5

JUBILEJ BMW M3: Trideset godina bavarske ikone

Foto: BMW

Foto: BMW

Tačno pre trideset godina, BMW sa oznakom M3 postavio je novi standard u proizvodnji automobila koji je do danas ostao neprevaziđen i još uvek suvereno vlada klasom tzv. mid-size limuzina sa ultimativnim sportskim karakteristikama. Zasnovan na standardnom modelu BMW-ove Serije 3, “M trojka” , iako brutalne snage, zadržava sve osobine automobila za svakodnevnu upotrebu. Kroz protekle tri decenije, minhenski dizajneri su ovaj sedan fligranskim doterivanjem pedantno usavršavali, oplemenjujući svaku novu generaciju, ali zadržavajući duh, srce i karakter koji su oznaku M3 načinili automobilskom ikonom, a konkurenciju držali daleko iz sebe.

Foto: BMW

Foto: BMW

Ideja da M3 ugleda svetlost dana potekla je od želje da Bavarci krenu u okršaje u nemačkom touring šampionatu (DTM), u takotvanoj Grupi A. Uslovi za ulazak u ovo takmičenje nalagali su da model mora biti homologovan i prodat u najmanje 5.000 primeraka u prvih godinu dana. Inženjeri u BMW-u oberučke su prihvatili izazov. Serijski model sa internom oznakom E30, kod nas popularno nazvan “kockica”, dobio je novi donji postroj, snažnije ventilirajuće disk kočnice, nove amortizere i olakšanu karoseriju upotrebom plastike. Osim toga, načinjene su aerodinamičke i korekcije na polju dizajna.

Foto: BMW

Foto: BMW

Ipak, najvše posla bilo je oko pogonskog agregata. Trebalo je motor od 2,0 litra, namenjen svakodnevnoj upotrebi, načiniti “ljutom zveri”, ubrizgati mu neophodan adrenalin i tehnički ga načiniti izdržljivim da se uhvati u koštac sa takmacima. Kao prva mera bila je povećanje zapremine na 2,3 litra i uvođenje četiri ventila po cilindru. Za ovu operaciju, upotrebljeno je rešenje iz modela M1, čija je zapremina komore za sagorevanje upravo odgovarala zahtevima dizajnera. “Radilica”, odnosno kolenasto vratilo, takođe je morala da doživi ojačanje, tako da je mogla da idrži čak i više od 10.000 i obrtaja u minutu, potrebnih za ostvarenje željene snage na trkačkim stazama, da bi kod civilne verzije, maksimalni broj obrtaja bio sveden na “samo” 6.750 o/min.

Foto: BMW

Foto: BMW

Tako je 1986. godine izašla prva generacije „M trojke“ sa motorom od 2,3 litra, sa četiri cilindra i 200 KS, mase svega 1.200 kg, ubrzanje iz mesta do 100 km/h postizala je za tada odličnih 6,7 sekundi, uz maksimalnu brzinu od 235 km/h. M3 Evo verzija, koja se pojavila 1988. godine, dobila je “injekciju adrenalina” i povećanje snage na 220 KS, čime je maksimalna brzina podignuta na 243 km/h.

Foto: BMW

Foto: BMW

Naredna korekcija došla je na red dve godine kasnije, pa je tako 1990. finalizovana prva generacija sa oznakom M3 Sport Evolution. Ova edicija proizvedena je u ograničenoj seriji od samo 600 primeraka, sa motorom zapremine 2,5 l i 238 KS.

Foto: BMW

Foto: BMW

Druga generacija E36 iz “M odeljenja” nije izašla kao automobil namenjem posebno za takmičenja. Svetlost dana je ugledala 1992. godine sa 286 KS, dobijenih iz rednog 3,0-litarskog motora. Jedna od njegovih glavnih karakteristika bio je najsavremeniji ventilski razvod, sistem VANOS, koji je obezbeđivao do tada u svetu nedostignutih 97 KS po litri zapremine, kao i najveći specifični obrtni moment od 108 Nm po litri, naravno, za atmosferske agregate.

Foto: BMW

Foto: BMW

U sledećoj fazi “doterivanja”, 1995. godine, šestocilindarski motor povećao je zapreminu na 3.201 ccm, a pojačanje je stiglo u vidu dvostrukog VANOS varijabilnog sistema ventilskog razvoda, kako na strani usisa, tako i na izduvnoj strani, da bi u jesen naredne godine bio načinjen novi tehnološki  iskorak, kojim je M3 postao prvi serijski automobil sa opcionim sportskim robotizovanim SMG automatsko-manuelnim menjačem.

Foto: BMW

Foto: BMW

Naredni, treći izdanak  “M trojke” sa oznakom E46, donosi aerodinamična poboljšanja u vidu novih spojlera pozadi, kao i četiri izduvne cevi. Pojavila se 2000. godine sa potpuno novim “srcem”, zapremine 3.246 ccm, a ovaj linijski šestocilindraš oslobađao je 343 KS. Povećana snaga donela je i pomak po pitanju performansi – ubrzanje od 0 do 100 km/h za 5,2 sekunde i maksimalnu brzinu od 250 km/h. Kod ove generacije naročito je ostao upamćen M3 CSL kao snažnija (360 KS), “spartanska” verzija.

Foto: BMW

Foto: BMW

Dobio je veću usisnu granu od karbona, oštriju “bregastu” i za 110 kg olakšanu karoseriju zahvaljujući karbonskom krovu. Konvencionalna sportska sedišta su ustupila mesto trkačkim “kadicama”, a na karaktersitičnim BBS aluminijumskim felnama su se standardno isporučivali Michelin Pilot Sport Cup “semi slik” pneumatici. Za razliku od obične verzije, koja je opciono bila dostupna sa SMG II menjačem, CSL je dolazio isključivo sa pomenutom transmisijom, a sa njim je M3 prvi put “spustio” ubrzanje do 100 km/h na manje od 5 sekundi (4,9 s)!

Foto: BMW

Foto: BMW

Čevrta generacija „trojke“ (“E90” sedan, “E92” kupe i “E93” kabriolet) ) dolazi 2007. godine. To je prvi put da se ispod haube našao motor u V8 konfiguraciji (420 KS), a automobil je i značajno olakšan primenom lakih materijala, pre svih ugljeničnih vlakana i ojačane kvalitetne plastike, dok je za krovnu konstrukciju i prednje oslanjanje korišćen aluminijum. Upečatljivu estetsku promenu pozadi doneli su i četvorostruki izduvnici jer su sa krajeva premešteni bliže sredini.

Foto: BMW

Foto: BMW

Prenos je poveren manuelnom šestostepenom ili automatskom sedostepenom menjaču sa dvostrukim kvačilom, a ubrzanje od 0 do 100 km/h iznosi 4,8 sekundi. U novembru 2009. BMW je odlučio da ponudi ekskluzivnu olakšanu M3 GTS verziju, proizvedenu u svega 135 primeraka, koja zahvaljujući većem i snažnijem motoru od 4,4 l i 450 KS, do “stotke” stiže za samo 4,3 sekunde.

Foto: BMW

Foto: BMW

Poslednja generacija, koja je i danas aktuelna, pojavila se pre dve godine, praćena  promenom nomenklature, tj. novom oznakom M4 za kupe i kabriolet modele sa dvoja vrata, dok je M3 “značku” zadržao sedan sa četvora vrata.  Sa njom je stigla i promena u vidu smanjenja zapremine na 3,0 litra i turbo punjenja (M TwinPower Turbo) što je rezultovalo novim povećanjem snage na 431 KS.

Foto: BMW

Foto: BMW

Uz to, primenjena je još stroža „dijeta“ koja je donela smanjenje „kilaže“ za 80 kg u odnosu na prethodnika, pa je ubrzanje od 0 do 100 km/h spušteno na 4,1 sekundu kod kupea sa automatskim 8-stepenim Steptronik menjačem. Ovog leta, BMW je izbacio i posebnu ediciju od samo 500 jedinica povodom 30 godina od rođenja legendarne „M trojke“.

Foto: BMW

Foto: BMW

Za ovu priliku, isključivo u “Macao Blue” metalik boji koja je bila i prva boja prve M3 generacije, ali sa još malo dodatnog “adrenalina” u vidu Competition paketa i povećanja snage motora na 450 KS. Priča o dostignućima BMW-ovog Motorsport odeljenja sasvim sigurno ovde neće stati i ostaje nam samo da do neke druge prilike, sačekamo novi specijalitet iz “M kuhinje”.

Uroš Dedić/TopSpeed

chats-viber-ts

Tagovi: bmw, competition, e30, e36, e46, e90, jubilej, m3, sport
Popularni komentari
  • S
    SRLE

    Pozzz bracooo BMW-ovci:-):-):-):-):-):-):-)

  • C
    Cone

    Dobar tekst. Impresivno.

  • D
    Deki

    M, rođaci.