0

REPORTAŽA Hyundai HMMC: Mesto gde roboti caruju

Godine 2005. automobilska kompanija Hyundai odlučuje da uđe na velika vrata na Stari kontinent. U skladu sa strategijom, izgradnja prve fabrike u Evropi počela je u martu 2007. godine, da bi svega 18 meseci kasnije, sa proizvodne trake u Nošovicama, u Češkoj, sišao prvi automobil. Danas, HMMC fabrika broji preko 3.400 radnika i proizvodi više od 350.000 vozila godišnje

Foto: Aleksandar Savin

Foto: Aleksandar Savin

Da li ste se ikad zapitali kako i šta je potrebno da bi nastao jedan automobil? Sigurno jeste, a verovatno ste i pogledali poneki snimak koji prikazuje kako roboti seku, zavauju i spajaju delove šasije. Roboti takođe farbaju i ujedinjuju “oklop” automobila sa pogonskom jedinicom i trapovima.

pročitaj još

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Ceo proces deluje složeno i sofisticirano, u nekim momentima i nadrealno, pogotovo ako se zna da pojedini proizvođači svakog minuta „izbacuju“ po jedan automobil sa proizvodne trake i tako rade neprekidno 24 sata, pet dana u nedelji.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Kako bi se lično uverili u brzinu, efikasnost i preciznost robota koji pod kontrolom i uz pomoć ljudske ruke proizvedu i isporuče oko 350.000 automobila godišnje, posetili smo najnoviju Hyundaijevu fabriku u češkom mestu Nošovice.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Pre nego što krenemo sa objašnjavanjem procesa, kako od jednog parčeta lima, 20 sati kasnije nastaje moderno vozilo, vratićemo se na kratko u prošlost kada je ova fabrika bila tek u početnoj fazi ovog ambicioznog projekta. Godine 2005. automobilska kompanija Hyundai odlučila je da uđe na velika vrata na Stari kontinent. Sagledavši logistički aspekt u centralnoj Evropi, čelnici Hyundaija investirali su u izgradnju potpuno nove fabrike u Češkoj.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Decembra iste godine potpisan je ugovor o izgradnji, koja je počela u martu 2007. godine. Prateći svetske trendove ekološke odgovornosti, korejski proizvođač je odlučio da svih 1.100 stabala koja su se nalazila na mestu buduće fabrike (200 hektara), presadi na odgovarajuću lokaciju. Period izgradnje trajao je svega 18 meseci, a prvi automobil sišao je sa proizvodne trake već u novembru 2008. godine.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Hyundaijeva fabrika od 1,5 milijardi evra nosi naziv HMMC i predstavlja najveću inostranu direktnu investiciju u Češkoj, a danas zapošljava preko 3.400 ljudi od kojih su 97% državljani Češke. Pored toga, komponentaši obezbeđuju radna mesta za još 7.000 radnika.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    O efikasnosti i produktivnosti najbolje govori činjenica da se na godišnjem nivou proizvede preko 350.000 primeraka Hyundai vozila koja se distribuiraju u 66 država, uključujući evropske, afričke, američke i zemlje Bliskog istoka. Trenutni proizvodni asortiman čine tri modela – Hyundai ix20, Hyundai i30 i Hyundai Tucson.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    HMMC Nošovice fabrika sastoji se od pet hangara od kojih je jedan posvećen samo proizvodnji menjača. Ali, krenimo redom… Sedamo u vozilo koje je namenjeno za obilazak i momentalno postajemo svedoci proizvodnog procesa. Sve počinje u prvoj hali gde se velike metalne rolne odmotavaju i idu pod presu koja ih oblikuje u 17 različitih panela za svaki model.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Kako bi greške bile minimalizovane, svaki dvadeseti deo se proverava vizuelno i manualno pre skladištenja. Sledeći korak u proizvodnji vodi nas u prostoriju gde više od 300 robota vrši zavarivanje i spaja panele kreirajući karoseriju. Svega nekoliko zaposlenih ovde nadzire rad mašina koje precizno i brzo pripremaju oklop vozila za farbanje. Iako za posetioce, makar bili i predstavnici medija, nije uobičajeno da ulaze u prostorije gde hladan sivi metal dobija boju, mi smo imali tu privilegiju.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Pre nego što smo zakoračili u halu farbare, prošli smo kroz vazdušne tunele kako bi se i najmanja dlaka uklonila sa naše odeće, nakon čega smo dobili specijalne mantile. Svaka karoserija prolazi kroz proces koji traje devet sati.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Na početku, oklop se potapa u smesu protiv korozije, nakon čego roboti stavljaju silikon koji sprečava ulazak vode unutar vozila. Sledeća korak je nanošenje boje, gde 50 robota harmonično farbaju automobile. Nakon sušenja u peći, šasije idu na detaljnu inspekciju pre transporta u finalni hangar iz kog automobili izlaze onakvi kakve ih viđamo na ulicama.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Uoči prisustvovanja završnoj fazi, odlazimo u obilazak odeljenja gde se proizvode menjači. HMMC isporučuje 530.000 manuelnih transmisija godišnje, koji se koriste i u Hyundaijevoj fabrici u Rusiji, ali i u Kijinoj fabrici u Slovačkoj. Sastavljeni menjači prenose se u montažnu halu gde radi više od pola zaposlenih radnika u prostoru veličine 16 fudbalskih terena.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Delovi koji se ne proizvode u HMMC fabrici, kao što su motor, trapovi i drugo, uvoze se i dolaze po principu “just in time”, kako bi se izbegli troškovi skladištenja. Sa svim delovima na okupu, automobili se kreću proizvodnom trakom gde prolaze kroz mnogobrojne faze. Najinteresantija je svakako spajanje šasije sa pogonskom jedinicom i trapovima.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Nakon ugradnje svih komponenti, automobili silaze sa proizvodne trake pravo u prostorije gde se ispituje njihova ispravnost. Kada stigne potvrda da je vozilo bezbedno i bez greške, sledi vožnja na test stazi. Kompletnom doživljaju doprinelo je i nezaboravno iskustvo na suvozačkom sedištu tokom testiranja novog Hyundaija.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Pre izlaska na stazu, radnici proveravaju ispravnost svih tastera koje određeni model poseduje. Test staza sastoji se iz raznovrsnih podloga gde se osluškuju nepoželjni zvukovi, jedne duge leve krivine i pravca, gde se probaju kočnice i upravljanje laganim slalomom. Finalna provera obavlja se na kraju staze, gde test vozači izlaze i proveravaju automobil vizuelnim pregledom odozdo na starom, dobrom “kanalu”.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Naša poseta završava se saznanjem da se na finalnoj proveri nađe više od 60 automobila svakog sata i tako tokom celog dana, pet puta u nedelji. Puni utisaka izašli smo iz HMMC fabrike u Češkoj Republici, vrativši se u Beograd sa Hyundaijevim modelom Tucson čiji smo put nastanka od lima do potpuno novog prevoznog sredstva imali priliku da vidimo i doživimo neposredno pre toga.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Aleksandar Savin/TopSpeed

    chats-viber-ts

    Tagovi: češka, fabrika, hmmc, hyundai, i30, proizvodnja, reportaža, tucson