1

REPORTAŽA PORSCHE MUSEUM: Biseri iz sportske riznice

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Nedavnu posetu Nemačkoj, gde smo na poziv Porschea prisustvovali dinamičkoj prezentaciji modela 718 Cayman S, iskoristili smo i za obilazak Porscheovog muzeja. Ovo impozantno arhitektonsko zdanje locirano je na trgu Porsche Platz u Zuffenhausenu i predstavlja deo velikog kompleksa renomiranog sportskog proizvođača, zajedno sa upravnom zgradom, velikim prodajno-servisnim, kao i logističkim centrom.

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Po ulasku u muzej, svojevrsno putovanje kroz istoriju Porschea započinje od pionirskih projekata Ferdinanda Porschea. O tome svedoči Sascha, trkački četvorosed iz 1922. godine, dizajniran za Austro-Daimler, specifičan po tome što su u njemu usađeni Porscheovi „koreni“ na polju auto-sporta. Pogonski agregat od 1.089 ccm i 45 KS obezbeđivao je maksimalnih 144 km/h, a konstruisanjem karoserije teške samo 598 kilograma, Ferdinand Porsche je ovde prvi put implementirao danas opšte prihvaćenu formulu optimizovanog odnosa mase i snage, koja je postala zaštitni znak Porscheovih sportskih modela.

Foto: Uroš Dedić

Foto: Uroš Dedić

A, prvi pravi “sportista” izašao je iz Porschea u proleće davne 1948. godine pod oznakom 356. Izloženi  356 Roadster pokretao je Volkswagenov centralno postavljen motor, pojačan na 34 KS. Ovaj automobil ima masu od svega 585 kg, što mu je omogućavalo da i pored skromne snage, juri tada ozbiljnom brzinom od 135 km/h.

Foto: Uroš Dedić

Foto: Uroš Dedić

Naravno, posebno mesto u muzeju zauzima i naslednik modela 356 jer se zapravo radi o rodonačelniku legendarne “Elfer” loze, koja i danas živi. Prvi 911 ugledao je svetlost dana 1963. godine na Međunarodnom salonu automobila u Frankfurtu, a njegova specifičnost ogledala se, između ostalog, u tome što je za pogon koristio šestocilindarski “bokser” motor.

Foto: Uroš Dedić

Foto: Uroš Dedić

Interesantan je splet okolnosti pod kojima je nastala čuvena oznaka. Naime, Porsche je inicijalno želeo 901, ali budući da je Peugeot patentirao ovu trocifrenu oznaku, Nemci su bili prinuđeni na drugo rešenje, a izbor je pao na 911. Od tada do danas, prodefilovalo je šest generacija kultne 911-ice i njene  mnogobrojne varijacije – Carrera 2, Carrera 4, Carrera RS, Targa, Speedster, Turbo, GT2, GT3, itd.

Foto: Uroš Dedić

Foto: Uroš Dedić

Naravno, pripadnici svih generacija mogu se videti i upoznati u ovom muzeju, a posebno je izdvojena postavka evolucije modela 911 Turbo. Među njima je i prvi proizvedeni primerak, koji je u septembru 1974. na poklon za 70. rođendan, dobila Louise Piech, sestra Ferry Porschea. Fantastičan niz nastavljaju serije Turbo modela 993, 996, 997 i 991.

Foto: Uroš Dedić

Foto: Uroš Dedić

Samo godinu dana pre rođenja kultne 911-ice, Dan Gurney je trijumfovao na Velikoj nagradi Francuske u Porscheu tip 804 koji je takođe izložen u muzeju. Karoseriju tešku samo 461 kilogram pokretao je bokser od 1.500 “kubika” sa osam cilindara, snage 185 KS, što je bilo dovoljno za maksimalnu brzinu od 270 km/h! Ovo je jedini bolid Formule 1 „od glave do pete“ konstruisan od strane Porsche, ali je ostavio neizbrisiv trag u dosijeu nemačke marke jer je umnogome uticao na razvoj budućih trkačkih modela.

Foto: Uroš Dedić

Foto: Uroš Dedić

Tako je 1964. godinu obeležio 904 Carrera GTS kao prvi Porsche sa karoserijom od plastike. Konstruisao ga je Ferdinand Alexander Porsche, a samo nekoliko meseci od premijernog pojavljivanja u javnosti, ovaj model pobeđuje na čuvenoj trci izdržljivosti Targa Florio na Siciliji, gde su pre toga trijumfovali Porscheovi modeli 718 (1959, 1960, 1963.) i 550 (1956). Pored toga, imao je zapažene nastupe i na Monte Carlo reliju, kao i Le Mans trci.

Foto: Uroš Dedić

Foto: Uroš Dedić

Za Porsche, čuvena trka 24 sata Le Mana predstavlja najsjajnije oličenje istorijskih uspeha i mnogobrojnih trijumfa u auto-sportu. Za trenutak nas u slavnu prošlost vraćaju tri 917-ice iz Le Mans serije s početka sedamdesetih godina. Porsche je tokom ove dekade pet puta trijumfovao na 24 časa Le Mana, najprestižnijoj trci izdržljivosti na svetu, a ovi bolidi imali su motore od 4,9 l sa 12 cilindara i 600 KS.

Foto: Uroš Dedić

Foto: Uroš Dedić

Izloženi Martini Racing primerak dostizao je maksimalnu brzinu od 387 km/h! Za ovakve domete i uspehe na trkačkoj stazi, jednu od najvažnijih uloga igra vrhunska aerodinamika, što je predstavljeno na autentičan način u ovom muzeju. Naopačke okrenuti bolid, „zalepljen“ za plafon, slikovito dočarava efekat aerodinamike uz pojašnjenje da bi vozeći maksimalnom brzinom, ovaj automobil ostao zalepljen za podlogu čak i kada bi vozio po plafonu!

Foto: Uroš Dedić

Foto: Uroš Dedić

Naspram njega, pažnju nam je privukla Transaxle izložba sa nekoliko modela 924 i 944. Ovom postavom, Porsche je obeležio jubilej – 40 godina “transaxle” modela konstruisanih po sistemu „napred motor – menjač na zadnjoj osovini“. Osim kod 924 i 944, “transaxle” formula primenjena je i kod modela 928 i 968. Ovaj poslednji nam je privukao pažnju jer je u muzej stigao u poluotvorenoj formi koja „kao na dlanu“ oslikava njegovu unutrašnju arhitekturu.

Foto: Uroš Dedić

Foto: Uroš Dedić

Očekivano, u muzeju se mogu videti i aktuelni modeli, među kojima su Boxsteri, Caymani, a tu je i posebno izdvojen top model 918 Spyder. Neizostavni deo predstavljaju i SUV modeli Cayenne i Macan. A mogu se sresti i neki primerci koje bi malo ko mogao da očekuje u Porscheovom muzeju.

Foto: Uroš Dedić

Foto: Uroš Dedić

Nas je, recimo, iznenadio traktor iz 1959. godine. Sa oznakom “porše šleper standard 218” ušao je u proizvodnju 1956. godine, a Ferry Porsche ga je zamislio kao multipraktičan i jednostavan alat za radove u polju. Gotovo neverovatno zvuči podatak da je do 1963. godine, proizvedeno više od 120.000 primeraka ovog “radnika”.

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Naišli smo na još jedan kuriozitet – unikatni primerak 911-ice iz serije 996. Reč je eksponatu specijalno prepravljenom za potrebe marketinga i promocije crtanog filma Cars iz 2006. godine. Kada je reč o animaciji i zabavi, pažnju privlači interaktivni deo na galeriji gde se nalaze simulatori zvuka raznih modela, tako da posetioci mogu uživati u “turiranju motora”, a mogu isprobati i vozačko umeće na simulatoru sa velikim ekranom.

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Sve u svemu, Porscheov muzej u Zuffenhausenu po mnogo čemu predstavlja posebno mesto u svetu automobila. Bez nerealne ambicije da vam prenesemo ama baš sve što smo videli i doživeli u njemu, fokus smo stavili na eksponate koji reprezentuju najvažnija i najinteresantnija dostignuća iz bogate istorije eminentnog nemačkog proizvođača.

Foto: Uroš Dedić

Foto: Uroš Dedić

Uroš Dedić/TopSpeed

chats-viber-ts

Tagovi: 911, 917, 924, 928, 944, le mans, muzej, porsche, reportaža, targa florio
Popularni komentari
  • D
    Davor

    Pa zasto ne kažete u Stuttgartu.a dio grada gdje se nalazi muzej je
    Zuffenhausen.A takodje jos jedan veliki muzej u Stuttgartu je mercedesov.