0

ČISTA ENERGIJA: Renault Zoe Z.E. 40

Renault, kao vodeći evropski proizvođač električnih vozila, prošle godine je na Salonu automobila u Parizu predstavio model Zoe sa novom baterijom pod oznakom Z.E. 40 koja omogućava dvostruko veću autonomiju

Foto: Zoran Živkov

Foto: Zoran Živkov

Statistika kaže da se danas na evropskim putevima nalazi više od 100.000 vozila koje pokreće električna energija, a koje je proizveo Renault. Prema tome, svako četvrto električno vozilo bi trebalo da bude ove marke, a u Francuskoj, koja je inače i najveće tržište za ovu vrstu automobila, čak i svako drugo. Konačno, Renault-Nissan alijansa je i najveći proizvođač električnih vozila u svetu, sa gotovo 50% tržišnog učešća.

pročitaj još

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Još 2009. godine na Salonu automobila u Frankfurtu, Renault je predstavio studiju električnog vozila pod imenom Zoe Concept čija je autonomija bila oko 160 kilometara. Naredne godine, u Ženevi je pokazana nešto drugačija verzija, da bi proizvodnja serijskog modela započela 2012. Budući da tehnika konstantno napreduje, a pogotovo u sferi baterija i čuvanja energije, dok se imperativi za uvođenje električnih vozila povećavaju, Renault je ove godine zahvaljujući novoj bateriji Z.E. 40, kapaciteta 41 kWh, „ulio novu energiju“ ovom malom gradskom i istovremeno porodičnom automobilu.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Dakle, model Zoe je gotovo od samog početka, ako se izuzme onaj koncept sa dodatkom City Car iz 2005. godine, bio zamišljen kao vozilo koje pokreće električna energija. Aerodinamične linije i oblik koji nalikuje kapi vode nisu slučajni. Tu su radi smanjena otpora vazduha i poboljšanja performansi, a i doprinose sasvim dopadljivom izgledu. Renault je za ovaj automobil predvideo i brojne mogućnosti presonalizacije, te prilično bogatu dodatnu opremu. No, da se vratimo glavnoj temi…

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Suština je da Zoe sada može u svojoj litijum-jonskoj bateriji da „uskladišti“ električne energije dovoljne da pređe 400 kilometara bez punjenja. U praksi, odnosno realnom životu, kako sam proizvođač priznaje, to je 300 kilometara. A to je već sasvim dovoljno imajući u vidu ponovo statistiku, po kojoj čak 80% evropskih korisnika automobila koje pokreću motori sa unutrašnjim sagorevanjem, dnevno prelaze manje od 60 kilometara. Praktično, Renault Zoe sada nudi gotovo dvostruko veću autonomiju nego verzija sa baterijama prethodne generacije.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Neke posebne „tajne“ nema, već su LG Chem i Renault uspeli da razviju bateriju koja je ostala istih dimenzija, sa 192 ćelije i 12 modula, ali joj je kapacitet za čuvanje energije povećan na 41 ili realnije na 40 kWh, u odnosu na prethodne koje su imale 22 kWh. To je postignuto poboljšanjem hemijskog sastava samih ćelija, kao i dodavanjem više metala za čuvanje energije, tako da su one postale deblje, odnosno smanjen je prazan prostor između njih. Doduše, povećana je i masa za 15 kilograma, pa ceo sistem baterija sa kontrolerima i hladnjacima, umesto 290, sada ima 305 kg!

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Veći domet ovog Renaultovog predstavnika iz B segmenta i veća energetska efikasnost ostvareni su i zahvaljujući boljoj integraciji baterija sa kompletnim vozilom. Razvijen je novi sistem za cirkulaciju vazduha u vidu „toplotne pumpe“ koja održava temperaturu baterije Z.E. 40 prilično konstantnom, između 15 i 18 C, nezavisno od spoljašnjih vremenskih uslova. A svoj doprinos dao je i Michelin, konstruišući potpuno nove pneumatike Energy EV, namenjene isključivo električnim vozilima.

    _top7928

    Novi Renault Zoe dolazi u veziji sa dva motora, onim sa standardnim R90 i brzim punjenjem Q90. Prvi ima snagu od 68 kW (92 KS) i 225 Nm, a drugi 65 kW (88 KS) i 220 Nm. Od toga zavisi i način punjenja. Tako je automobil moguće „dopuniti“ kod kuće, jednostavnim priključivanjem na električnu mrežu, na ulici i putem tzv. brzih punjača. A i vreme koje je potrebno da se baterije napune varira od „kućnih“ uslova, jednofazne ili trofazne mreže, vremenskih prilika, tj. temperature i kreće se od jednog, pa do preko 30 časova! Pri tome ne treba zaboraviti da u uslovima brzog punjenja baterije se pune samo do 80 odsto kapaciteta.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Naravno, od klimatskih uslova i ambijentalne temperature zavisi i autonomija, baš kao i od brzine kretanja vozila. Tako, što je temperatura vazduha niža ili brzina veća, domet automobila se smanjuje. U vožnji, Renault Zoe ostavlja dobar utisak. Performanse su tu, a ubrzanja su linearna i postižu se sa lakoćom, uz dobar odziv na komandu gasa, tiho i bez vibracija. Elektromotor R90 omogućava da automobil dug tek nešto preko 4, širok 1,9 i visok 1,5 metara, ukupne mase 1.480 kilograma, od 0 do 50 km/h, što je obično i maksimalna dozvoljena brzina u gradskim uslovima stiže za 4,1 sekundu. Do “stotke” mu je potrebno 8,6 sekundi, a maksimalna brzina je 135 kilometara na čas.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Komfor u vožnji, tačnije udobnost sedišta je dobra, baš kao i osećaj za upravljačem. Instrumenti su pregledni, a asimetrična centralna konzola izgleda prilično dobro. Upotrebljeni materijali deluju kvalitetno, a ne onako „reciklirano“, iako većim delom upravo potiču iz ovog procesa. Prostora ima onako… Kao u svakom automobilu iz B segmenta, kod kojeg je međuosovinsko rastojanje nešto preko 2,5 metara, a zapremina prtljažnika 338 litara, odnosno sa preklopljenim naslonima zadnjih sedišta i 1.225 litara.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Praktično, Zoe ima sve najsavremenije sigurnosne sisteme kao i ostali modeli sa „klasičnim“ motorima SUS, a nije zaboravljen ni segment zabave i savremenog povezivanja. Čak je tu Renault otišao i korak dalje, tako da ovaj automobil nudi „proširenu povezanost“ kroz neke nove usluge koje mogu mnogo da znače korisnicima električnih vozila. Tu je posebna aplikacija Z.E. Trip koja vozačima omogućava jednostavnije planiranje putovanja širom Evrope u vidu detaljnog prikaza infrastrukture za punjenje baterije, njene dostupnosti, brzine, broja utičnica, itd., a sve to u „realnom“ vremenu.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Prema najnovijim podacima, u Evropi ima oko 80.000 javnih punjača i ova mreža se širi velikom brzinom. To je pogotovo slučaj na najfrekventnijim evropskim saobraćajnicama, gde postavljaju stanice za brzo punjenje do 30 minuta, u kapacitetu dovoljnom za prelazak od 80 do 120 km.

    _top7932

    Na promociji u Zagrebu, gde smo i vozili Renault Zoe saznali smo još da je francuski proizvođač upravo počeo prodaju električnih vozila u ovoj zemlji uz značajne subvencije. Svi oni koji su u Srbiji zainteresovani nabavku ovakvih „čistih“, tj. vozila sa nultom emisijom štetnih gasova, na podsticaj od strane države još uvek će morati da sačekaju, ali je, recimo, moguće kupiti spomenuti Zoe po ceni od 35.000 evra, s tim da je jednom godišnje obavezno uraditi redovan servis u nekoj od susednih zemalja sa teritorije EU.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Inače, u navedenu cenu je uračunata i baterija, na koju proizvođač daje garanciju od 8 godina ili 160.000 km, dok je za neke druge modele električnih vozila, kao što su Kangoo ili Tweeze moguće i to novo „skladište“ čiste energije Z.E. 40 i iznajmljivati, tj. plaćati mesečno u ratama!

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Nažalost, sve ovo za većinu ljudi u Srbiji još uvek zvuči kao „naučna fantastika“, jer teško je osloboditi se nekih starih navika, pa i predrasuda, pogotovo u uslovima veće ekonomske, ali i mentalne bede. A sa druge strane, savremeni svet ide napred, razvija se i ima sve manje sluha za one koji malo cene očuvanje zdrave životne sredine i još uvek nisu spremi ni plastične kese da izbace iz upotrebe, a još manje da prepoznaju potencijal povezivanja dva bitna sektora, saobraćaja i energetike! Ili će ga prepoznati tek kada se pojavi neki lični interes!

    iz Zagreba,
    Zoran Živkov/TopSpeed

     

    Nešto između
    Renault, pored modela Zoe, ima još vozila koji promovišu „električnu mobilnost“. Tu su Kangoo Z.E. 33, lako komericjalno vozilo koje pokreće eletrična energija sa deklarisanom autonomijom od 270, a realno 200 kilometara. Za razliku od Zoe, koji je od samog početka konstruisan i razvijan kao električno vozilo, Kangoo koristi klasične karoserije. U ponudi se nalazi i veliki kombi Master, ali i model kojim je gama, praktično, kompletirana.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    U pitanju je simpatični četvorotočkaš Renault Tweeze. Ovo zabavno malo vozilo, dugo 2,3 metra, široko 1,2 i visoko 1,4 metar, dolazi u dve verzije, 45 i 80. To su zapravo oznake maksimalne brzine koju vozila mase 446, odnosno 474 kg mogu da postignu. Prva ima motor od 5 KS i autonomiju od 120 kilometara, a druga 17 konjskih snaga i u proseku u uslovima gradske vožnje prelazi 100 km. Zanimljivo je da se Tweeze pravi u verzijama za dve i jednu osobu, pa tako umesto sedišta pozadi, ima prtljažni prostor zapremine 180 litara i nosivosti 75 kg.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Ovo nije motocikl, ali po perfromansama i nekim karakteristikama, podseća na neke modele. I za Renault Tweeze ne treba zaštitna kaciga, budući da su putnici zaštićeni u „sigurnosnoj ćeliji“. Stabilan je u vožnji, jer se baterija nalazi postavljena nisko dole, između osovina, a ono što je još interesantnije je da za njega, doduše sporiju verziju, nije potrebna vozačka dozvola B kategorije, kao i da njime mogu da se služe i osobe od 15 godina starosti pa naviše.

    chats-viber-ts

    Tagovi: baterije, električno vozilo, ev, renault zoe, struja, tehnika, z.e. 40