0

60 GODINA FIAT-a 500: Ikona za sva vremena!

FIAT 500, popularni „Ćinkvećento“, proslavlja šest decenija postojanja, a svojom pojavom označio je ne smo ubrzanu motorizaciju, već je postao metafora i najava bolje budućnosti do tada siromašne Italije

Foto: FIAT

Foto: FIAT

Davne 1957. godine, poput komete, jedan automobil osvetlio je italijansko nebo i zauvek upisao svoje ime u istoriju automobilizma. Tog dana u kreaciji dizajnera Dante Diacosa, „rodio“ se FIAT 500, u takozvanoj Fabrici Italijanskih Automobila Torino. Malo ko je tada mogao da nasluti da će, iako mala, naizgled slabašna i krhke građe, prinova u „porodici“ postati prava automobilska ikona koja je po svemu prevazišla „topolino“ koji je nasledila u dotadašnjoj Fijatovoj gami. Tačno pre 60 godina, taj minijaturni autić, poput meteora, ušao je u automobilsku istoriju. Bio je to dan kada je siromašna Italija dobila svoju zvezdu vodilju, kada je i mali čovek mogao da uzvikne: „Que bella Italia!“

pročitaj još

    Foto: FIAT

    Foto: FIAT

    Fiat 500, poznat i pod nadimkom „Ćinkvećento“, postao je istog trena generator i simbol automobilskog i ne samo automobilskog “buma” na Apeninskom poluostrvu. Automobil kojim je čitava nacija na četiri točka krenula u bolju, obećanu budućnost. Simpatični mališa preobrazio je Italiju De Sike, Felinija, Italiju „kradljivaca bicikala“, „siromašnih, ali lepih…“ Rečju, naprečac je postao „makina nacionale“ i udario čvrst temelj sveopšteg progresa i nade, izjednačivši bogate i siromašne, ujedinivši sve društvene slojeve. Za volanom Fiata 500, za milione Latina, snovi su postali stvarnost. Ušao je na velika vrata u skoro svaki italijanski dom, bio je poput člana porodice.

    Foto: FIAT

    Foto: FIAT

    Za prvih deset godina, od premijere 1975. na Salonu automobila u Ženevi, pa do 1967. godine, prodato je bezmalo četiri miliona vozila sa oznakom „500” i nije preterivanje ako se kaže da nema Italijana koji bar jednom u životu nije vozio ili seo u „Ćinkvećento“.

    Foto: FIAT

    Foto: FIAT

    Pored uspeha na domaćem terenu, nije izostao ni uspeh na širem, evropskom planu, a zasluga ovog mališe je što je njegovom pojavom ustanovljen i jedan sasvim nov segment – segment malih gradskih automobila! Sa dužinom od svega 2,97 metara bio je pogodan za krstarenje po uskim i od vajkada zakrčenim ulicama gradova širom Apeninskog poluostrva. Koncepcija sa vazdušno hlađenim motorom „u „repu“ obezbeđivala je dodatni prostor u kabini i pored skromnog međuosovinskog odstojanja od samo 1,84 metara. Pored svega navedenog, njegov prepoznatljiv „simpa“ efekat učinio je da tokom svoje neprikosnovene vladavine u klasi, ostvari i značajne uloge kao filmska zvezda, modni diktator, trendseter…

    Foto: FIAT

    Foto: FIAT

    U prvoj epohi, od 1957. do 1975. nije se mnogo menjao. Nije bilo ni prevelike potrebe, jer, što bi se reklo, tim koji pobeđuje ne treba menjati. Tako je čuveni „Ćinkvećento“ obišao mnogo puta zemljinu kuglu sa svojim slabašnim dvocilindarskim motorom smeštenim između zadnjih točkova. Život je započeo sa nejakim motorom, ali malom šarmeru bilo je dovoljno tih 13 „konja“ iz 479 kubika. Već sledeće godine, po lansiranju ponuđena je i Sport verzija sa dvobojnom karoserijom, crvenim šarama na bokovima i tvrdim krovom, po čemu se razlikovao od rodonačelnika koji je dolazio sa mekim platnenim krovom koji se otvarao poput „šibera“.

    Foto: FIAT

    Foto: FIAT

    Kasnijih godina malo se „ugojio“, tek toliko da ne posustaje za vremenom. Od 1960. do 1965 godine proizvodio se Fiat 500 D koji “napumpava mišiće” na 499 „kubika“ i 17 KS. Što se karoserije tiče, izrađivan je u nekoliko verzija. Pored modela sa mekim platnenim i tvrdim metalnim krovom, od 1960. godine u igru ulazi i danas malo poznata „điardiniera“, koja je predstavljala nešto poput Shooting Brake varijante, nalik karavanu sa dvoja vrata. Zbog dugačkog poda prtljažnika koji je formirao ravnu površinu sa preklopivim drugim redom sedišta naročito je bio popularan među lovcima, izletnicima, avanturistima, a cenili su ga i svi koji su imali potrebu za većim prtljažnim prostorom. Ovo je, inače, jedini model koji je zadržao „kontra“ vrata sve do kraja karijere koju je okončao 1970. godine nakon 327.000 proizvedenih primeraka. Pre toga, 1966. produkcija ovog neobičnog modela, koji je bio dostupan i kao van, odnosno dostavno vozilo, prebačena je gradić Dezio gde je prešao pod okrilje Autobianchia.

    Foto: FIAT

    Foto: FIAT

    Ali, vratimo se izvornom „Ćinkvećentu“… Nakon modela 500 D iz 1965. na scenu izlazi 500 F, koji ostaje upisan u istoriji kao prvi Fiat 500 sa „normalnim“ vratima. Od 1968. do 1972. paralelno se proizvodio i 500 L, poznatiji pod pseudonimom Lusso. Ova verzija imala je luksuzniji enterijer i karakteristične „cevaste“ ispupčene odbojnike koji su mu dodali 6 centimetara u dužinu, tako da je prebacio granicu od 3 metra. Osim što je dobio novi amblem na prednjem delu, mogao je da se pohvali modernijom instrument tablom presvučenom kvalitetnijom, mekšom plastikom.

    Foto: FIAT

    Foto: FIAT

    Poslednji u nizu modela koji su obeležili prvo poglavlje u istoriji „Ćinkvećenta“ bio je 500 R ili, kako su ga Italijani, zvali – Rinovata. Pokretao ga je motor od 594 kubna centimetara, remapiran tako da maksimalnu snagu oslobađa pri nešto nižih 4.000 obrtaja u minutu, umesto prvobitnih 4.400 o/min. Ali, tu se završava samo prvi deo priče o legendarnom mališanu…

    Foto: FIAT

    Foto: FIAT

    Prepoznavši pogodan tajming, gigant iz Torina je odlučio da lansira novi, Fiat 500 baš na pedesetgodišnjicu od rođenja originala. Konstrukcijski posmatrano, reinkarnacija iz 2007. ima malo toga zajedničkog sa starijom braćom. Moderni „Ćinkvećento“ je značajno porastao (3.546 mm), dobio je napred ugrađene motore sa četiri cilindra i pogon na prednje točkove. Osim dizajnerskog aspekta, kojim je nastavio da pronosi neprevaziđen „latino šarm“, samo ovoga puta širom meridijana, jedinu sličnost sa originalom predstavlja to što je takođe ponuđen u dve karoserijske varijante – sa tvrdim i mekim pokretnim krovom, uz nezaobilazne Abarth verzije.

    Foto: FIAT

    Foto: FIAT

    Nažalost mnogih Italijana, iako i dalje miljenik nacije, Fiat 500 nije nastavio da se proizvodi na Apeninskom poluostrvu. Globalizacija je uzela svoje, tako da novi model silazi sa proizvodnih traka Fiatovih pogona u Poljskoj i Meksiku. Sa druge strane, upravo globalizacija mu je omogućila da bude dostupan u više od 100 država širom sveta, uključujući SAD, gde se vratio nakon pauze od 27 godina. Iako “preko bare” nije postigao zavidan uspeh uprkos agresivnoj kampanji i angažovanju Dženifer Lopez kao promotivnog lica, Fiat 500 se ponovo vinuo u sazvežđe automobilske industrije. Za samo pet godina proizvodnja je dosegla milion primeraka, da bi ove godina ta cifra bila duplirana.

    Foto: FIAT

    Foto: FIAT

    O njegovoj neuništivoj popularnosti dosta govori i činjenica da drugi model, odnosno reinkarnacija već deset godina egzistira kroz jednu – jedinu generaciju. Jedino je prošle godine urađen “fejslifting”. Doduše, tokom prethodne decenije, u Torinu su osmislili mnogobrojne specijalne edicije, poput 500 Riva, 500 Diesel, 500 Ferrari, 500 Barbie, 500 Gucci, 500 America, itd. Ispostavilo se, više nego dovoljno da legendarni mališan nastavi da blista nesmanjenim sjajem u automobilskoj galaksiji osvajajući srca mnogobrojnih poklonika širom planete.

    Uroš Dedić/TopSpeed

    Foto: FIAT

    Foto: FIAT

    Ujed škorpije
    Ovim mališanom svojevremeno se „pozabavio“ i Karlo Abart, čuveni tjuner, pa je tako svetlost dana 1964. godine ugledao i najsnažniji Fiat 500 sa oznakom Abarth na zadnjoj haubi i škorpionom kao zaštitnim znakom. Ispod haube dobio je motor zapremine 690 ccm, pri 5.000 obrtaja, koji je, opremljen Solex karburatorom PBIC 34 , dobio 30 KS i mogao da poststigne maksimalnu brzinu od 130 kilometara na čas. Moderna verzija u sportsko izdanju odbacila je Fiatovu značku ponevši naziv Abarth 500. Raspon snage se kreće od početnih 135 KS, preko 160 i 180 KS, do čak 200 KS, koliko broji edicija Asseto Corsa, limitirana na svega 49 primeraka.

    chats-viber-ts

    Tagovi: 60 godina, ćinkvećento, fiat 500, jubilej, torino