0

Porsche Macan: Na novoj teritoriji

Porše je predstavio model koji otvara novo poglavlje u istoriji ove renomirane fabrike – prvi kompaktni SUV model. Samo ime modela “makan” je interesantno, posebno na srpskom i jezicima zemalja u bližem okruženju, jer asocira na reč macan, posebno ako se pročita doslovno, “po Vuku”. Da bi priča oko imena novog modela proizvođača iz Štutgarta bila još interesantnija, on zapravo i jeste pravi macan, jer je ime “makan” vodi poreklo iz Indonezije, što na tom jeziju znači tigar. Podrazumeva se da se paralela sa ovom životinjom iz porodice mačaka pored imena odnosi i na neke njegove karakteristike. To znači da i pred toga što pripada klasi SUV modela, model “makan” neguje decenijsku tradciju, tako da su na prvom mestu vozne karakteristike, performanse, ali i mišićav atletski izgled.

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Sam dizajn karoserije ne predstavlja veliko iznenađenje, jer je izveden po ugledu na veći “kajen”, ali i pored toga donosi brojne inovacije, a proizvođač posebno ističe preuzimanje stilskih elemenata sa modela “918 spajder”. Iako je u pitanju model sa povišenim klirensom, prva asocijacija je da je karoserija niska i široka. Posebno je interesantna bočna linija kada su staklene površine u pitanju, kao i opadajuća linija krova, čime su Poršeovi dizajneri napravili svojevrstan omaž modelu “911”. U dnu vrata se nalazi poseban dizajnerski detalj nazvan “side blades”. Reč je o umetku koji samo stilski podseća na rešenje kod modela “918 spajder”.

Foto: Porsche

Foto: Porsche

 

U standardnoj verziji je on lakiran mat crnom bojom, dok je kod “turbo” verzje modela “makan” on u boji karoserije. Na taj način se verzije modela Poršeovog kompaktnog SUV modela i dodatno vizuelno razlikuju. Posebno je interesantno rešen poklopac motora, koji prelazi preko točkova i prednjih farova, a na taj način su dizajneri želeli da prednji deo optički izgleda širi. Same svetlosne grupe su još jedan od detalja koji podsećaju na sportski “918 spajder”. Zadnje svetlosne grupe su razvučene, što je još jedan od trikova koji automobilu daje širi izgled, ali je dobro rešenje, jer se “makan” na taj način dodatno razlikuje od većeg “kajena”.

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Za sada svi modeli imaju četvorostruki završetak izduvnog sistema, koji je kod standardnih verzija kružnog oblika, dok “turbo” model ima agresivnije četvorougaone izduve. Trenutno su predstavljeni samo modeli sa V6 motorima, a kako se očekuju još dve četvorocilindrične verzije, pitanje je da li će i one imati četiri izduvne cevi u zadnjem delu. Svi navedeni detalji doprinose da automobil ima agresivan izgled, a tome posebno doprinose i točkovi najmanjeg promera od 18 inča, dok se opciono nude i felne prečnka 21 inč.

Iako model “makan” platformu deli sa “audijem Q5”, to se na osnovu njegove spoljašnjosti, ali ni enterijera, ne može ničim naslutiti. Volan je još jedan od elemanta čiji je dizajn inspirisan modelom “918 spajder”. Ispred njega se nalazi karakteristična Poršeova tabla sa instrimentima, u čijem centralnom delu se nalazi obrtomer, dok se sa desne strane nalazi multifunkcionalni diplej dijagonale 4,8 inča, koji vozaču prenosi sve relevantne podatke vezane za vožnju. Navigaciji je namenjen znatno veći kolorni monitor smešten na centralnoj konzoli. Sama centralna konzola izgledom ne ostavlja ni trunku sumnje iz koje fabrike potiče i zaista ne ostavlja puno prostora za komnetarisanje.

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Sve verzije modela “makan” će standardno biti opremljene poslednjom generacijom Poršeovog pogona na sva četiri točka, a kao deo serijske opreme se nudi i PTM sistem za pravilnu raspodelu obrtnog momenta po osovinama i točkovima. Standardno, pogon se šalje na zadnju osovinu, a po potrebi se, kada uslovi vožnje to zahtevaju, deo snage prenosi i napred. Vozač pritiskom na prekidač može da uključi i “off road” mod vožnje. Tada se sistem prenosa snage prilagođava otežanim uslovima i zahtevnim terenima, transmisija bira brojeve obrtaja motora koji obezbeđuju minimum proklizavanja, a ukoliko je vozilo opremljeno vazdušnim oslanjanjem, karoserija se podiže za 40 miloimetara.

Ovaj mod je dostupan samo do brzine od 80 kilometara na čas, da bi se sa povećanjem brzine automatski deaktivirao. Pored ovog preidača u skladu sa imidžom kompanije, svi modeli su standardno opremljeni “sport” prekidačem koji se nalazi tik pored ručice menjača. Jasno je čemu je on namenjen. Pritiskom na ovo dugme automobil se prilagođava sportskom stilu vožnje. Automatska transmisija pri višim obrtajima bira sleedeći stepen prenosa, vazdušno oslanjanje obezbeđuje veću stabilnost, a i sam motor menja parametre rada, tako da je odziv na pedalu “gasa” neposredniji. Iako ne pripada klasi “pravih” sportskih automobila “makan” se opciono nudi i sa Poršeovim “sport hrono” paketom, koji podraziveva i “launch control” opciju koja ubrzanje do sto kilometara na čas dodatno smanjuje.

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Za sada je model “makan” predstavljen sa tri motora. Verziju “makan S” pokreće trolitarski V6 biturbo benzinski motor od 340 konjskih snaga. On obezbeđuje ubrzanje do stotke za 5,4 sekunde (5,2 sa sport hrono paketom), i maksimalnu brzinu od 254 km/č. Model “makan S dizel” pokreše trolitarski V6 dizel agregat od 250 konjskih snaga, koji obezbeđuje ubrzanje do sto kilometara na čas za 6,3 sekunde (6,1 sa sport hrono paketom) i maksimalnih 230 kilometara na čas. Vrh ponude za sada predstavlja “makan turbo”, koji pokreće 3,6-litarski V6 motor od 400 konja. Dovoljno za ubrzanje do stotke za 4,8 sekundi (4,6 sa sport hrono paketom) i maksimalnih 266 kilometara na čas.

D. Jojić/TopSpeed.rs

Tagovi: porsche macan