0

INTERVJU Etienne Besnoin: Budućost postaje stvarnost

Nova tehnologija će najpre biti primenjena na autonomna vozila, a radi se o dve vrste pneumatika, Eagle 360 i IntelliGrip Urban, koje će komunicirati sa centralnom kompjuterskom jedinicom u autonomnim automobilima, tvrdi Etienne Besnoin, vođa projekta u globalnom sektoru za inovacije kompanije Goodyear, u ekskluzivnom razgovoru za naš magazin...

Foto: Goodyear

Foto: Goodyear

Salon automobila nisu samo mesto za izlaganje novih automobila, prikaz novih tehnologija i koncepata koji najavljuju budućnost auto industrije, već su i prilika da takozvana prateća industrija pokaže svoje namere i koliko prati razvoj najnovijih trendova. Dokaz za ovu tvrdnju je i prisustvo velikog broja vodećih ljudi mnogih kompanija koje se bave upravo proizvodnjom onoga bez čega se automobil ne može zamisliti, a što predstavlja i jedan od najvažnijih faktora kada je bezbednost u pitanju. Jedan od takvih ljudi je i Etienne Besnoin, vođa projekta u globalnom sektoru za inovacije kompanije Goodyear, jednog od najvećih svetskih proizvođača pneumatika.

pročitaj još

    Foto: Goodyear

    Foto: Goodyear

    TopSpeed: Goodyear ima reputaciju jednog od najstarijih i najpozatijih proizvođača guma za različite tipove vozila. Ipak, okosnicu poslovanja čine pneumatici za putničke automobile, pa nam recite nam kako pratite najnovije trendove u automobilskoj industriji?

    Besnoin: Od osnivanja do danas, Goodyear radi na unapređnju i usavršavanu guma za automobile. Nikad nismo prestajali, niti spavali na lovorikama i uvek smo se trudili da prednjačimo u inovacijama. Kako automobilska industrija kreće novim putevima, a tu pre svega mislim na sve prisutniji trend u razvoju autonomnih vozila, i mi smo se uključili u tu „trku“ jer želimo da budemo pioniri inovacija. Radimo već nekoliko godina na transformaciji koja se odvija pred našim očima.

    Foto: Goodyear

    Foto: Goodyear

    TopSpeed: Zašto baš na autonomnim vozilima?

    Besnoin: Većina nas u kompaniji smatra da autonomna vozila nisu više „vozila sutrašnjice“, već postaju deo svakodnevnice i da će za nekoliko godina biti uobičajena pojava na drumovima. U današnje vreme postoji snažna povezanost sa okruženjem, povezanost preko modernih tehnologija i ona je postala uslov za normlano funkcionisanje. Tu izuzetak ne predstavljaju ni automobili. U realizaciji takozvanog transfera tehnologije, koja se permanentno odvija, za nas je veoma važno da budemo deo tog procesa koji se odvija u i autoindustriji i da mu doprinesemo u što većoj meri.

    Foto: Goodyear

    Foto: Goodyear

    TopSpeed: U Ženevi ste predstavili dva interesantna koncept pneumatika, recite nam nešto više o tome?

    Besnoin: Polazeći od već pomenutih motiva, došli smo na ideju da dizajniramo dve vrste pneumatika, dva koncepta. Radi se o gumama pod nazivom Eagle 360 i IntelliGrip Urban koje predstavljaju našu dugoročnu viziju pametnih pneumatia budućnosti. I dok Eagle 360 daje pogled u nešto dalju budućnost, u ovom trenutku je mnogo bliži proizvodnji IntelliGrip Urban koji je namenjen električnim i autonomnim vozilima pogodnnim za car sharing u urbanim sredinama. Autonomna vozila, kao što znamo, donose odluke samostalno na osnovu prikupljenih informacija iz kompleksnog okruženja, ona funkcionišu u takvom okruženju i mi verujemo da je informacija koju guma šalje od vitalnog značaja, ne samo za bezbednost, već i za njeno održavanje, duži životni vek i lakšu ekspoloataciju od strane korisnika kave su velike kompanije.


    TopSpeed: Koje bi bile glavne karakteristike ovog pneumatika?

    Besnoin: IntelliGrip Urban poseduje mikro čip odnosno senzor koji komunicira sa centralnom kompjuterskom jedinicom u automobilu. To su informacije o pritisku, spoljnoj temperaturi i temperaturi gume, uslovima na putu, stanju podloge… Na osnovu njih vozilo može da prilagodi optimalnu brzinu kretanja. Njegova druga važna karakteristika je proaktivno održavanje. To zapravo nije proizvod, već usluga.

    Foto: Goodyear

    Foto: Goodyear

    Topspeed: Objasnite nam konkretno o čemu se tu radi?

    Besnoin: Proaktivno održavanje razvijamo prvenstveno za flotne kupce. Na taj način svojim klijentima skraćujemo vreme servisiranja guma, jer u svakom trenutku imaju uvid u stanje guma, dubinu šare i vreme trajanja eksploatacije u svom voznom parku. Proaktivnim održavanjem skraćuje se vreme koje je bilo potrebno za permanentan nadzor nad stanjem pneumatika. Recimo, ukoliko se pojavi bilo kakav problem na pneumatiku, bilo da je reč o oštećenju, gubitku pritiska ili početku kraja životnog veka, menadžer zadužen za održavanje voznog parka će preko aplikacije u realnom vremenu dobijati informacije o svemu.


    TopSpeed: Koliki je projektovani životni vek takvog pneumatika?

    Besnoin: Generalno posmatrano, za životni vek bitne su dimenije guma, a IntelliGrip Urban je visoka, a uska, prečnika 21 inč, što je daleko izvan današnjeg proseka. Uska i visoka guma ima mali otpor kotrljanja, što je jako važno za električna vozila, jer manji otpor znači manju potrošnju energije, a time i veću putnu autonomiju. Druga joj je prednost što ima duži životni vek. Ona ima i drugačiji otisak tzv. “foot print” koji daje bolje performanse na vlažnom i mokrom kolovozu. Zato su naši dizajneri promenili šaru ove gume. Ona ima manje tj. uže kanale, a rezultat je i smanjenje buke, što je takođe važno kada su u pitanju električna vozila koja treba da budu što tiša.

    Foto: Goodyear

    Foto: Goodyear

    TopSpeed: Znamo da ste obavljali određene testove vezane za ovu gumu. Koliko je njena budućnost, to jest realnost blizu?

    Besnoin: Neke odlike ovog koncepta smo već inkorporirali u serijske pneumatike. Već danas proizvodimo visoke, a uske gume za Renault, konkretno za model Scenic. Što se tiče usluga, Goodyear je lansirao proaktivna rešenja, odnosno uslugu namenjenu flotnim korisnicima teretnih vozila, a uskoro očekujemo primenu i na flotna putnička vozila, čak i pre „dolaska“ potpuno autonomnih automobila. Na tom planu osnovali smo i partnerstvo sa kompanijom Teslaloop, koja u svom voznom parku ima isključivo Tesline modele i nudi prevoz između gradova autonomnom vožnjom po auto putevima. Ta saradnja pomaže nam da vidimo kako se gume ponašaju u takvoj vožnji, da ih testiramo u realnim uslovima, jer njihova vozila prelaze mesečno po 20.000 i 30.000 kilometara.

    Foto: Goodyear

    Foto: Goodyear

    TopSpeed: Budući da ste u velikoj meri posvećeni razvoju pneumatika za autonomna vozila, kada očekujete potpunu primenu vaših rešenja?

    Besnoin: Postoji više nivoa autonomnih vozila, kao što znate. Tehnologija ih je već osposobila da se samostalno kreću u saobraćaju, ali problem su propisi. Na tom polju se poslednjih godina intenzivno radi i razgovara. Mi u Goodyearu očekujemo rezultate u narednih pet, šest godina, dakle ne pre 2020. godine. Međutim, moram da naglasim da  je za nas to veoma blizu. Dok su pre nepunu deceniju autonomna vozila delovala poput naučne fantastike, danas smo već stigli do nivoa da sa sigurnošću možemo da tvrdimo da će ona ući u široku komercijalnu upotrebu. Ono što je neporecivo, jeste činjenica da je tehnologija u stanju da odgovori na sve izazove i sve zahteve.  A i Goodyear, svakako!

    Uroš Dedić/TopSpeed

    chats-viber-ts

    Tagovi: etienne besnoin, goodyear, guma, intervju, pneumatik, tehnologija