0

REPORTAŽA BMW Driving Experience: Ogledalo tranzicije

BMW grupacija smatra da bi u sledećih deset godina moglo da se dogodi više promena u automobilskoj industriji nego u proteklih 50! Prognoze iz Minhena govore da će do 2025. godine elektrifikovana vozila činiti između 15 i 25 procenata tržišta i zbog toga je elektrifikacija game postala jedan od najviših prioriteta bavarskog koncerna i svojevrsni zalog za budućnost, a čime u ovom trenutku raspolažu, saznali smo u njihovom trening centru u Majzahu

Foto: BMW

Foto: BMW

Iako je interesovanje kupaca tek u povoju, BMW već raspolaže ekstenzivnom gamom plug-in hibridnih i električnih vozila. Ukupno je devet modela u ponudi, od potpuno električnog BMW i3, pa sve do najnovijeg MINI Cooper SE Countryman ALL 4. Kako bi bliže upoznali javnost sa mogućnostima i karakteristikama svih članova perspektivne porodice, BMW je za predstavnike medija organizovao probne vožnje u svom trening centru Majzahu, nadomak Minhena.

pročitaj još

    Foto: BMW

    Foto: BMW

    Gosti su imali priliku da isprobaju dinamične karakteristike i kompletne PHEV game. Plug-in hibridna tehnologija je dostupna kod Serije 2 Active Tourer, Serije 3, Serije 5, Serije 7, kao i kod SUV-a X5. Generalno, cela gama pokrivena je sa tri pogonska sistema. Najslabiji se nalazi u modelima 225 XE Active Tourer i MINI Countryman SE ALL4 i podrazumeva kombinaciju benzinskog motora sa tri cilindra zapremine 1,5 litara koji pokreće prednje točkove i elektromotora od 65 kW, odnosno 88 KS, koji pokreće zadnje točkove. U praksi, to znači da su vozaču na raspolaganju tri vrste vožnje – prednja „vuča“ na benzin, zadnji pogon na struju i pogon na sva četiri točka kada su angažovana oba motora.

    Foto: BMW

    Foto: BMW

    Osim što je štedljiv, deklarisana prosečna potrošnja u kombinovabim uslovima iznosi 2 litra, na stazi smo se uverili da je sa svojih 224 KS itekako brz (0–100 km/h 6,7 s), a za jedan miniven, ne manjka mu ni vozne dinamike. Ovaj pogonski sistem mu omogućava da pređe oko 40 kilometara vozeći isključivo na struju kada može da dostigne maksimalnu brzinu od 125 km/h. Inače, elektromotor se napaja preko baterije kapaciteta 7,6 kWh čije punjenje traje nešto više od tri sata. Ako se koristi specijalni brzi punjač, vreme punjenja je još kraće – dva časa i petnaest minuta.

    Osim u 225 XE, ovaj hibridni sistem je namenjen i Minijevom Countrymanu SE ALL 4. Ovaj elektormotor od 88 KS je uveden i u Seriju 3 tačnije u model 330e. Smešten je ispred 8-stepenog automatskog Steptronic menjača i pokreće zadnje točkove, baš kao i „glavni“ motor od 184 KS. Zajedno oslobađaju 252 KS i 420 Nm obrtnog momenta, dok su autonomija i maksimalna brzinu vožnje imaju gotovo identične parametre kao kod 225 XE.

    Foto: BMW

    Foto: BMW

    Osim pomenutog elektromotora, BMW je uveo još jedan jači od 88 kW, odnosno 113 KS i 500 Nm. Namenjen je većim modelima kao što su 740e iPerformance i 530e iPerformance, s tim da „sedmica“ raspolaže sa ukupno 326 KS (0–100 km/h 5,2 s) jer uz elektromotor koristi 2,0-litarski benzinac od 252 KS, dok „petica“ sa kombinacijom 2,0-litarskog benzinca od 184 KS i elektromotora ostaje na 252 KS (0–100 km/h 6,2 s).

    Punjenje baterije od 7,4 kW traje oko 5 sati, odnosno sat kraće pomoću brzog punjača, dok prosečna potrošnja prvog iznosi 2,2, a drugog 1,9 litar. Vožnjom na stazi, uverli smo se da BMW uvođenjem hibridnog pogona nije žrtvovao tradicionalne vrednosti, pre svega voznu dinamiku. Sve u svemu, veoma dinamičan dan i druženje sa čitavom „vojskom“ plug-in hibridnih bavarskih modela proletelo je kao tren…

    Foto: BMW

    Foto: BMW

    A ono što nas je sačekalo drugog dana velike medijske prezentacije organizovane na pisti starog aerodrom Maizah nedaleko od Minhena, predstavljalo je pravu poslasticu. Pod sloganom „I meets M“, BMW je upriličio neobično sučeljavanje dva sportska modela potpuno različite filozofije. Na jednoj strani našao se bavarski sportski klasik, ovoga puta obučen u novo odelo sa oznakom M2. Reč je o najmanjem reprezentu čistokrvne sportske M porodice i brutalnom proizvodu legendarne marke.

    Na drugoj je BMW i8, futuristički dizajniran predstavnik nove loze koja tek treba sebi da obezbedi „mesto pod suncem“. Odeven u naglašenu sportsku „garderobu“, ali sa drugačijim „organima“ i „srcem“ koje može da kuca neprimetno tiho, pokretano električnom strujom, poput kakvog „baj-pasa“. Jedan je istaknuti predstavnik svoje „rase“ , od drugog se očekuje da bude mesija novog vremena koje je pred nama, a u kojem bi ekologija trebalo da zauzme visoko mesto u vrednovanju prioriteta za očuvanje čovekove sredine.

    Foto: BMW

    Foto: BMW

    Oba privlače poglede svojom pojavom, oba se ne čine nimalo naivnim igračima. U blistavoj metalik plavoj boji, kupe sa dvoja vrata izveden iz Serije 1 ponosno nosi etiketu M2 na masivnom zadnjem delu dok na suprotnoj strani ispod haube krije šestocilindarski benzinac zapremine 3.0 litra. BMW i8 ima daleko avangardniji vizuelni nastup u skaldu sa svojom sofisticiranijom „anatomijom“.

    Naime, poseduje dva motora benzinski, „usađen“ centralno nazad i električni napred. Benzinac sa tri cilindra već sam po sebe nije slabašan kako bi se ishitreno zaključilo po broju komora za sagorevanje. Zapremina mu je 1,5 litara, ali oslobađa čak 231konjsku snagu uz pomoć turbine, dok prednji elektromotor proizvodi (96 kW) odnosno 131.„konjsku snagu“. Ukupno ima zavidnih 362 KS, naspram „rivalovih“ 370 KS…

    Foto: BMW

    Foto: BMW

    I dok se od kupea M2 nije mogla očekivati neobična stilska kreacija, i8 je imao „kart blanš“ u „krojačnici“ u Minhenu. Izabrao je odelo supersportiste, ne samo da bi se istakao kao vesnik nove bavarske filozofije, već da bi iskoristio sve prednosti koje donosi aerodinamičan oblik karoserije. Ovome treba dodati da je zbog težine baterija koje u suštini predstavljaju nepromostiv hendikep, odnosno nemogućnost „daunsajinga“ na tom polju, i8 morao da bude napravljen od ugljeničnih vlakana.

    Druga karakteristika su vrata koja se otvaraju nagore, a zatim sledi serija elektronske opreme i raznoraznih „satova“ posvećenih kontroli elektro-uređaja. Ko hoće da ga vozi, mora malo da se potrudi i nauči neka nova pravila. Nisu preteška, ali upoznavanje sa njim zahteva određeni period privikavanja. BMW M2, pak, ne pati od previše tehnologije, bar što se tiče unutrašnje opreme i agregata ispod haube.

    Foto: BMW

    Foto: BMW

    Priča o razlikama i ambicijama dva minhenska bliska rođaka mogla bi da se oduži u nedogled ako bismo opisivali sve do najsitnijih detalja. Ali, prostor nam to ne dozvoljava, pa stoga – krećemo u vožnju po stazi. BMW M2 sa rednim šestakom brutalno povlači i uz gromoglasno urlanje sa pedalom gasa pritisnutom do poda dostiže brzinu od 100 km/h već za 4,3 sekunde i najavljuje da cilja na najviše osvojenih poena kod mladje, sportski nastrojene klijentele.

    Sve je tu, i brzina, i zvuk, a posebno se ističu dve stvari – britko upravljanje i keramičke kočnice. Osim što su lakši od standardnih, ovi diskovi podižu granicu i skraćuju zaustavni put na minimum ne pokazujući znake zamora ni posle više krugova. Posebno nam se dopao i sedmostepeni automatski menjač koji radi fantastično, bilo da šalta na gore ili na dole.

    Sa kratkim međuosovinskim rastojanjem i velikom snagom koja odlazi na zadnje točkove, pokazuje pomalo divlji temperament. Traži dosta osećaja i preciznosti naročito pri izasku iz zavoja, u suprotnom „rep“ mu postaje nemiran, ali je ipak predvidiv i ukrotiv u rukama iskusnih vozača.

    Foto: BMW

    Foto: BMW

    „Budućnost koja je počela“, pak, ima drugačije ponašanje. Za razliku od „M“ zverke, BMW i8 sa pogonom na sve točkove deluje kao umiljata maca. Trocilindraš više mrmlja i bruji nego što „riče“! Ali, ne treba prenagljivati sa zaključcima. I ova „maca“ ume da se razbesni i da oštrim kandžama zagrebe u srce vozača! Upravo tako, i8 sa svojih 4,4 sekunde do „stotke“ je na pisti tik uz vrata „dvojci“. Samo što udobna, profilisana sedišta, dobra zvučna izolacija i relativno tihi motori ne pumpaju tako mnogo adrenalina u vene.

    Mada, u režimu Sport, i trocilindraš ume da „otrči počasni krug“ svojim koliko-toliko naglašenim zvukom, koji, doduše u leru više liči na neko kloparanje. Zato se revanšira impresivnom vučnom snagom koja se ogleda nominalno u 250 Nm elektromotora i 300 Nm benzinskog, odnosno ukupno 550 Njutnmetara obrtnog momenta. Osim toga, zbog pogona na obe osovine, i8 ima daleko bolju trakciju na mokrom nego što je slučaj sa M2.

    Foto: BMW

    Foto: BMW

    Na suvom, pak, M2 briljira trkačkim genima i deluje okretnije u krivinama od i8 , za kog se ne može reći da mnogo zaostaje, ali ostavlja utisak da i pored dobre upravljivosti, velike snage i ostalih neskrivenih sportskih atributa, nije sportista u pravom smislu reči. Možda i zbog čudne dimenzije pneumatika -195/50 na naplatcima od 19 cola, za razliku od M2, koji je „obuven u cipele“ sa brojem 245/35 ZR19 napred i 265/35 ZR19 pozadi.

    Na kraju testa sledi maksimalna brzina. Ko je hitriji do krajnje granice? M2, sa 370, ili i8 sa 362 „konja“? Zadnji pogon „M dvojke“, ili 4×4 „ekologa“? U ovoj disciplini, ubedljivo pobeđuje M2, sa svojih 270 km/h, dok je i8 bio za 20 km/h sporiji. Ali, to nikako ne može da odluči pobednika u krajnjem zbiru. Postoji još jedna stavka koja obično dolazi na kraju i nekome može da pokvari slavu. Ovoga puta, slavlje je izostalo za brži automobil. „Zakopala“ ga je potošnja. Naime, prosečna potrošnja modela i8 u kombinaciji dva agregata, na 100 km iznosi 2,1 litar, za razliku od M2 koji beleži 8,5 litara.

    Foto: BMW

    Foto: BMW

    Na osnovu svega, teško je zaključiti koji automobil je bolji, jer se sve svodi na lične afinitete i ukuse. Mlađim generacijama je verovatno privlačniji „svemirski i8”, tradicionalisti, pak neće imati dilemu oko izbora. Naš zaključak je – sve dok elektropunjača ne bude „na svakom koraku“, dotle se mi opredeljujemo za „staru gardu“!

    Top Speed Team

    chats-viber-ts

    Tagovi: bmw, driving experience, i3, i8, m2, maizah, poligon, reportaža