0

NAJBOLJE IZ AMERIKE: Ford GT by Ford Performance

Dve i po godine nakon premijernog predstavljanja, Ford GT ponovo zaokuplja pažnju svetske automobilske javnosti jer su konačno poznate sve njegove karakteristike, a počele su i isporuke prvim od 1.000 kupaca, koliko će ih ukupno biti

Foto: Ford Performance

Foto: Ford Performance

Izrađen od ultralakih materijala, sa čak 250 ugradjenih delova od karbon fibera i centralno postavljenim V6 EcoBoost agregatom od 657 KS, model GT otvara novo poglavlje u Fordovom povratku na staze slave, a baziran je na novom tehnološkom pristupu čiji će rezultati u budućnosti naći primenu u nekim drugim, manje ekstravagantnim serijskim modelima američkog proizvođača

pročitaj još

    Foto: Ford Performance

    Foto: Ford Performance

    U sedištu kompanije Ford, Dirbornu, rad na novom superautomobilu započeli su pre četiri godine. Iako je Ford GT ekspresno ugledao svetlost pozornice – zvezda je rođena u Detroitu 2015, ono najvažnije ostalo je pod velom tajne. Naime, sve do nedavno nisu bili poznati tehnički podaci, kao ni performanse ekskluzivnog modela koji će u naredne četiri godine biti proizveden u svega 1.000 primeraka, sa cenom od oko 500.000 dolara.

    Foto: Ford Performance

    Foto: Ford Performance

    Reč je, dakle, o ekstravagantnoj kreaciji koja doslovno predstavlja trkački automobil sa saobraćajnom dozvolom. Podsetićemo, novi GT se uveliko takmiči u FIA WEC svetskom šampionatu izdržljivosti. Krunu ovog takmičenja u koji se Ford sa velikim uspehom vratio prošle godine, svakako predstavlja legendarna trka 24 časa Le Mana, gde je novi GT pobedio u klasi LM GTE Pro 2016, a ove godine stigao drugi na cilj.

    Foto: Ford Performance

    Foto: Ford Performance

    Ali, to nije prvi put da Ford sa lovorovim vencem napušta čuvenu stazu jugozapadno od Pariza. Podsetićemo, period od 1966. do 1969.  zlatnim slovima ispisuje istoriju jednog od najstarijih proizvođača automobila na svetu – četiri godine uzastopno Fordov bolid sa oznakom GT40 uspevao je da trijumfuje na najtežoj trci na svetu – legendarnom Le Manu!

    Foto: Ford Performance

    Foto: Ford Performance

    Kada su krenuli u stvaranje novog modela GT, u Fordu su postavili tri cilja. Prvi je bio da u određenim segmentima postane “mustra” za inženjere radi primene novih tehnlogija u proizvodnji, posebno u domenu aerodinamike. Drugi cilj bilo je istraživanje i primena novih lakih materijala, poput karbonskih vlakana. Naravno, Ford nije zapostavio ni ambiciju da se ponovo popne na pobedničko postolje u Le Manu.

    Foto: Ford Performance

    Foto: Ford Performance

    Realizacija novog projekta je zahtevala drugačiji pristup organizaciji posla, pa su različita odeljenja u kompaniji poput Ford STV, Team RC i Ford Racing performance –  objedinjena u jedno pod imenom Ford Performance. Ovo restruktuiranje bilo je od krucijalnog značaja za dalje razvijanje tehnologija i inovacija s ciljem konstruisanja ultimativnog superautomobila kao što je GT.

    Foto: Ford Performance

    Foto: Ford Performance

    U složenom procesu kakav je nastajanje jednog ovakvog automobila, oblikovanje igra izuzetno važnu ulogu.  U tom, smislu poseban akcenat bio je usmeren na aerodinamiku “bolida” koja je morala da obezbedi što manji otpor, ali i povećan “downforce”, kako bi se došlo do maksimalne stabilnosti i prijanjanja za podlogu u svim uslovima, a posebno u krivinama i na kočenju.

    Foto: Ford Performance

    Foto: Ford Performance

    U GT-u, aerodinamika se menja u zavisnosti od uslova vožnje zahvaljujući pokretnim elementima na karoseriji, uključujući specijalne kanale, poput cevi na prednjem delu i velikim raspoređenim krilcima. Prednji pokretni flapsovi otvaraju se i zatvaraju sinhronizovano u korelaciji sa krilcima, tako da automobil ostaje stabilan i u aerodinamičnom balansu napred i pozadi pri svim brzinama. Tu je i aktivni zadnji spojler koji se po potrebi otvara i zatvara, preuzimajući ulogu stabilizatora, ali i tzv. vazdušne kočnice.

    Foto: Ford Performance

    Foto: Ford Performance

    Novi važan element u konstrukciji predstavlja karbon-fiber odnosno ugljenična vlakna, čime je postignuto značajno smanjenje težine, u ovom slučaju ona je svedena na 1.385 kg “suve mase”. Čak 250 ugrađenih delova je od karbona. Međutim, ovaj materijal takođe obezbeđuje bolje i brže opstrujavanje vazduha, jer je “klizaviji” od čelika i aluminijuma i, poput štofa, lakši je za obradu. Jedini deo izrađen od čelika jeste “roll-bar” – “kavez” koji štiti putnike.

    Foto: Ford Performance

    Foto: Ford Performance

    Inače, kabina je predviđena  za vozača i suvozača, a kuriozitet predstavlja to što se sedišta ne pomeraju. Ona su fiksirana, a vozač do optimalne pozicije dolazi podešavanjem položaja upravljača i pedala. Inače, već na prvi pogled se vidi da je enterijer spartanski projektovan, nema gotovo nikavog luksuza u unutrašnjosti do koje se stiže “preskakanjem” masivnih pragova.

    Foto: Ford Performance

    Foto: Ford Performance

    Ono najvažnije, srce automobila, predstavlja centralno postavljen EcoBoost twin-turbo agregat od 3,5 litara sa 657 KS pri 6.250 o/min, koji prenosi snagu do zadnjih točkova preko sedmostepenog automatskog menjača sa dvostrukim kvačilom. Najsnažniji motor koji je kompanija Ford ikad proizvela izrađen je prevashodno od aluminijuma, a posebna inovacija odnosi se na primenu turbo tehnologije u ovom agregatu.

    Foto: Ford Performance

    Foto: Ford Performance

    Radi se o rešenju koje sprečava opadanje obrtnog momenta turbo motora kada vozač oduzme gas, što je izuzetno važno pri izlasku iz krivine. U “abgasu” dolazi do obustave ubrizgavanja goriva, tj. injektori su „off“, ali turbina ostaje u pripravnosti i nastavlja da se vrti, čime se obezbeđuje brzi odgovor motora i trenutno ubrzanje u momentu dodavanja gasa. A sa punim gasom i ativiranom Launch Control funkcijom  GT od 0 do 97 km/h ubrzava za manje od 3 sekunde i dostiže maksimalnu brzinu od gotovo 350 km/h.

    Foto: Ford Performance

    Foto: Ford Performance

    Kako bi podigli svestranost upotrebe na maksimalni nivo, u Fordu su predvideli pet režima vožnje – Normal, za svakodnevnu vožnju; Wet, za vlažan i mokar kolovoz; Sport, za entuzijaste; Track, za stazu i V-max, za maksimalne brzine na pravcu. Recimo, kod prva dva režima kontrole stabilnosti i trakcije uvek ostaju uključene, amortizeri mekše rade, stabilizator se izvlači pri 145 km/h, a softver za kontrolu turbo “rupe” je isključen.

    Foto: Ford Performance

    Foto: Ford Performance

    Kod režima Sport mogu se setovati kontrole stabilnosti i trakcije, amortizeri su krući, spojler izlazi već pri 113 km/h, turbo “rupa” je eliminisana, a menjač brže “šaltuje”. U Track modu automobil se spušta za oko 50 mm, a zadnji stabilizator  je konstantno podignut, za razliku od V-Max režima kada sve vreme ostaje skriven. Inače, u uputstvu za upotrebu za poslednja dva moda piše: „not for street use“. Da bi se enormna količina snage efikasno kontrolisala, neophodan je vrhunsi sistem za kočenje i zaustavljanje.

    Foto: Ford Performance

    Foto: Ford Performance

    Čuveni Brembo potpisuje karbon-keramičke diskove od 394 mm napred, sa šest aluminijumskih klipova, dok su pozadi četiri klipa koji “ujedaju” diskove promera 360 mm. I to nije sve, jer se opciono mogu dobiti i karbonski točkovi dok serijsi dolaze Mišelin Pilot Sport kup 2 pneumatici dimenzija 245/35 R20 napred i 325/30 R20 nazad.

    Foto: Ford Performance

    Foto: Ford Performance

    Još prilikom premijernog pojavljivanja, Ford GT je svima nedvosmisleno stavio do znanja da će se svrstati među najbolje sportske automobile današnjice, pa i više od toga. Sada kada su poznate sve generalije dobijena je kompletna slika o ovom superautomobilu koji će, s obzirom na ograničen broj primeraka, zauzimati posebno mesto u garažama kolekcionara dok će njegova cena rasti.

    Uroš Dedić/TopSpeed

    chats-viber-ts

    Tagovi: ecoboost, ford gt, gt40, le mans, performance