0

OD SJAJA DO OČAJA I NAZAD: 50 godina Jaguara XJ

Jaguar XJ je u svojoj istoriji kroz pet decenija prošao kroz mnoge turbulencije, proizvodne krize, tržišne uspone i padove, ali je uspeo da se održi toliko dugo da na velikoj sceni obeleži 50 godina postojanja

Foto: Jaguar

Foto: Jaguar

Velika Britanija oduvek drži do tradicije. Svoju baštinu ponosno čuva i neguje gotovo na svim poljima. Mada, moglo bi se reći da po tom pitanju izuzetak predstavljaju automobilska dostignuća. Srećne godine, sticajem raznih okolnost, prohujale su kao vihor za mnoge automobilske ikone sa „Ostva“, pa su nekada jaka imena zauvek izbledela na „marginama istorije“. U vrtlogu događaja potonuli su Austin, Leyland, MG, Triumph… Neki drugi poput Rolls-Royce, Bentley, Land Rovera i Minija jesu preživeli, ali nisu više u rukama Engleza. I Jaguar, jedna od najvećih ikona, ako ne i najveća, upravo je na taj način izbegla zlu sudbinu.

pročitaj još

    Foto: Jaguar

    Foto: Jaguar

    Kompanija koja je uz Rolls-Royce i Bentley ponos „Gordog Albiona“, proslavila se kao sportska marka, ali jednaku pažnju privlači i bogatim portfolijom limuzina. Kamen temeljac luksuzne linije koja živi i danas predstavlja model sa čuvenom oznakom XJ, prestižna limuzina koja je svetlost dana ugledala još 1968. godine, kao „full size luxury car“. Reč je, dakle, o modelu namenjenom visokoj klasi. Predstavio ga je u, specijalno za tu priliku režiranom televizijskom spotu, kao „najprefinjeniji Jaguar ikada“, osnivač kompanije ser Vilijam Lajons (1901–1985).

    Foto: Jaguar

    Foto: Jaguar

    Tako je zaista i bilo. Ovaj automobil je opravdao laskavi epitet, između ostalog i time što je imao servo upravljač i luksuznu, kožom obloženu unutrašnjost, a sve to mu je dodatno podizalo rejting među bogatom i zahtevnom klijentelom. Imao je uspeha na svojoj teritoriji, ali i u mondenskim krugovima evropskog džet seta, kao i sa „druge strane bare” – u SAD. Vozili su ga i u njemu uživali mnogi poznati Britanci, od državnika, plemića, glumaca, pevača do sportista… Među prvima ga je imao Džord Best, čudesni Irac poznat i pod nadimkom nestašni dečko Mančester Junajteda, jedan od najboljih fudbalera tog vremena.

    Foto: Jaguar

    Foto: Jaguar

    Uvidevši potencijal tržišta, Jaguar je takozvanu Seriju I oplemenio već 1972. modelom XJ12, koji je upisan u istoriju kao prvi serijski automobil sa četvora vrata i 12 cilindara, a ovaj V12 motor mu je omogućio da postane tada najbrži automobil sa četiri sedišta na svetu koji je dostizao maksimalnu brzinu od preko 225 kilometara na čas!

    Foto: Jaguar

    Foto: Jaguar

    Priča o Jaguaru XJ, međutim, nedugo zatim dobija i svoju mračniju stranicu. Privreda Britanije nije mogla da održi korak sa razvijenim evropskim zemljama, ponajpre Nemačkom i Francuskom. Naišle su godine stagnacije, serije masovnih štrajkova i protesta radnika zahvatile su zemlju, što je izazvalo ogromne probleme u automobilskoj industriji koji su se reflektovali i na model XJ. Jaguar se udružio sa Leylandom, ali ispostaviće se da to nije to bio srećan „brak“. Radna disciplina je opala, kvalitet automobila Serije II se naglo pogoršao, ponajviše zahvaljujući ogromnom broju nekvalitetnih delova od nesolidnih dobavljača, u čemu je prednjačio najveći – Lucas!

    Foto: Jaguar

    Foto: Jaguar

    No, Jaguar XJ je prebrodio sve nedaće i uspeo je da opstane do današnjeg dana. U proteklih pola veka lansirano je šest različitih generacija, više ili manje uspešnih. Bilo je tu raznih verzija, sa dužim i kraćim međuosovinskim rastojanjem i motorima. U opticaju su bili modeli XJ6, XJ8, XJ12, Vanden Plus, XJR, Super V8 i Supersport D-S 3.0… Do danas je prestižna limuzina sa Ostrva pronašla put do više od 800.000 kupaca. Ipak, treba istaći da nakon silnih peripetija i turbulencija, XJ nikada nije povratio onu popularnost s početka. Ne treba, međutim, zapostaviti ni činjenicu da na nemilosrdnom tržištu Jaguar nije mogao da izdrži sam.

    Foto: Jaguar

    Foto: Jaguar

    Sjaj britanskog visokog društva koje se u njemu vozilo, nije bio dovoljan da skrije sve slabosti kompanije, nisku produktivnost, veliki broj zaposlenih, ogromne troškove proizvodnje. Serija III održala se na tržištu do 1992. godine, ali je tokom tih 13 godina proizvedeno samo 132.952 vozila! XJ se ni kasnije nije proslavio pod patronatom Forda što i nije neobično s obzirom da su pod Amerikancima tavorili i jedan Land Rover pa i Volvo, marke koje su naprosto procvetale kada su se oslobodile Fordove dirigentske palice.

    Foto: Jaguar

    Foto: Jaguar

    A spas za Jaguar došao je sa mesta odakle su se Britanci najmanje nadali. Oni koje su stolećima eksploatisali, „pružili su im ruku“. U periodu kada je Ford bio na ivici bankrota, Jaguar je zajedno sa Land Roverom završio u rukama jedne od najmoćnijih indijskih kompanija –Tata Motors! Pod njenim patronatom čuveni britanski dizajner kreirao je sasvim novi XJ, potpuno drugačiji od svih prethodnih.

    Foto: Jaguar

    Foto: Jaguar

    No, modelu XJ niko ne može osporiti kontinuitet, jer uz legendarni E-Type predstavlja najprepoznatljivije ime u asortimanu Jaguara. Ime, koje živi već 50 godina i koje je nedavno krunisano najnovijom edicijom u čast velikog jubileja.

    Uroš Dedić/TopSpeed

    chats-viber-ts

    Tagovi: 50 godina, jaguar xj, jubilej, tradicija, velika britanija