS sistemom protiv blokiranja točkova pri kočenju, niti elektronskom kontrolom stabilinosti. Sva snaga je u rukama vozača, nema nikakvih elektronskih stega koje bi se isprečile između njega i ove rasne sportske mašine.

    Odsutni su i neki detalji koji bi odvlačili pažnju, pa čak i opcije u službi komfora – nema touchscreena, niti klimatizacije… Jedino „zadovoljstvo i zabava“ za vozača jesu volan presvučen alkantarom, metalne pedale i ručica klasičnog, šestostepenog manuelnog menjača! Posle ovih informacija, jasno je da sa ovom zveri nema šale čak ni kada je u rukama profesionalaca.

    Foto: Noble Cars

    Foto: Noble Cars

    Što se tiče oslanjanja, ono je rešeno dvostrukim poprečnim ramenima na svakom točku, dok su za kočenje zaduženi diskovi od 380 mm napred sa šest klipova, odnosno 350 mm nazad sa četiri klipa. Koliko se vodilo računa o svakom detalju potvrđuje i to da su točkovi kovani, od lagure aluminijuma. U enterijeru se ističu i specijalna sedišta.

    Foto: Noble Cars

    Foto: Noble Cars

    Dizajnirana i stvorena isključivo za ovaj automobil, izrađena su od lagane kompozitne konstrukcije od ugljeničnih vlakana i mogu se prilagoditi pojedinačnim zahtevima klijeneta. Primera radi, paneli sedišta mogu biti bilo koje kombinacije ili boje, sa motivima ugljenika ili u nijansi koja odgovara spoljašnjosti vozila.

    Foto: Noble Cars

    Foto: Noble Cars

    Ni druga dva modela Nobla, M600 Carbon Sport i M600 Speedster ni u čemu ne zaostaju za rodonačelnikom ove mini game, naprotiv. Oni predstavljaju evoluciju budući da su u pogledu mehanike sva tri automobila identična. Što se tiče konstrukcije, Coupe i Carbon Sport su blizanci, s tim da Carbon Sport, zahvaljujući specijalnim tehnikama bojenja i lakiranja, zadržava reljefastu površinu i time dodatno ističu oklop od ugljeničnih vlakana.

    Foto: Noble Cars

    Foto: Noble Cars

    Kada je reč o Speedsteru, kako su u Noblu nazvali verziju sa otvorenim krovom, nema mesta sumnjama da će se ukjlanjanje krova negativno odraziti na čvrstinu karoserije, a jedini ceh plaća aerodinamika i to samo kada je krov uklonjen. Evoluciju u izvesnom smislu reči predstavlja i odluka da se ipak ponudi opcioni sistem transmisije. Očigledno je da kupci danas mahom preferiraju automatske menjače sa polugama za promenu stepena prenosa. Stoga su u Noblu, kao alternativu klasičnom ručnom šestostepenom menjaču, ponudili verziju automatizovanog manuelnog menjača sa hidraulično upravljanom promenom stepena prenosa preko polugica iza upravljača.

    Foto: Noble Cars

    Foto: Noble Cars

    Jedan od postulata kompanije je da klijenti budu involvirani u proces nastanka njihovog automobila. Stoga Noble obavezno poziva buduće vlasnike da prate napredak izgradnje i lično upoznaju inženjere i osoblje zaslužno za stvaranje ovog super automobila. A ko želi da sa Noble M600 uđe u klub supersportskih automobila, moraće da izdvoji najmanje 200.000 funti, koliko iznosi početna cena za M600 Coupe.

    Uroš Dedić/TopSpeed

    chats-viber-ts

    Tagovi: carbon sport, m600, noble, speedster, twin turbo