0

ZALOG ZA BUDUĆNOST: Projekat od šest milijardi evra!

Dokle se stiglo sa razvojem Porscheovog prvog električnog automobila, kakvim potencijalom raspolaže koncept Mission E i kada ga možemo očekivati u proizvodnji, proverili smo na prezentaciji u Štutgartu gde smo prisustvovali kao jedini predstavnici medija iz Srbije

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Kada čujete reč Porsche, prva asocijacija koja vam pada na pamet i dalje bi trebalo da budu sportski automobili visokih performansi i puni emocija, a opet sa namenom za svakodnevnu upotrebu. Tim „stavom“ se nemački proizvođač vodi već decenijama, ali sada dolazi novo doba, epoha SUV-ova, električnih automobila, autnomne vožnje i veštačke inteligencije.

pročitaj još

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Zbog toga je renomirani nemački proizvođač pažljivo razmotrio svoju putanju kretanja u nameri da tranziciju sprovede u skladu sa imidžom. Time bi „jednim metkom ubio dve muve“. Najpre, dao bi odgovorio na sve jače ekološke pritiske, a istovremeno svoje poklonike ne bi ostavio na cedilu.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    S tim u vidu, prezentacija E Performance na koju su nas pozvali u svoju centralu u Štutgartu, nije bila usmerena samo ka razvoju prvog električnog automobila sa znakom Porschea, već je imala cilj da odabrani predstavnici medija, među kojima i TopSpeed kao jedini iz Srbije, dobiju širu sliku o strategiji kojom će se nemački gigant voditi u bliskoj budućnosti.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Po samom dolasku u Porsche AG „komandni centar”, domaćin nije gubio vreme, već nas je sproveo do prostorije gde nas je sačekao poznati koncept. Naime, reč je o vozilu pod imenom Mission E“ koji je ne tako davne 2015. godine svetu predstavljeno kao prototip prvog električnog automobila Porsche brenda.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    U pitanju je tehnološki demonstrator u koji je implementirano znanje stečeno na trkama izdržljivosti WEC šampionata i trke 24 časa Le Mans sa prototipom 919 Hybrid. Koncept vizuelno nepogrešivo stavlja do znanja da se radi o Porscheu, jer se odmah prepoznaju uticaji legendarne 911-ice, ali i Panamere, luksuzne sportske krstarice sa četiri sedišta koja je projektovana u duhu Gran Turizmo modela. Upravo zbog činjenice da je napravljen sa namenom da omogući komfor za četiri putnika, koncept je po svojoj prirodi bliži Panameri, uprkos tome što na prvi pogled nekako više asocira na Carreru.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Da se u Porscheu na ovome neće zaustaviti i da je projekat električnih vozila tek u začetku i da će se širiti, uverili smo se i na Salonu automobila u Ženevi, gde je svetsku premijeru imao Mission E Cross Turismo kao krosover varijacija pomenutog koncepta. I jedan i drugi se, očekivano, nalaze na potpuno novoj osnovi, ona je izrađena od aluminijuma, čelika i plastike ojačane ugljeničnim vlaknima (CFRP).

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Specijalno su konstruisani kako bi bili integrisani sa električnim pogonom, što već u startu odbacuje mogućnost bilo koje druge vrste klasičnog pogona, čak i plug-in hibridnog. Dva elektromotora zadužena za pogon, po jedan za svaku osovinu, rade sinhrono, a u zavisnosti od režima vožnje na raspolaganju je pogon na sva četiri točka, uz aktivnu raspodelu obrtnog momenta.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Ukupna snaga ranije nije bila poznata, međutim, sada smo doznali i taj izuzetno važan podatak. Elektromotori generišu 600 „konja“, što je dovoljno za dostizanje 100 km/h iz mesta za svega 3,5 sekundi, dok bi autonomija trebalo da omogući 500 km. Da bi vreme ubrzanja uvek bilo na istom nivou, Mission E koristi litijum-jonske baterije, koje su tečno hlađene, te nezavisno od toga koliko su pune, obezbeđuju iste performanse. Recimo, kod Tesle nije takav slučaj jer vozilima američkog proizođača performanse počinju da slabe kako opada količina raspoložive energije u baterijama, što bi uskoro trebalo da se promeni. No, vratimo se Porscheu…

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Osim podataka o ubrzanju i radijusu kretanja, važan parametar predstavlja i vreme punjenja baterija. Zahvaljujući tzv. Turbo Charging sistemu koji koristi napon od 800 V, čak 80% kapaciteta baterije može se napuniti za svega 15 minuta. Naravno, za sve to je potrebna adekvatna mreža.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Shodno tome, u Porscheu zajedno sa ostalim članovima VW grupacije, BMW grupom, Daimlerom i Fordom, rade na izgradnji infrastrukture koja bi do 2020. trebalo da obuhvati 400 stanica za brzo punjenje raspoređenih po najvažnijim putevima širom Evrope. U ovom trenutku to i ne zvuči toliko nadrealno, koliko jedan drugi podatak na koji su nam domaćini skrenuli pažnju, a odnosi se na servisiranje vozila u budućnosti. Na ovom polju Porsche razvija novu soluciju.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Zahvaljujući veštačkoj inteligenciji koja prepoznaje zvukove i vibracije, servisiranje vozila neće biti striktno propisano, već će sam automobil „donositi odluku“ kada je vreme za posetu radionici. Tu nastupa sledeći sistem, odnosno aplikacija za komunikaciju između vozila i korisnika, razvijena u saradnji sa berlinskom kompanijom XAIN. Preko nje vozač će, pored velikog broja funkcija, moći direktno da stupi u vezu sa najbližim servisom, koji će unapred biti upoznat sa „dijagnozom“.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Svaki početak je težak i nosi brojne izazove, to smo znali odranije. Međutim, do sada nismo imali predstavu kako glasi računica jednog „start-ap“ projekta ovolikih razmera. Da bi pokrenuo proizvodnju automobila na električni pogon, Porše će uložiti čak šest milijardi evra, što je duplo više od prvobitno planiranog budžeta.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Pored velikog dela koji odlazi na razvoj novih tehnologija (oko tri milijarde evra), fabrika u Štutgartu dobiće novu farbaru, specijalno odeljenje za sastavljanje, kao i novi most za transport vozila do mesta gde se obavlja završna faza. Takođe, s obzirom da Porše neće proizvoditi napredne baterije već će se snabdevati od dobavljača, u toku je izgradnja novog logističkog centra gde će se one dopremati.

    Interesantna poseta Porscheovom centru u Štutgartu završena je obilaskom muzeja, koji se nalazi sa druge strane trga Porsch Platz i jednom ulicom je podeljen od centrale.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Ovo „sveto mesto“ za mnoge ljubitelje automobila, sublimira najvažnije događaje u dugoj i bogatoj istoriji nemačkog proizvođača. Tu se mogu sresti čuveni modeli iz Štutgarta, od prvog Porscheovog „sportiste“ sa oznakom 356 iz 1948. pa sve do najnovijih kreacija, dobar deo muzeja zauzimaju slavom ovenčani trkački automobili, a pronašli smo i neka malo poznata ali ništa manje interesantna dela kao što su recimo pionirski projekti osnivača marke Ferdinanda Porschea.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Budući da smo već imali priliku da posetimo ovo fenomenalno mesto, ovoga puta smo ga sagledali u malo drugačijem svetlu. Čini nam se da još više dobija na značaju jer je izvesno da će automobili kakve pamtimo, u budućnosti sve više postajati raritet.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Na kraju, ne možemo da kažemo da se radujemo budućnosti, iako će vreme pred nama doneti neke druge čari. Kada smo postavili pitanje jednom od predstavnika Porschea da li bi radije odabrao GT2 RS ili Mission E, stekli smo utisak da je želeo da izgovori GT2 RS, ali se ipak suzdržao od odgovora, što govori samo jedno – prošlosti, svima ćeš nam nedostajati!

    Aleksandar Savin/TopSpeed

    chats-viber-ts

    Tagovi: e performance, elektrifikacija, mission e, porsche