0

REPORTAŽA Porsche Cayman GT4 Clubsport: Trkač za komformiste

Porsche je bogati trkački portfolio decenijama unazad, još od penzionisanja modela 924 i 944, gradio isključivo na dva temelja. Jedan od njih je legendarna 911-ica, a drugi „prototip“ modeli tadašnje Grupe C i aktuelnog WEC-a. Tako je bilo sve dok se nije pojavio Cayman GT4 Clubsport u ulozi „entry level“ trkačkog modela iz Štutgarta

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Pomenuti Cayman GT4 Clubsport predstavlja modifikovanu trkačku verziju “najoštrijeg” Caymana GT4. Ipak, između ova dva modela postoji fundamentalna razlika. Cayman GT4 je „civilni trkač“ sa saobraćajnom dozvolom, dakle automobil koji može da se vozi na ulicama i putevima, ali je prilagođen da ponudi vrhunsko uživanje na stazi. S druge strane, GT4 Clubsport je napravljen za „posao“, odnosno takmičenja, ali i za zabavu na stazi, namenjen osobama koji žele povremeno da se osete kao trkači.

pročitaj još

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Neposredno pre nego što sam seo za upravljač Clubsport verzije, vozio sam Cayman GT4 na stazi i to mi je omogućilo da na neposredan način sagledam razliku između ova dva modela. Kako se Cayman GT4 pokazao kao izuzetno sposoban i podoban za vožnju na „pisti“, a reč je o automobilu sa, da tako kažem, „polutrkačkom“ specifikacijom, bilo mi je jasno da će GT4 Clubsport, kao rasni trkač, još više podići „nivo igre“ na stazi i da me neće razočarati, bez obzira što raspolaže identičnom pokretačkom snagom. Dakle, za pogon je zadužen centralno postavljen atmosferski „bokser“ sa šest cilindara, zapremine 3,8 litara i 385 konjskih snaga.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Interesantno je da spolja posmatrano, Clubsport i obični Cayman GT4 liče „k’o jaje jajetu“. Praktično svi elementi na karoseriji su identični, s tim da „ratničke“ boje otkrivaju pravu narav Clubsport verzije. Enterijer je potpuno druga priča. Dovoljno je baciti samo jedan pogled na kokpit da vam postane jasno o kakvom se automobilu radi. Unutra me je sačekalo prepoznatljivo trkačko ruho. Gotovo sve je promenjeno – suvozačko sedište je „iščupano“, dok je za vozača rezervisana tvrda, profilisana kadica sa integrisanim pojasom koji se vezuje u pet tačaka.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Upravljač je drugačiji, naravno bez vazdušnog jastuka, baš kao i instrument tabla. Tu je i neizbežni kavez koji povećava čvrstinu automobila. Ipak, najveće iznenađenje za mene su predstavljali prozori „na struju“ jer se nikada dosad nisam susreo sa električnim podizačima u trkačkom automobilu. I to nije sve, jer su u Porscheu opciono predvideli i klima-uređaj! Zapitah se – čemu sad još i ovo? A onda sam nešto kasnije saznao da među Porscheovom klijentelom, odnosno privatnim kupcima, ima i onih „razmaženih“ bogataša koji ne podnose najbolje visoke temperature u kokpitu… Eh, da!

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Pored svega navedenog, jedna od najznačajnijih izmena kod Clubsporta u odnosu na obični GT4 napravljena je na polju transmisije. Umesto klasičnog manuelnog menjača u „H“ koji, uzgred, odlično „radi“ zahvaljujući ručici sa kratkim i filigranski preciznim hodom, u Clubsport je ubačen PDK automatski menjač sa dvostrukim kvačilom koji se nebrojeno puta dokazao kao brz i pozudan u serijskim modelima. Ovde je modifikovan tako što mu je izbačena krajnja, sedma „brzina“, tako da ukupno broji šest stepeni prenosa.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    S obzirom na trkačko iskustvo, nije mi bilo potrebno previše vremena da se „srodim“ sa novom „kancelarijom“. Kada sam izašao na stazu pre nego što sam poterao automobil do krajnjih granica, morao sam dobro da zagrejem “gume”. To je itekako važno jer Cayman GT4 Clubsport vozi na trkačkim “slikovima”, a oni tek pri višoj temperaturi omogućavaju čvrsto prijanjanje i maksimum performansi. A ovaj automobil mi je upravo to pokazao kada sam ga stavio na sva iskušenja. Iako ne “puca od mišića”, količina snage se pokazala kao dovoljna, pa i više od toga. Ne zaboravite da je daleko važnije od broja konjskih snaga na kontu, to kako se ona kanališe i kako se kontroliše. Zahvaljujući centralnom motoru, optimalnom balansu, ali i sofisticiranom prednjem oslanjanju koje je pozajmio od modela 911 GT3, i to ne bilo kog, već od trkačkog 911 GT3 Cup, ovaj Porsche skreće lako i precizno.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Posebno mi se dopalo to što, ukoliko želite, s njim možete relativno lako “klizati” zadnjim delom. Naime, kada dođe do gubitka trakcije zadnjih točkova, rep se ne “otkačinje” onako iznenada i brutalno, već počinje umereno da kliza što mi je omogućavalo da se zabavim izvodeći takozvani „powerslide“. Veliko samopouzdanje na prilascima krivinama daju i fantastične kočnice. Diskovi nisu karbon-keramički, ali ih šest aluminijumskih klipova napred i četiri pozadi “ujedaju” iz sve snage kada zatreba. Da li će se i kada aktivirati ABS, zavisi od toga kako kočite, ali i kako ćete podesiti rad ovog sistema. Ne, za to nije potrebno otići u garažu i provesti duže vreme sa mehaničarima. Sve se završava očas posla… U kokpitu, na dohvat ruke, postoji taster koji određuje „senzibilitet“ tri najvažnija pomagala kao što su ABS sistem protiv blokiranja točkova pri kočenju, sistem protiv proklizavanja pogonskih točkova i sistem zadužen za kontrolu elektronske stabilnosti.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    A sve to mu omogućava da bude izuzetno „pametan“ na stazi i sposoban da do kraja iskoristi sav potencijal koji su mu podarili konstruktori. Čak i 385 KS pokazalo se dovoljnim da automobil težak 1.300 kilograma bude veoma brz u krugu. Dobro, na pravcima nešto i ne oduševljava brzinom, ali me je zato „kupio“ vrhunskim zvukom i karakterističnim eksplozijama pri promenama stepena prenosa. Ipak, najdominantnije karakteristike pokazao je u krivinama, gde je na svom omiljenom terenu. Dozvoljava kasnije kočenje i jako se lepo “namešta” za ulazak, kao i za izlazak iz krivine, u čemu mu pomaže „šper“ diferencijal. Veliki doprinos mogućnostima na kružnoj stazi dali su i pomenuti „slik“ pneumatici, jer su mi dozvoljavali da “ciljam” nešto drugačije putanje u odnosu na one koje sam prethodno prolazio sa Caymanom GT4 i njegovim polu-slikovima.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    I još nešto… Sa njime mogu mnogo više da „koristim“ ivičnjake. Prilikom prelaska preko visokih „ivičnjaka“, automobil uopšte ne gubi stabilnost u onoj meri i kojoj bi se to moglo očekivati. A čak i kada odskoči malo, ne „beži repom“, već se intuitivno vraća u putanju. Ukratko, imam utisak da je ovo pravi automobil za one razmažene kupce, koji žele da se, s vremena na vreme, stave u ulogu profesionalnih vozača. Jer, sve je napravljeno da bude jednostavno i lako za korišćenje, a što je još značajnije, i da traje. Ovaj automobil je moguće voziti po stazi i 10.000 kilometara bez nekih značajnih reparacija i ulaganja, naravno, ne računajući onaj potrošni materijal kao što su pneumatici, kočione pločice i sl.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    No, da je Porsche sa modelom Cayman GT4 Clubsport napravio fantastičan kompromis između dobrog, rasnog trkačkog automobila i vozila jednostavnog za korišćenje, napravio je… Za ovaj automobil nije potrebno 15 ljudi da ga opslužuju i pripremaju za trku ili samo jednostavnu zabavu po stazi, niti zaheva komplikovano održavanja, kao što je to slučaj sa profesionalnim trkačkim vozilima. Izdržljiv je i nekako univerzalan, ali je prava šteta što nije „street legal“, tako da sa staze njime ne možete otići kući ili na posao. Ipak, on je takav da čoveka prosto mami da ostane u njemu, i dan, i noć!

    Andrej Kulundžić/TopSpeed

    chats-viber-ts

     

     

     

     

    Tagovi: cayman, clubsport, gt4, porsche, reportaža, staza, track test, trkač