0

PORSCHE 911 GTS: Porodične veze

Iako je ove godine „preskočio” Salon automobila u Detroitu, Porsche je početak 2017. iskoristio da predstavi GTS verziju aktuelne generacije modela 911, koja dolazi u čak pet različitih izvedbi, sa potpuno novim 3,0-litarskim turbo motorom

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Već godinama, da ne kažemo decenijama unazad, nova kalendarska godina u automobilskom svetu počinje Salonom automobila u Detroitu, gde veliki broj vodećih svetskih proizvođača po prvi put prikazuje svoje serijske modele ili perspektivne koncepte. Međutim, vremena se menjaju, tako da se u poslednjih nekoliko godina sve veći broj proizvođača odlučuje na smanjivanje troškova i biranje svojih „bitaka“ kada su saloni automobila u pitanju. Tako je ove godine, jedan od vodećih svetskih proizvođača sportskih automobila, nemački Porsche, odlučio da preskoči Detroit, što radi fokusiranja na druge američke salone automobila, kao što su njujorški ili onaj u Los Anđelesu, a svakako i u vezi sa generalnim drastičnim smanjivanjem troškova unutar Volksvagen koncerna, nakon „Dieselgate“ skandala.

pročitaj još

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    No, to istovremeno ne znači da Porsche „spava na lovorikama“, naprotiv, budući da je baš u vreme održavanja velike smotre automobila u Detroitu, predstavio nove verzije modela 911, čime je obogatio već izuzetno ekstenzivnu gamu. Reč je o verziji GTS, koju su do sada, prema nekom opšte prihvaćenom mišljenju, nosili možda i najbolji 911 modeli namenjeni svakodnevnoj upotrebi. Da, slabiji su  i manje prestižni od verzija Turbo, GT3 ili GT2, ali svakako znatno praktičniji i „pitomiji“ za vožnju, ali i osetno jeftiniji.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Pomenutom GTS gamom ovaj put je obuhvaćeno čak pet modela – 911 Carrera GTS, 911 Carrera 4 GTS (sa 4×4 pogonom), kao i njihove kabriolet verzije, a tu je i pomalo egzotični 911 Targa 4 GTS, već pogađate, takođe sa 4×4 pogonom. No, ono što je još interesantnije naglasiti jeste da je Porsche sada definitivno apsolutni rekorder po broju ponuđenih verzija modela 911 – ima ih čak 21! To ne samo da je rekord kada je reč o sportskim automobilima, već se ovim rezultatom malo ko može pohvaliti i kada je reč o „porodičnim“ vozilima!

    911 Carrera 4 GTS

    911 Carrera 4 GTS

    Možda će se mnogima učiniti da većina modela 911 game „liči kao jaje jajetu“, međutim, baš i nije tako. Šta je to novo kod GTS verzije? Pre svega, pogonska jedinica, koju sada čini šestocilindarski 3,0-litarski agregat u tzv. „bokser“ konfiguraciji, koji oslobađa 450 konjskih snaga, kao i 550 Nm maksimalnog obrtnog momenta. Drugim rečima, to je za oko 30 KS više u odnosu na aktuelni 911 Carrera S, kao i oko 20 „konja“ više u odnosu na prethodnu generaciju verzije GTS koja je koristila 3,8-litarski atmosferski „bokser“ motor.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Naravno, mnogi će negodovati protiv ugradnje turbo agregata i u GTS, budući da je prethodnik imao zaista pravi atmosferski dragulj u „repu“, ali su sve strožije ekološke norme, kao i sve zahtevniji kupci, jednostavno odneli prevagu i u ovoj bici. Recimo, potrošnja je kod Carrere GTS sa PDK menjačem smanjena na prosečnih 8,3 litara, uz CO2 emisiju od 188 g/km. No, ono što je još važnije u odnosu na povećanje snage, jeste osetno veći obrtni moment (prethodnik je imao 440 Nm pri 5.750 o/min), koji je zahvaljujući turbo tehnologiji, sada dostupan već od 2.100 obrtaja u minutu, tako da više nije potrebno motor „vrteti“ u visoke obrtaje kako bi dao svoj maksimum. Uz svih pet pomenutih GTS modela, serijski je dostupan već dobro poznati 7-stepeni manuelni menjač, dok se opciono može dobiti i 7-stepena PDK transmisija sa dvostrukim kvačilom (standardna kod Carrere 4 GTS Coupe).

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Šta još ističe GTS porodicu u odnosu na ostatak 911 game? Naravno, vizuelni detalji i generalno agresivniji nastup, budući da je bazirana na modifikovanoj platformi, što sa sobom donosi širi trag točkova, kao i „mišićavije“ bokove napred i pozadi. Svakako, i aerodinamika igra važnu ulogu, te su zato unapređeni i prednji „spliter“, kao i zadnje „krilo“, kojem je povećana visina, što sada obezbeđuju još veći stepen prijanjanja u odnosu na aktuelne Carrera S verzije. „Zadnjica“ GTS verzije dobila je „zadimljene“ svetlosne grupe, crni usisnik vazduha ispod zadnjeg stakla, kao i dve crne dvostruke izduvne cevi, centralno pozicionirane. Ono po čemu se vizuelno može razlikovati GTS verzija u domenu pogona jeste diskretna crna linija između zadnjih svetlosnih grupa, koju poseduju verzije sa pogonom samo na zadnje točkove, dok 4 GTS imaju osvetljenu (crvenu) „crtu“. Naravno, utisak ne bi bio kompletan bez oznaka na vratima, kao i repu automobila, a tu su i veliki 20-inčni naplaci u crnoj boji sa centralnom navrtkom.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Kada je reč o enterijeru, već na prvi pogled jasno je da se radi o verziji koja ima sportske aspiracije budući da je prisutna i štoperica Sport Chrono paketa, integrisana u instrument-tablu. Porsche je unapredio i Track Precision aplikaciju, koja omogućava automatsko snimanje, detaljan pregled i analizu podataka iz vožnje na „pametnom“ telefonu ili tabletu. Za vrhunsku kombinaciju udobnosti i sportskog šarma, tu su sportska sedišta sa snažnom bočnom potporom, presvučena alkantarom, koja su elektronski podesiva u četiri smera. Na njihovim naslonima za glavu nalazi se, već pogađate, GTS logo. Istim materijalom, alkantarom, presvučen je i trokraki sportski volan, dok se na nekim elementima u kokpitu (centralna konzola oko menjača, deo oko prekidača za svetla i kasete za rukavice) nalazi diskretna karbonska „dekoracija“.

    Foto: Porsche

    Foto: Porsche

    Što se tiče opreme i tehnologije, treba reći da se sistem kontrole aktivnog oslanjanja (Porsche Active Suspension Management – PASM) serijski nalazi u svim GTS modelima, dok 911 Carrera 4 GTS Coupe standardno dolazi sa Sport Chrono paketom i PDK transmisijom, što mu omogućava i najbolje performanse. Sprint do „stotke“ traje svega 3,6 sekundi, dok mu Top Speed prelazi 300 km/h. Inače, najbrži GTS u gami jeste kupe sa manuelnim menjačem i pogonom samo na zadnje točkove, koji prema zvaničnim podacima, dostiže 312 kilometara na čas.

    Interesantno je da je Porsche za GTS verziju odmah objavio i cene (za nemačko tržište), koje startuju od 124.451 evro za 911 Carrera GTS, dok je 4 GTS verzija skuplja za preko 7.000 evra i iznosi 131.829 evra. Za Cabrio treba izbrojati  najmanje 137.541 evro, odnosno 144.919 evra ako je u pitanju Cabrio 4 GTS, koliko košta i Targa 4 GTS.

    Đorđe Pavićević/TopSpeed

    chats-viber-ts

    Tagovi: 911, cabriolet, Carrera, gts, porsche, targa