0

REPORTAŽA Porsche on Track: Demonstracija moći!

Vođen željom da na delu pokaže svestranost svoje game, Porsche je nedavno na stazi Istanbul Park pokrenuo novi program za svoje klijente, postojeće i buduće kupce koji su dobili priliku da kroz različite segmente i vežbe osete mogućnosti mnogobrojnih sportskih modela iz Štutgarta

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Višedecenijsko trkačko iskustvo, uključujući i nastupe u prestižnom Porsche Superkupu, ali i činjenica da su mi „kroz ruke“ prošli gotovo svi modeli iz Štutgarta u poslednjih „dvadeset i kusur godina“, uticali su na to da poziv na događaj pod nazivom „Porsche on Track“ prihvatim sa malom dozom rezerve.

pročitaj još

    Istini za volju, i ovde je reč o dinamičnom programu koji nemački sportski proizvođač organizuje na Grand Prix stazi Istanbul Park, ali za razliku od nekih prethodnih događaja u kojima sam učestvovao, ovaj na Bosforu nije namenjen predstavnicima medija, niti „specijalistima“.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Zapravo, osmišljen je za klijente, a suština je u tome da Porsche na jedan poseban način i uz veliku pažnju demonstrira postojećim i potencijalnim kupcima kako raspolaže sa širokom gamom sportskih automobila koji su, opet, podobni za različite namene.

    U ponudi su dva nivoa – „Porsche on Track“ i „Advanced Porsche on Track“, a ovoga puta, zajedno sa grupom odabranih klijenata, imao sam priliku da upoznam osnovni program. Odmah mi je bilo jasno da će izostati uzbuđenja poput nezaboravnih susreta sa Walterom Rohrlom i trkanje sa živom legendom na Hungaroringu ili po snežnim stazama u Leviju, u Finskoj. Ipak, to ne znači da sve ostalo nije na vrhunskom nivou.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    U skladu sa renomeom marke, briga o kupcima zauzima visoko mesto na listi prioriteta, tako da je sve organizovano na najvišem nivou. Od izbora hotela, preko luksuzno opremljenog „lonža“ od 900 kvadratnih metara koji je specijalano za ove namene zakupljen u okviru kompleksa trkačke staze u Istanbulu, do stručnog i ljubaznog osoblja koje nam je sve vreme stajalo na usluzi.

    A na samoj stazi, program se sastojao iz šest segmenata. Prvi se odnosio na proveru dinamičkih karakteristika sportskih modela sa dvoja vrata. Na raspolaganju su bili 718 Boxster, 718 Cayman S, zatim čitav spektar „devetstojedanaestica“ – Carrera 4S, Carrera 4 GTS, 911 Turbo S, kao i dva “elfera” sa pogonom pozadi – 911 S i 911 S Cabriolet. Iako tempo određen od strane instruktora nije bio previše brz, barem ne za moj ukus, vožnja toliko različitih modela u malom vremenskom razmaku dala mi je još jasniju sliku o svim sličnostima i razlikama između njih.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Razlika se najviše oseća u ponašanju modela sa centralno postavljenim motorom – serija 718 i onih sa motorom postavljenim u samom „repu“, kao što je slučaj sa 911-icom. Dinamičke mogućnosti su u oba slučaja izuzetno visoke, s tim da koncept centralnog motora daje dugačiji balans i nešto pitomije ponašanje u vožnji na limitu. U najkraćem, automobil je u većoj meri neutralan, za nijansu je lakši za upravljanje i ostavlja nešto više mesta za korekciju kada dođe do gubitka balansa.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Ono što sam takođe primetio jeste da „daunsajzing“ nije uzeo danak performansama čak ni kod modela sa četvorocilindarskim agregatima kao što je Cayman S sa motorom od 2,5 litara i 350 KS. Nalet snage jeste drugačiji u odnosu na prethodni atmosferski “bokser” motor sa šest cilindara, ali čak i kada imaju dva cilindra „manje“, modeli iz serije 718 idu više nego dobro! U krajnjoj liniji, nije sve ni u sirovoj snazi, mnogo je važnije to što je postignut odličan odnos snage i težine. O nekom „manjku“ snage kod „daunsajzovanih“ 911-ica da i ne govorim – osnovna verzija iz 3,0 litara oslobađa 370 KS, snažnija Carrera S ima 50 KS više, dok Carrera GTS raspolaže sa 450 KS. Da ne zaboravim na Turbo S sa 3,8-litarskim motorom od 580 KS i ubrzanjem do 100 km/h za manje od 3 sekunde!

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Drugi segment se, opet, odnosio na sportsku vožnju na stazi, ali su ovde obuhvaćeni modeli sa četvora vrata. U pitanju su Panamera 4S sa benzinskim 2,9-litarskim V6 biturbo motorom od 440 KS, kao i za nijansu slabija Panamera 4S Diesel sa četvorolitarskim V8 biturbo motorom od 422 KS. U postavi su još bili Macan GTS sa svojih 360 konjskih snaga, koliko isporučuje njegov turbomotor sa šest cilindara zapremine 3,0 litara.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Ono što me je najviše fasciniralo u vožnji Porscheovih modela sa četvoro vrata je to da se oni neverovatno lako voze i uprkos velikim dimenzijama i pozamašnoj masi, ne gube toliko na sportskim karakteristikama tj. voznoj dinamici na limitu. Recimo, meni lično posebno se dopao Macan GTS, koji kao da je stvoren za stazu, iako je u osnovi SUV model. Njegovim atletskim sposobnostima doprinosi 15 mm niže oslanjanje i PASM sistem aktivnog oslanjanja kao i snažnije kočnice sa prednjim diskovima, prečnika 360 mm koje su pozajmljene sa snažnijeg Macana Turbo.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Panamere su se takođe pokazale u pravom sportskom svetlu. Velika “gran turizmo” krstarica svojim luksuzom samo prividno skriva esenciju sportskih gena koja prati sve modele iz Šturtgarta. I ona mi je, kao i veliki SUV Cayenne, dozvoljavala da kasnije kočim, a i da se povremeno zabavim zanošenjem zadnjeg dela. Kažem povremeno, jer domaćini na ovom događaju ne dozvoljavaju previše egzibicija i strogo su definisali granice koje učesnici ne smeju da prekorače. Inače, sve vreme doživljaj za upravljačem pojačavao je dominantan, rezak zvuk, prisutan čak i kod dizel verzije. Sportski, nema šta!

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Porsche jeste etabliran kao sportski proizvođač automobila, ali zasluge za tržišni procvat nemačke marke u poslednjh 15 godina umnogome pripadaju modelu Cayenne. Mnogi ne znaju ili zaboravljaju šta sve može ovaj SUV kada siđe sa asfalta. Da je ozbiljan terenski „igrač“, podsetio me je tokom četvrtog segmenta bogatog i raznovsranog programa Porsche on Track.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Na specijalnom poligonu smo prolazili kroz nekoliko off-road disciplina. Na „meniju“ se našla vožnja po kosom nagibu, kao i savladavanje ozbiljnog uspona gde do izražaja dolazi Hill Hold funkcija, koja vam omogućava da se zaustavite i da potom nastavite kretanje uzbrdo, bez bojazni da će automobil i jedan pedalj krenuti unazad.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Za spuštanje strmim terenom, tu je Hill Descent Control sistem, koji automatski kontroliše brzinu spuštanja. Tako vozač može da se koncentriše na upravljanje i nema potrebu da pritiska pedale, jer sistem automatski koči motorom i održava bezbednu brzinu spuštanja, ne dozvoljavajući da usled G-sila i mase, dođe do nekontrolisanog i opasnog ubrzanja.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    A koliko određene situacije u vožnji mogu biti opasne, mogli smo da se uverimo u četvrtom segmentu koji je Porsche pripremio za ovu priliku. Reč je o vežbi koju su organizatori nazvali Kick Plate. Sa Macanom se, pri brzini od 50 km/h, nailazi na izuzetno klizavu podlogu koja se sastoji do pomičnih ploča. U određenom trenutku, ploča se munjevito pomera i izbacuje iz balansa zadnje točkove i tada je potrebno odmereno, ali brzo reagovati „kontriranjem volana“. Što kasnije reagujete, imate manje šansi da zadržite kontrolu nad vozilom. Svaki delić sekunde je bitan… Mene je iznenadilo to što je većina gostiju, i pored iskustva u vožnji sportskih modela na stazi, imala problema da pravovremeno reaguje upravljačem i da se „izvuče“ iz opasne situacije kakva se svakome može dogoditi na klizavom putu.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    U praksi manje korisna vežba, ali većini gostiju zabavnija, bila je vožnja između čunjeva, tzv. slalom. U ovoj trci sa štopericom, učesnici su „jurili“ najbolje vreme, uz savete instruktora kako da pronađu optimalan balans prilikom skretanja. Suština je u tome da sve „teče“ kontinuirano, upravljanje mora da bude bez naglih manevara, a prilikom dodavanja upravljača potrebno je blago oduzimati „gas“ i suprotno – prilikom njegovog ispravljanja, „gas“ se dodaje.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Za kraj, još jedna zabavna „vežba“ ako mogu tako da kažem, bila je startovanje iz mesta sa moćnim 911 Turbo S. Aktiviranje Launch Control funkcije omogućava da automobil krene iz visokih obrtaja “kao iz topa ispaljen”. Tada 911 Turbo S postiže ubrzanje iz mesta do 100 km/h za samo 2,9 sekunde! Koliko je to brzo, najbolje se oseti kada se nađete u automobilu, ali čak i kada stojite pored njega, fascinira koliko se brzo udaljava i nestaje, uz prepoznatljiv urlik „bokser“ motora.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Na osnovu svega što sam video i doživeo na stazi u Istanbulu, mogu da konstatujem da je bilo zanimljivo. Barem meni, mada sam nekako ubeđen da ni klijenti Porschea nisu ostali ravnodušni na sve što ovaj interesantan program nudi. Eminentni nemački proizvođač, za kojeg sam svakako i sentimentalno vezan, po ko zna koji put je pokazao zbog čega je toliko cenjen u svetu sportskih automobila. Nije tu u pitanju samo „demonstracija moći“ kroz fantastične sportske automobile, već se radi i o kompletnom pristupu i pažnji sa kojom se pristupa svakom kupcu, pa i svima ostalima koji to tek, možda, nameravaju da postanu.

    Andrej Kulundžić/TopSpeed

    chats-viber-ts

    Tagovi: 911, boxster, cayenne, cayman, istanbul park, macan, poligon, porsche on track, promocija, reportaža, staza