0

POČETAK NOVE ERE: Lamborghini Urus

Krajem prošle godine, svetlost dana ugledao je dugoočekivani Lamborghini Urus, prvi supersportski SUV, koji sa V8 motorom od 650 KS ubrzava do 100 km/h za manje od četiri sekunde i postiže fenomenalne performanse na pisti, a zahvaljujući opcionom offroad paketu, ne preza od dinamične vožnje na svim terenima i podlogama, bilo da je reč o snegu, pesku ili blatu...

Foto: Lamborghini

Foto: Lamborghini

Još pre šest, sedam godina u Lamborghiniju su nagovestili mogućnost da ponovo naprave SUV model. Sa prethodnikom se nisu baš proslavili, prvi SUV sa znakom bika i oznakom LM 002 izašao je na scenu polovinom osamdesetih, ali nije uspeo da se nametne i potonuo je u zaborav. Međutim, sada su okolnosti potpuno drugačije i izvesno je da Urus neće doživeti sudbinu svog dalekog pretka. Klima za lansiranje SUV modela je daleko povoljnija, a pored toga, iza Lamborginija sada stoji VW grupa pod čijim okriljem su nastali mnogi uspešni SUV modeli, od Volkswagen Touarega, preko Audija Q7 i Porsche Cayenne pa sve do Bentley Bentayge.

pročitaj još

    Foto: Lamborghini

    Foto: Lamborghini

    Ovaj niz sada nastavlja Urus, prvi supersportski SUV na svetu kako ga predstavljaju u Sant Agati Bolonjez, gde se nalazi sedište eminentne italijanske marke, poznate upravo po supersportskim modelima. Zamisao je dakle da ponudi sve tradicionalne vrednosti, ali u jednom sasvim novom obliku i uz mogućnost vožnje po različitim podlogama i terenima. Novi model baziran je na Volkswagenovoj MLB Evo platformi i svrstava se u kategoriju velikih SUV modela – dugačak je 5,1 m, širok više od 2 m, dok u visinu doseže gotovo 1,64 metra. Uz to, poseduje impresivno međuosovinsko rastojanje od bezmalo tri metra i težak je 2,2 tone!

    Foto: Lamborghini

    Foto: Lamborghini

    I pored činjenice da se radi o sportskom terencu, vizuelno se već na prvi pogled jasno prepoznaju upečatljive karakteristike modernih Lamborginijevih modela. Agresivan nastup ističe mnoštvom oštrih linija, kojima asocira na Aventador, Huracan, pa i Murcielago. Tu su i tipične proporcije, gde dve trećine površina zauzimaju zatvoreni paneli, a jednu trećinu staklene površine.

    Foto: Lamborghini

    Foto: Lamborghini

    U atletski izvajanom telu krije se snažno sportsko „srce“ – novi V8 motor zapremine 4,0 litara, koji uz pomoć twin-turbo tehnologije oslobađa impresivnih 650 „konja“ pri 6.000–6.800 obrtaja u minutu, uz 850 Nm maksimalnog obrtnog momenta od 2.250 do 4.500 o/min. Snaga se preko osmostepenog automatskog menjača prenosi na sva četiri točka, a Torsen diferencijal omogućava varijabilan raspored obrtnog momenta. U normalnim uslovima, odnos je 40:60 napred – pozadi, a u zavisnosti od uslova, može da pošalje i do 70% obrtnog momenta na prednju osovinu, odnosno 87% na zadnje točkove.

    Foto: Lamborghini

    Foto: Lamborghini

    Inače, točkovi su veličine od 21 do 23 inča, “obuveni” u specijalne Pirelli P Zero pneumatike dimenzija od 285/45 R21 do 285/35 R21 napred, dok pozadi dolaze u veličini od 315/40 R21 do 325/30 R23. Iza točkova se naziru vrhunske karbon-keramičke kočnice sa diskovima prečnika 440 mm napred, odnosno 370 mm pozadi. Koliko je efikasan ovaj sistem sa deset kočionih klipova napred i šest pozadi, pokazuje podatak da zaustavni put pri brzini od 100 km/h iznosi svega 33,7 metara.

    Foto: Lamborghini

    Foto: Lamborghini

    Kada je reč o performansama, one su u potpunosti usklađene sa renomeom Lamborghinija, jer ubrzanje do „stotke“ traje tek 3,6 sekunde, dok mu je do 200 km/h potrebno 12,8 sekundi. Kod nekih SUV-ova maksimalna brzina nije prioritet, to međutim nije slučaj sa Urusom koji probija magičnih 300 km/h (305 kilometara na čas prema zvaničnim podacima). Ipak, ogromna snaga i brzina na pravcu nisu nešto čime će se zadovoljiti budući vlasnici ovog automobila. Ovakav profil kupaca očekuje i vrhunsku upravljivost odnosno stabilnost na stazi. Zbog toga su u Lamborghiniju implementirali sofisticirane sisteme poput aluminijumskog oslanjanja sa vazdušnim oprugama i upravljanja svim točkovima, gde se zadnji okreću do 3 stepena u istom ili suprotnom smeru od prednjih, u zavisnosti od toga da li vozi iznad ili ispod 80 km/h. Na taj način se virtuelno menja razmak između prednje i zadnje osovine i to do 600 mm.

    Foto: Lamborghini

    Foto: Lamborghini

    Na raspolaganju su i različiti modovi – Strada za ulicu, Sport za sportsku vožnju i Corsa za stazu, baš kao i kod ostalih modela novije generacije sa znakom bika, a tu je i Neve režim za sneg. Takođe, postoji posebni mod nazvan Ego koji pruža mogućnost da se sve personalizuje i uskladi sa željama vozača. Sa ovim se priča o modularnosti ne završava jer je dostupan i opcioni off-road paket sa još širim spektrom mogućnosti.

    Foto: Lamborghini

    Foto: Lamborghini

    Sa druge strane, vodilo se računa o upotrebljivosti u svakodnevnoj vožnji i to je, uz terenske sposobnosti, nešto što odvaja ovaj od drugih Lamborghinija. Recimo, prtljažnik može da „proguta“ 616 litara, a kada se obore nasloni zadnjih sedišta, oslobađa se 1.596 litara. Suvišno je isticati da se peta vrata otvaraju električnim putem, ali je svakako interesantna opcija podešavanja ugla otvaranja.

    Foto: Lamborghini

    Foto: Lamborghini

    Kada je reč o enterijeru, u kabini je više nego jasno da sedite u jednom savremenom „Lambu“ – takav utisak nameću profilisana sportska sedišta, digitalni instrumenti, pregršt lampica i dugmića. Naravno, dominiraju kvalitetni materijali poput kože, alkantare, brušenog aluminijuma i karbona. Prisutni su i svi sistemi komunikacije i multimedije u skladu sa aktuelnim trendovima, tako da vozač i putnici mogu uživati u raznim on-line sadržajima, kao i u fenomenalnom 3D zvuku audio sistema sa čak 21 zvučnikom.

    Foto: Lamborghini

    Foto: Lamborghini

    Na osnovu svega, jasno je da su Italijani Urusu namenili ulogu „bika“ za nešto širi krug publike.To potvrđuje i najavljeni obim produkcije – u početku će se proizvoditi oko 3.500 primeraka godišnje, s tim da je planirano da se ova cifra malo kasnije udvostruči. Bilo kako bilo, svaki proizvedeni primerak koštaće najmanje 204.000 evra (u Nemačkoj), a prve isporuke kupci mogu očekivati na leto.

    Uroš Dedić/TopSpeed

     

    Foto: Lamborghini

    Foto: Lamborghini

    Dinamičan na svim podlogama
    Pored svih vrlina na asfaltu, u Lamborghiniju su puno pažnje posvetili kako bi terenske sposobnosti Urusa doveli do maksimuma. Svesni činjenice da neki kupci neće silaziti sa asfalta, kao opciju su ponudili off-road paket koji ponuđenim režimima vožnje dodaje još dva – Terra za zemljanu podlogu i Sabbia za pesak. Time ovaj supersportski SUV postaje osposobljen za dinamičnu vožnju u svim uslovima, odnosno na svim terenima.

    Foto: Lamborghini

    Foto: Lamborghini

    Odličnoj trakciji doprinosi pogon na sva četiri točka, masivni obrtni moment od 850 Nm, kao i nezavisni poprečni stabilizatori koji omogućavaju određena odstupanja u amplitudama. Inače, ovo je prvi slučaj da Lamborghini koristi elektromehaničke aktivne poprečne stabilizatore. Vožnju po teškom i za mnoge druge nepristupačnom terenu olakšava i varijabilni klirens, a zahvaljujući vazdušnom oslanjanju, najniža tačka karoserije može da bude odaljena od tla čak 248 milimetara. Sve to bi trebalo da bude i više nego dovoljno da obezbedi prohodnost na različitim podlogama, od snegom prekrivenih padina Alpa, do peščanih dina u Emiratima.

    chats-viber-ts

     

    Tagovi: lamborghini, suv, twin turbo, urus, v8