0

REPORTAŽA Porsche Media Driving Academy: Ponovo u školi!

Porsche Media Driving Academy je poseban trening napredne sportske vožnje u organizaciji Porsche Sport Driving School iz Lajpciga, kojem smo proteklog meseca prisustvovali u želji da kroz uživanje u top modelima nemačkog proizvođača produbimo i unapredimo svoje vozačke veštine

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Samo glup i bahat čovek tvrdi da zna sve i da nema potrebe da konstantno uči i unapređuje svoje znanje. A vožnja je veština, koja zahteva znanje. Bez obzira koliko sebe smatrali dobrim za volanom, uvek postoji još nešto što se može naučiti. Konačno, iz ličnog iskustva, najbolje znam koliko je dug put od običnog, pa čak i naprednog vozača, do profesionalnog automobiliste.

pročitaj još

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    E sad, tu postoje neke prečice, a Porsche Sport Driving School ili Škola sportske vožnje Poršea jedna je od njih. Još ukoliko je u pitanju trening sportske, veoma napredne vožnje, to je najbezbedniji način da čovek obnovi ili nadogradi svoje vozačko znanje i umeće. Daleko od redovnog saobraćaja, na poznatim i manje poznatim trkačkim stazama širom sveta, tačnije na ukupno 16 lokacija, Porsche organizuje ovakve događaje u skladu sa jedinstvenim, a ujedno i najvišim, standardima.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Dakle, ponovo sam krenuo u školu, ali ovoga puta u Lajpcigu… Tu se, pored super-moderne fabrike Porschea u kojoj se proizvode svi modeli sa motorom napred, odnosno Panamera, Macan i Cayenne, nalazi i 3,7 kilometara duga staza. Zapravo, 2/3 staze se koristi kao trening centar, a ona preostala trećina za detaljnu završnu proveru svakog modela koji siđe sa proizvodne trake… A dnevno ih ima 650 komada!

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Stazu je, inače, projektovao čuveni Herman Tilke, koji je učestovao što u izradi, što u prepravkama mnogih najpoznatijih autodroma širom sveta. I u Lajpcigu je napravio jedinstvenu „kompilaciju“ najboljih krivina sa najpoznatijih trkačkih staza na planeti. Tu su, zapravo, 11 krivina od čuvene S iz Suzuke, preko Parabolike iz Monce, a postoji i Karusel sa Nurburgringa.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Onaj deo za dinamičnu vožnju obogatio je pravilnim krugovima prečnika 120 i 150 metara koji se koriste i u testovima pneumatika. Inače, širina same staze varira od 6,5 do 12 metara. Ima mnogo veznih deonica, tako da su mogućnosti upotrebe različitih konfiguracija u skladu sa potrebama višestruke. Ja sam prebrojao najmanje desetak različitih sekcija koje se mogu iskoristiti za isprobavanje i uvežbavanje najrazličitijih manevara.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Na toj stazi, grupa odabranih novinara iz ovog dela Evrope okupila se na posebno organizovanom treningu napredne sportske vožnje. To znači da je fokus bio na trenutno najbržim modelima Porschea, ali i na najkomplikovanijim i najzahtevnijim vozačkim tehnikama.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    A dan je, kao što je to i uobičajeno na ovakvim događajima, započeo brifingom sa vozačima. Još jednom nam je predočeno šta se od nas očekuje, a šta ne, tj. šta se sme ili ne, pa onda ponovljeno i još jednom „podvučeno“, čisto da posle ne bi bilo nesporazuma. Jer brzine kojima treba da vozimo nisu male i opasnosti, kao i na svakoj, pa i najbolje obezbeđenoj trkačkoj stazi, uvek postoje.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Tek onda smo dobili priliku da sednemo u modele Carrera GTS i Carrera 4 GTS i započnemo sa prvom vežbom… A to je bio drift po mokroj podlozi! Pri tome je od krucijalnog značaja pažljivo „doziranje“ gasa kako se zadnji deo automobila ne bi „otkačio“ i sve završilo neprijatnim okretanjem na stazi… Potom smo na istom poligonu, odnosno uslovima i podlozi, radili vežbu brze promene pravca, što bi bila simulacija izbegavanja prepreke na putu, bez upotrebe kočnice. Ovde je stvar utoliko komplikovanija, jer ima više pokreta upravljačem, a opet uz kontrolu gasom.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Sa modelom GT3 trebalo je da izvedemo slalom između čunjeva. Iako je podloga bila suva, vežba nije bila ništa manje zahtevna. A da bi na kraju bolje osetili gde je granica “gripa” ovog automobila, ponovo smo upućeni na mokri deo staze, na dalje driftovanje po zadatoj putanji.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Doživljaj vožnje Porschea podrazumeva i silovita ubrzanja, ali i usporenja. Za ovu vežbu odabrana je Panamera, koja itekako zna da “povuče”, a istovremeno je nešto komplikovanija, ponajviše zbog svoje dužine, na kočenju sa izbegavanjem prepreka, što je i bio naš zadatak.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Nakon ove „delimične“ upotrebe staze, konačno smo dobili priliku za jedan kompletan, brz krug i proveru dinamičkih sposobnosti Macana, ali i ličnih granica. Iako krug nije previše dug, krivine, odnosno njihove kombinacije, prilično su zahtevne, tako da je lako napraviti grešku. Da bi to izbegli, iskusni organizatori su ispred nas postavili „zeca“, tj. po jednog od fabričkih vozača Porschea koji su diktrirali tempo i ukazivali na sve ono šta je potrebno da u svojoj vožnji korigujemo…

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Još se nismo ni „ohladili“ od ovoga, već smo prebačeni u Cayman GT4. Ista meta, isto odstojanje, što bi rekli, samo automobil koji se sasvim drugačije ponaša. A onda je usledila kratka pauza, jer je došlo vreme da se obuče puna trkačka oprema, od kacige, preko HANS-a, odela i ostalog, jer ulazimo u kokpit pravog trkačkog automobila – Cayman GT4 Clubsport.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Ovde više nema ni priče, ni „vađenja“ šta je ko mogao, a šta ne, gde je brz ili brži, jer je vozilo opremljeno telemetrijom, koja na kraju sve pokaže. Sve vaše tajne i „gresi“ odjednom postanu tako vidljivi. Za one koji su se prvi put susreli sa ovim, moram da priznam, bilo je velikih razočarenja! Pogotovo kada na kraju izađe i ono famozno vreme koje je bilo potrebno da se prođe krug.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Ipak, za utehu onim nezadovoljnim, ali i nama koji su se dobro zabavili, ostala je „taksi vožnja“ sa jednim od fabričkih vozača u modelu Carrera 911 GT3 Cup. To je bila dobra prilika da se na licu mesta, u kokpitu nauči još po nešto. A onda, budući da sam nekada i sam vozio takmičenja, dobio sam i posebnu nagradu od strane organizatora, a to je da sam provozam još nekoliko krugova.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Priznajem da sam uživao u ovom „povratku u školu“, te da mi je od „poslednjeg kruga“ ovog događaja mnogo teže “pala” poseta i šetnja po samoj fabrici Porschea u Lajpcigu. Tu, uglavnom, rade roboti, dok ljudi ima samo onoliko koliko je neophodno!

    Andrej Kulundžić/TopSpeed

    chats-viber-ts

    Tagovi: 911, Carrera, cayenne, cayman, lajpcig, macan, panamera, porsche driving academy, reportaža