0

REPORTAŽA Porsche Driving Experience Winter 2017: Avantura sa dalekog severa!

Kao i prošle godine u ovo doba, i ove smo posetili finski skijaški centar Levi u Laponiji. Tu nismo došli radi skijanja, već zbog sasvim druge vrste zabave na snegu i ledu... Zabave u vožnji, koju kroz istovremeno usavršavanje tehnike vožnje nudi Porsche u svom trening centru, kroz neverovatnu zimsku avanturu poznatu kao Driving Winter Experience

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Svako od nas ima različita shvatanja po pitanju pojma “zimska idila”. Za nekoga je to boravak u toplom, u većem ili manjem društvu, za nekog su to zimski sportovi. A ima i nas koji jedva čekaju sneg i led kako bi uživali u vožnji!

pročitaj još

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Međutim, to uvek nije baš u skladu sa pričom o bezbednosti u saobraćaju, pa zato mnogi proizvođači automobila sada otvaraju sve više trening centara u kojima kupcima, ali i predstavnicima medija, uz stručno osoblje, posebno pripremljene automobile i na poligonima daleko od redovnog saobraćaja, nude mogućnost treninga i dodatne obuke vožnje u zimskim uslovima. Porsche je jedan od tih, koji pored svojih programa “Kluba putnika” i “Škole sportske vožnje”, u ponudi ima i “Zimsko vozačko iskustvo”.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    A za takvo “iskustvo” bilo je potrebno otići na sever… Daleki sever Evrope, u Laponiju i poznati finski zimski skijaški centar Levi. Tu, unutar Polarnog kruga, Porsche ima svoj trening centar, zapravo kompleks staza i poligona koje je projektovao čuveni nemački arhitekta Herman Tilke, poznat kao tvrorac mnogih savremenih autodroma širom sveta.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Sve to smešteno je na odlično uređenom prostoru koji obuhvata nešto više od 80 fudbalskih terena. Pri tome, termin “odlično uređen” podrazumeva pripremu koja počinje još početkom oktobra, pre prvih snegova, kada se trasiraju staze. A kada sneg padne, tada na scenu stupaju tabači, ali i cisterene sa vodom! Da, sa vodom, jer staze se redovno “zalivaju” svaki dan, kako bi se sneg bolje sabio i pretvorio u led. Time je podloga čvršća i kompaktnija, ali i dugotrajnija, pa je u Leviju na snegu, odnosno ledu, moguće voziti praktično i tokom kratkog skandinavskog leta.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Automobili koji se tu voze, naravno, moraju biti posebno pripremljeni za ove klimatske uslove i opremljeni adekvatnim zimskim pneumaticima. Nije teško pretpostaviti da je izbor pao na finskog proizvođača Nokian, koji je obezbedio dve vrste “guma” sa različitim brojem metalnih šiljaka i različitom dužinom, od 1,5 i 4 milimetra.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Kao i pre svakog vozačkog treninga i podele po grupama, sledi detaljan brifing i pojašnjenje šta i gde nas očekuje. Jer, u Porscheovom trening centru u Leviju, postoji toliko različitih staza koje su namenjene tačno određenim elementima obuke po snegu i ledu, od naglog ubrzavanja i zaustavljanja, preciznog kočenja, izbegavanja prepreka, slaloma, kontrolisanog proklizavanja i drugih manevara…

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    U skladu sa tim, postoje četiri programa, od osnovnog treninga preciznosti nazvanog “Precision Camp4”, preko naprednog, unapređenog nivoa “Performance Camp4S”, pa do vožnje na limitu “Master Ice-Force” i na kraju, finog usavršavanja najnaprednije vozačke tehnike “Special Ice-ForceS”.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Svi ovi treninzi podrazumevaju petodnevni boravak i trodnevnu obuku uz obezbeđen transfer, smeštaj i hranu, pri čemu se cene kreću od 3.990 evra pa za po 1.000 evra više za svaki naredni nivo, i to ako je u pitanju učešće u grupi, dok je cena individualnog aranžmana od 6.990 evra pa naviše, a doplata za drugu osobu iznosi 1.490 evra.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Mi smo, kao predstavnici medija, imali neku vrstu jednodnevnog kombinovanog, ali skraćenog trening programa, a sve je počelo laganim zagrevanjem i slalom vožnjom između čunjeva. Za ovaj test upravljivosti, pri malim brzinama, korišćeni su modeli 911 Carrera S koji imaju pogon samo na zadnje točkove. Iste automobile koristili smo i u drugoj vežbi koja je podrazumevala kontrolisano proklizavanjanje, odnosno driftovanje.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Usavršavanje kontrole nad automobilom i testove upravljivosti nastavili smo na trećem poligonu, odnosno brzoj i širokoj stazi koja je za to posebno namenjena, i to sa novom Panamerom Turbo. Iako je u pitanju velika limuzina sa motorom napred, a pogonom pozadi, ponašanje ovog automobila nas je baš impresionairalo. Balans je izuzetan, a što je još važnije, ovo nije samo “nagojeni 911”, kao što neki kažu, asocirajući na izgled nove Panamere, već su i performanse ovog vozila gotovo identične!

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Ipak, najviše nas je iznenadio “skok” u 911 GT3 RS! Jer, da smo ga sreli na Nurburgringu ili bilo kojoj drugoj asfatnoj stazi, to je sasvim OK i to je njegovo “prirodno” okruženje, ali sneg i led, priznaćete, baš mu i nisu omiljena podloga. Zbog toga, da bi se ovaj hardcore trkački automobil mogao lakše voziti, tj. da bi trakcija bila bolja, široki zadnji točkovi su zamenjeni prednjim!

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    To znači da su i napred i nazad bile gume identične širine, koje su mu omogućile dobru uravljivost. Međutim, izgleda kao da je uska i krivudava staza, bez obzira na dužinu kruga od gotovo 4 kilometra, bila isuviše tesna za njega, a brzine koje smo postizali, relativno male. Možda su naša očekivanja bila prevelika, ali opšti utisak je da se 911 GT3 RS na toj stazi ponašao kao “ajkula u bazenu” i nije imao pravu priliku da pokaže svoj pun potencijal.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Zato je pak, automobil sa manje snažnim motorom, ali centralno postavljenim, 718 Cayman S bio prijatno osveženje. On je na snegu i ledu upravo zbog tog drugačijeg balansa, zahtevao i drugačiji način vožnje, mada je bilo prilično zabavno. Kao da vozite neku “kompilaciju” modela Panamera i 911 GT3 RS, a driftovanje sa njim je bilo odličan uvod za ono što je sledilo.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Praktično, finale dana, tačnije šesti i sedmi poligon bili su namenjeni takođe predstavnicima sa četiri pogonska točka. Model 911 Carrera 4S je na ovakvoj vrsti klizave podloge standardno zabavan za vožnju. No, mnogo više nas je oduševio Turbo S. Taj novi sistem pogona na sva četiri točka koji Porsche sada koristi, doneo je istinsko uživanje u proklizavanju.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Aktivni diferencijal prati ugao zakretanja prednjih točkova i na osnovu toga procenjuje količinu potrebne snage koju će proslediti zadnjim točkovima. U praksi, to znači da kada pred krivinu dođete sa nešto više okrenutim točkovima ka temenu, odmah će više snage biti isporučeno točkovima pozadi, što će dovesti do “ispravljanja” automobila. Ukoliko previše okrenete upravljač u “kontru”, elektronika će više snage prebaciti točkovima napred, kako bi “ispravila” vozilo.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Zato je najbolje da pred krivinom uradite onaj klasičan “skandinavski flik”, odnosno naglo okrenete upravljač u suprotnu stranu od one u koju se proteže krivina i prikočite, pa potom kada automobil biva izbačen iz ravnoteže, brzo usmerite točkove u pravcu u kojem treba da idete i blago dodate gas, te uz proklizavanje zadnjeg dela, prođete kroz krivinu.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Još ukoliko možete da upravljač zadržite u “neutralnom” položaju, tada će kod modela Turbo S raspodela snage biti približno 50:50 po osovini, što će omogućiti ravnomerno driftovanje, čak i po izlasku iz krivine! Naravno, za sve ovo potrebno je dosta vežbe, ali i prisebnosti i koncentracije, jer se sve odvijalo i pri brzinama između 150 i 160 km/h. Zato je od velikog značaja proceniti tačno mesto kočenja gde treba izvesti ovaj manevar. U suprotnom, “zabijanje” u snežni nanos je izvesno!

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Na kraju dana pokušavamo da sumiramo utiske. Porsche je sve odlično organizovao, čak do najsitnijih detalja. Program je bio izuzetno bogat i sadržajan, uz zaista mnogo pređenih kilometara. No, sve to nam je pomoglo da bolje shvatimo i razumemo šta se zapravo događa u kokpitima reli automobila i da svi oni atraktivni prolasci kroz krivine velikom brzinom i nisu tako nerealni, već je to stvar samo dobre pripreme automobila i adekvatnih pneumatika, ali i dugotrajnog treninga i vežbe.

    Andrej Kulundžić/TopSpeed

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Novi susret
    Još na aerodromu u Minhenu, prilikom čekiranja za čarter let ka mestu Kitila, ponovo sam sreo Waltera Rohrla. Čuveni reli as je rekao da se još uvek seća one naše vožnje sa Hungaroringa, kada sam mu “prećutao” da sam nekada vozio trke, pa i Porsche Supercup, te da znam stazu i još po nešto! Priznao mi je da sam ga tada “uhvatio nespremnog” i da mu je trebalo malo vremena da se oporavi od šoka, ali je dodao da se to ovaj put neće ponoviti. U šali mi je rekao da sada idemo na “njegov teren”, odnosno sneg i led, te da mu “dugujem” još jednu vožnju!

    chats-viber-ts

    Tagovi: finska, led, porsche, reportaža, sneg, trening, walter röhrl, winter experience, zima