0

TEHNIKA Goodyear Oxygene: Prirodni procesi

Da li je koncept pneumatik Goodyear Oxygene, predstavljen na ovogodišnjem Salonu automobila u Ženevi, nagoveštava još čistiju budućnost automobilske industrije, budući da uz svoju osnovnu ima i neke dodatne, ekološke, funkcije?

Foto: Aleksandar Savin

Foto: Aleksandar Savin

Na Salonu automobila u Ženevi, prošlog meseca, među brojnim novitetima na štandu kompanije Goodyear, pažnju nam je privukao novi koncept pneumatik Oxygene. On je zanimljiv jer je zapravo obrastao mahovinom… I to ne slučajno, već sasvim namerno, budući da se radi o upotrebi nekih prirodnih procesa u pokušaju održavanja životne sredine što čistijom.

pročitaj još

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Naime, osnovna ideja je da mahovina uz pomoć sunčeve energije, procesom fotosinteze oslobađa kiseonik, ali i proizvodi električnu energiju, koju potom koristi za slanje potataka svetlosnim zracima putem LiFi konekcije!? Da bi sve sve ovo razjasnili, pomogao nam je Sebastien Fontaine, čovek koji je dizanirao koncept pneumatik Goodyear Oxygene. Dakle, u bočnom zidu pneumatika nalazi se živa mahovina, koja preko  „pametnog“ dezena gazećeg sloja apsorbuje vlagu, tj. voda sa površine puta, a potom se nakon procesa fotosinteze u vazduh oslobađa čist kiseonik.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    TopSpeed: Ukoliko izuzmemo mahovinu, zašto je ovaj koncept toliko radikalan?

    Fontene: Ovo je naš ekstremni koncept namenjen velikim gradskim sredinama… Tu je reč o mega-gradovima sa više od 10 miliona stanovnika, sa 2,5 miliona najraziličitijih vozila. U osnovi, ovde u bokovima pneumatika imate živu mahovinu, čiji je osnovni zadatak da prečišćava vazduh u jednom takvom gradu. Zamislite ogroman grad, sa velikim brojem stanovnika i koliko zapravo on može biti zagađen! Zato smo mi odlučili da uradimo nešto za prirodnu sredinu tako što ćemo apsorbovati deo CO2, iskoristi energiju sunca i vodu… Sva tri elementa, kroz proces fotosinteze daju kiseonik.


    TopSpeed: Kako ste došli na tu ideju?

    Fontene: Gradovi budućnosti bi trebali da imaju mnogo zelenila, ne samo u parkovima, nego i ispred zgrada i na njima, kako bi se vazduh pročišćavao. Mahovina je tu dosta pogodna, pa se i nama učinilo da možemo da je upotrebimo za našu ideju.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    TopSpeed: Koliko je pogodna za sve ostale klimatske uslove?

    Fontene: Ova biljka je prilično izdržljiva… Može dosta dugo, čak dve do tri nedelje, da izdrži bez vode ili sa malo vode. A već sam spomenuo da bi u gradovima budućnosti trebalo da bude dosta biljaka, što znači i navodnjavanje, pa je neminovno da ta vlaga nekako dospe i na puteve. Dovoljne su samo manje barice ili da vozilo biva isprskano noću, recimo, prilikom zalivanja travnjaka i to je dovoljno da mahovina preživi. Takođe, mahovina je veoma lagana.

    Tokom procesa fotosinteze oslobađa se i mala količina električne energije. Goodyear Oxygene je sakuplja, njom napaja elektroniku koja je u njega ugrađena, baš kao i ostale automobilske senzore, procesore veštačke inteligencije, te prilagodljive svetlosne trake na svom bočnom zidu, koje promenom boja upozoravaju ostale učesnike u saobraćaju i pešake na manevre vozača, na primer kočenje ili promenu saobraćajne trake i slično.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    TopSpeed: Kako se tačno odvija ovaj proces?

    Fontene: Voda posebnim kanalima dolazi do mahovine, tu se uz pomoć sunčeve svetlosti odvija proces fotosinteze iz koje, pored kisonika, nastaje i šećer. Njime se hrani bakterija koja je u mahovini i pri tome se oslobađa izvesna količina električne energije.

    Pri svemu tome treba istaći da Oxygene nije pravi pneumatik, odnosno po konstrukciji on nije ispunjen vazduhom. Njegova struktura je, za sada, nastala 3D štampom gumenog praha, dobijenog od recikliranih guma. Ta laka romboidna struktura dobro apsorbuje udare, a opet je dovoljno izdržljiva.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    TopSpeed: Koliko će se struktura gazećeg sloja pneumatika, tj. ove gume bez vazduha menjati?

    Fontene: Svaki koncept pomalo evoluira… Tako smo se i mi odlučili da ova guma bude takve strukture da faktički nema vazduha koji je ispunjava. Samim tim, nema ni opasnosti od toga da vozilo ostane pored puta zbog gubitka pritiska u gumama. To je dobro i sa aspekta deobe vozila između, recimo, više klijenata ili vozača. Potom trajnosti samih guma, koje imaju duži životni vek i zahtevaju minimalno održavanje, što omogućava bezbrižnu mobilnost. I naravno, ovakva struktura ima manji od otpor kotrljanja, pa vozilo time i manju potrošnju energije.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    TopSpeed: Koliko smo daleko od serijske proizvodnje ovakvih guma?

    Fontene: Ne mnogo, jer mi u svojoj ponudi već imamo slične gume za neke mašine, kao što su recimo kosilice za travu. I dalje radimo na unapređenju ovog koncepta. Mahovinu još uvek nismo upotrebili, jer tu ima još nekih detalja koje treba razraditi.


    TopSpeed: Kojih detalja?

    Fontene: Onih koji se odnose na električnu energiju dobijenu iz samog procesa fotosinteze i prenos podataka. Cilj je da vozilo i samo proizvodi struju, a ne samo da se napaja iz mreže, kao i da komunicira sa ostalim učenicima u saobraćaju, tj. vozilima, ali i saobraćajnom infrastrukturom. Upravo zato koristimo LiFi tehnologiju umesto WiFi. To je novi način prenosa podataka uz pomoć svetlosti. Promenom frekvencije moguće je komunicirati na ovaj način.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    TopSpeed: To znači i mnogo brži prenos podataka, zar ne?

    Fontene: Upravo tako! Spomenuto mobilno povezivanje odvija se brzinom svetlosti, jer Oxygene koristi sistem komunikacije sa vidljivom svetlošću LiFi. Naime, svetlosni zrak je zapravo talas koji ima različitu frekvenciju. Time istovremeno dolazimo do još jedne prednosti ove tehnologije, a to je poverljivost podataka. No, da se vratimo na brzinu prenosa… LiFi omogućava čak 100 puta brži prenos podataka nego prosečni WiFi. Moguće je preneti 1,5 GB informacija samo u jednoj sekundi. Potom, WiFi troši dosta energije, što nije slučaj sa LiFi.


    TopSpeed: Šta je potrebno promeniti kod vozila za primenu ove tehnologije?

    Fontene: Ne mnogo toga… Veće promene su potrebne na uličnoj infrastrukturi. Znamo da svi gradovi imaju ulično osvetljenje. Za upotrebu ove tehnologije potrebno je malo prilagoditi ga, jer glavni centar za komunikaciju kod Oxygene guma je zapravo ovaj u sredini točka. On može biti iskorišćen kao glavni za povezivanje vozila sa okolinom, pri čemu su, kao što rekoh, potrebne male izmene na sistemu oslvetljenja u gradovima.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    TopSpeed: Kako sarađujete sa proizvođačima automobila?

    Fontene: Prilično dobro… Dosta komuniciramo i usklađujemo zahteve i mogućnosti. Uostalom, za sve ove promene potrebno je dogovarati se o svemu, jer paradoksalno bi bilo da mi svoje proizvode razvijamo u jednom pravcu, a oni u drugom. Treba biti sinhronizovan i uskladiti se u svemu. U stalnom smo kontaktu sa svima i neprekidno komuniciramo, tako da se i ideje i koncepti vremenom menjaju.


    TopSpeed: Koliko bi ovaj, ali i slični koncepti mogli da promene automobilsku industriju?

    Fontene: Pa, svakako da mogu i to nam je, na neki način, cilj. Međutim, proizvođači automobila treba da se izbore sa još nekim problemima. Pre uvođenja nekog ovakvog rešenja treba izmeniti postojeće sisteme oslanjanja, pa time posledično i upraviljanja i kočenja. Jer, konstrukcija samog točka se menja, odnosno njegove proporcije… Veličina, tj. obim i širina. Sve to treba prethodno razviti i uskladiti, a tek onda na red dolazi mahovina.

    Zoran Živkov/TopSpeed

    chats-viber-ts

    Tagovi: goodyear, mahovina, pneumatik. guma, tehnika, tehnologija