0

ZIMSKE RADOSTI: Šta je to drift?

Podupravljanje je gubitak prijanjanja točkova napred... Preuravljanje je proklizavanje točkova pozadi, a drift je isto to, samo kada se radi kontrolisano i svesno!

Foto: TopSpeed

Foto: TopSpeed

Imajući u vidu da zime nisu više kao što su nekada bile, sa sve manje snega, svaki dolazak belog pokrivača treba iskoristiti za zabavu, ali i usavršavanje nekih vozačkih veština. Takvi uslovi smanjenog prijanjanja idealni su za, recimo, uvežbavanje driftovanja ili prolaska kroz krivine „poprečno“, a da pri tome gume ne trpe previše! Mada, ako se pogreši, može da trpi „limarija“!

pročitaj još

    Da se tako nešto ne bi događalo, potrebno je trening izvoditi u bezbednim i u kontrolisanim uslovima, a BMW i MINI kroz svoj program Driving Experience upravo nude takve mogućnosti. Naime, već gotovo tri decenije, u Austriji, postoje dva mesta na kojima nemački proizvođač organizuje treninge zimske vožnje. Već ranije smo posetili onaj u Zoldenu, a sada smo iz Minhena, sa novim X3 M40i krenuli put glečera Pictal i istoimenog poznatog austrijskog skijaškog centra. Tu je BMW za predstavnike medija organizovao „Snow Drift treining“, tj. uvežbavanje napredne tehnike vožnje driftovanja, odnosno „bočnog“ prolaska kroz krivine!

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Ovaj trening, kao što mu i samo ime kaže odvija se, ne na asfaltu, već na snegu… I ledu! A i jednog i drugog, pa i hladnoće, tih dana bilo je baš u „izobilju“. Jutarnja temperatura spustila se na -24 C što za Alpe, pa imajući u vidu nadmorsku visinu od preko 1.700 metara i samu blizinu glečera i nije tako čudno, ali da je prijatno, baš i nije! I zato je automobilima u trening centru bilo potrebno nešto duže zagrevanje.

    Za to vreme, instruktori BMW-a su održali uobičajeni brifing. Ukratko nam je objašnjeno šta treba, a šta ne treba da radimo, kada, kako, gde i zašto… I sa čime, tj. sa kojim vozilom. Naravno, bilo koji model sa xDrive pogonom nije dolazio u obzir, jer je suština celog treninga u driftovanju i zanoženju zadnjeg dela, što znači da je u obzir dolazio samo neki automobil sa pogonom na zadnje točkove.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    BMW u tome, srećom, ne oskudeva tako da je M4 Coupe bio pravi izbor. Čitavih 85 kilograma lakši od prethodnika i raspodelom mase u odnosu 50:50, direktnim upravljanjem M Servotronic i aktivnim M diferencijalom na zadnjoj osovini, ovaj model je prava – drift mašina! Uz to, opremljen šestocilindarskim rednim benzinskim motorom 2.979 ccm sa dva turbo-kompresora postavljenim napred, koji u standardnoj verziji ima 431 KS i 550 Nm maksimalnog obrtnog momenta, mada je ovde u Competition paketu, što znači da ima dodatnih 19 KS.

    Na suvom, ovaj elegantni kupe sa sedmostepenim automatskim M DTC (M Double-Clutch Transmission) menjačem, dakle sa dvostrukim kvačilom i manuelnim modom, do „stotke“ stiže za 4 sekunde, a maksimalna brzina mu je 280 km/h. Međutim, na ovoj podlozi te perfromanse postaju manje bitne. Mnogo je važnije da je M4 Coupe automobil koji po svojim voznim karakteristikama pruža veliko uživanje u vožnji i na asfatnoj stazi, ali i na snegu i ledu.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Kao i uvek na ovakvim treninzima, ali i generalno u vožnji, pravilan položaj za upravljačem je od ogromnog značaja i zato nije loše stalno ponavaljati. Kad sednemo na vozačko mesto, najpre podešavamo visinu sedišta, tako da nam između temena glave i krova vozila rastojanje bude toliko da možemo slobodno da stavimo svoju šaku, tj. sastavljenih pet prstiju. Udaljenost sedišta od nožnih komandi treba da bude tolika da kada pedalu kočnice pritisnemo najsnažnije što možemo, koleno ne sme da bude ispravljeno… Nikako! U protivnom, pritisak na kočnicu neće biti dovoljno snažan da bi kočenje bilo efikasno, a i ukoliko dođe do udesa, nastupiće mnogo teže povrede nogu, pogotovo kukova.

    Potom prilagođavamo udaljenost i visinu upravljača u zavisnosti od dužine ruku. Pravilno bi bilo da kada su ruke na volanu u položaju „devet i tri“ ili “9 i 15 h“ kao što je na analognom satu, a ugao u predelu lakta bude blizu 90 stepeni. Samo tada možete upravljač da okrećete slobodno, pri čemu ga je prilikom skretanja bolje gurati, nego vući i poželjno hvatati uvek istom rukom na istom mestu.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Uostalom, sve ovo se najbolje proveri ukoliko sedite naslonjeni ramenima na naslon sedišta i možete zglob šake da postavite na gornju ivicu upravljača, pri čemu njegova visina treba da bude tolika da pogled napred ne bude zaklonjen! Na kraju, a ne manje važno je da sigurnosni pojas bude, naravno prikopčan, i dovoljno zategnut kako bi se izbegao efekat „potonuća“ u slučaju sudara, a naslon za glavu u visini temena i malo niže. I još nešto… Nikada ruku ne treba držati u sredini upravljača! Ne zato što nećete videti logo proizvođača, već ćete u slučaju aktiviranja vazdužnog jastuka, sami sebe udariti šakom u lice!

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    A sad, pre nego što pređemo na to šta je to drift, da razjasnimo još neke stvari. Podupravljanje (understeer) je gubitak prijanjanja točkova napred i zavisi od brzine kretanja vozila, položaja komande gasa, ugla upravljača, itd. Preupravljanje (oversteer) je proklizavanje zadnjih točkova, najčešće u slučaju kada su oni pogonski i zavisi od svih već navedenih faktora. Drift je kontrolisano preupravljanje kojim se održava prolazak vozila kroz krivinu pod određenim uglom uz dodatne korekcije komandom gasa i upravljača…

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    I tako, „potkovani“ teorijom, svako sa svojim mislima, ulazimo u automobile. Predvođeni instruktorima, koji ili sami svojim vozilima pokazuju ili radio-vezom objašnjavaju, kako treba izvesti koju vežbu na snežnom poligonu, počinjemo trening. Segment po segment, sve do onog tzv. „idealnog“ drifta. No, suština je jednostavna…

    Da bi izveli drift, potrebno je da pred krivinom budete na spoljašnjoj strani i dobro kontrolišete brzinu, pa čak i prikočite, kako bi izbegli podupravljanje. Potom stabilizujete vozilo, počinjete da skrećete i polako dodajete gas… U momentu kada zadnji deo počne da proklizava neophodno je odmah upravljač okrenuti u suprotnu stranu i malo popustiti gas, pri čemu ovo treba uraditi sa merom i što je najvažnije sinhronizovano, kako se automobil ne bi okrenuo ili došlo do „spina“.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Onda sledi lagano dodavanje gasa i kontrola proklizavanja uz pomoć istog. A treba zaista imati osećaja u „desnoj nozi“, jer trolitarski turbo-motor BMW M4 Coupe maksimalni obrtni moment isporučuje u rasponu od 1.850 do 5.500 o/min. Dakle, upravljač ovde služi samo za sitne korekcije, dok je glavni trik u upotrebi komande gasa!

    Za sve to vreme, neophodno je, ali zaista neophodno, gledati isključivo u pravcu i kojem želite da idete, a ne u kojem se nalazi okrenuto vozilo ili u kojem se trenutno kreće. Ugao „proklizavanja“ može da bude prilično velik, mada ne i veći od 90 stepeni, budući da ste tada se već okrenuli! Idealno je da krivinu još i pre njenog temena, pa i nakon prolaska istog, prođete u tom kontrolisanom driftu, ali i da vodite računa o položaju točkova napred, jer porebno je pripremiti se i za narednu.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    A pre svega ovoga, neophodno je dodatno podesiti automobil. Mod vožnje je bitno da bude Sport ili eventualno Sport Plus, mada je tada za ovakvu vrstu podloge to i previše agresivno, odnosno teže je kontrolisati desnu nogu. Potpuno iskjučivanje sistema DTC (Dynamic Traction Control) je neophodno i ono se postiže pritiskom na dugme dužim od 3 sekunde. Tada se na instrument tabli pojavljuje jasno upozorenje da ste prepušteni sami sebi prilikom dodavanja gasa.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    I tako, sa spoljašnjom temperaturom vazduha u dvocifrenom minusu, u neposrednoj blizini glečera, BMW Snow Drift trening trajao je satima. Deo po deo… Polazak iz mesta, naglo kočenje, izbegavanje prepreka, pa to isto sa kočenjem, pa samo bez kočenja, slalom i široki zaokreti… A onda sve to sa dodavanjem gasa i driftovanjem, pravljenjem užih i širih krugova oko čunjeva, „osmica“ i sličnog. Uoči pauze za ručak, svi segmenti poligona su spojeni u jednu celinu koju je trebalo proći što više driftujući ili krećući se popreko. I bilo je zabavno… Veoma zabavno!

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Popodnevni deo treninga podrazumevao je dolazak helikopterom na poligon uz kraću panoramsku vožnju iznad glečera Pictal. A onda ponovo u BMW M4 Coupe i nova „doza“ adrenalina uz neke stvari koje već postaju rutina, ali i izvesne novine. Automobil se u drift uvodi ne samo komandom gasa, već i tzv. „skandinavskim trzajem“ (Scandinavian Flick). To znači da pred krivinom upravljač naglo okrenete u suprotnu stranu od one u koju se proteže krivina i zatim brzo “vratite” upravljač u željeni smer. Tada M4 Coupe biva izbačen iz ravnoteže, kreće u preupravljanje, a vi blago dodajete gas i uz atraktivno proklizavanje zadnjeg dela, prolazite kroz krivinu, srećni i zadovoljni!

    Naravno, za sve ovo potrebno je dosta vežbe, prisebnosti i koncentracije, ali i samokontrole, jer kako je vreme odmicalo, brzine su postajale sve veće, a sneg se pod točkovima pretvorio u led. Trakcija je minimalna i lako je „izgubiti“ zadnji deo BMW-a čija je masa 1.540 kg, a onda sledi okretanje.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Iako je sa zalaskom sunca za planinu temperatura dodatno pala, situacija na poligonu postajala je sve vrelija. Svako traži neke lične granice, a brzine kojima se driftuje se sve više povećavaju. Iskusni instruktori jedva uspevaju da zadrže kontrolu ubacujući u igru modele X3 M40i sa kojima smo došli. Oni ne mogu tako dobro da driftuju, a tu su čisto da osetimo razliku između pogona na dva i četiri točka.

    Na kraju, svi smo se složili da je bezbednije uz xDrive, ali je zabavnije uz pogon na zadnojoj osovini. Jer, to su onda prave zimske radosti!

    Zoran Živkov/TopSpeed

    chats-viber-ts

    Tagovi: bmw, drift, driving experience, m4, xdrive, zimska vožnja