1

FORMULA 1 ANALIZA SEZONE 2015: Kasno buđenje

Foto: Pirelli

Foto: Pirelli

Došao je kraj još jedne sezone FIA Svetskog šampionata Formule 1… Sezone u kojoj se, iskreno, nije dogodilo ništa novo, neobično i posebno dramatično, budući da je godina protekla u potpunoj dominaciji vozača Mercedesa, tačnije Lewisa Hamiltona. Britanac je relativno lako nadmašio svog timskog kolegu Nico Rosberga, a na momente se čak činilo da mu je veći rival jedan drugi Nemac, Sebastian Vettel, kojem je ovo bila prva sezona u ekipi Ferrari.

Foto: Pirelli

Foto: Pirelli

Doduše, sa tri pobede na poslednje tri trke, u Meksiku, Brazilu i Abu Dabiju (UAE), Rosberg kao da se “probudio”. U poslednje vreme, u kvalifikacijama je čak šest puta uzastopno bio bolji od Hamiltona, te je osvojio ukupno sedam najboljih startnih pozicija u 2015. i 22. u karijeri. No, razlika u odnosu na one prethodne je ta što je Nemac uspeo da poslednje tri pretvori u pobede. I to čiste, uzastopne trijumfe, osvarene na stazi i potpuno zaslužene. Time je ostvario šest pobeda ove sezone, a ukupno 14. u karijeri.

Foto: Mercedes AMG Petronas

Foto: Mercedes AMG Petronas

Veliki “problem” jeste što sve to nije došlo ranije. To “kasno buđenje” se praktično dogodilo kada je sve bilo poznato i kada je Mercedes potvrdio šampionsku titulu, baš kao i Hamilton. Sa druge strane, Britanac kao da se malo “opustio”, iako je, recimo, žarko želeo pobedu na VN Brazila, koju nema u svojoj karijeri. On je jurio za Rosbergom, tražio da mu ekipa menja strategiju ne bi li prošao napred, baš kao u Meksiku, što je prilično “glatko” odbijeno, te se na kraju pomirio sa sudbinom. U Abu Dabiju, čak nije ni izgledao potpuno fizički pripremljen, ali u suštini, gotovo cele sezone više je pažnje obraćao na to gde je Vettel, a ne njegov timski kolega.

Foto: Mercedes AMG Petronas

Foto: Mercedes AMG Petronas

A opet, ispostavilo se da je Ferrari bio rival, ali ne na istom nivou. Četvorostruki šampion je, istina, uspeo u tri navrata da savlada vozače Mercedesa, no, to jednostavo nije bilo dovoljno. Crveni bolid nije brz, tj. nema toliko snažnu pogonsku jedinicu kao “srebrni” i to je svima poznato. Međutim, upravo se i svi ostali ne mogu pohvaliti previše dobrom sezonom, osim eventualno Williamsa koji je zauzeo treće mesto u generalnom plasmanu ekipa. Mada, ako se zna da bolid pokreće moćna pogonska jedinica Mercedesa, možda se, uz manje grešaka, moglo postići više!?

Foto: Ferrari

Foto: Ferrari

Najviše razloga za ogorčenje ima nekada šampionski Red Bull, jer nakon prošlogodišnje vicešampionske titule i tri pobede, ova sezona je bila sa daleko manje dobrih rezultata. Deo krivice za to, svakako, snosi Renault, koji od samog početka “turbo ere” nije bio na nivou, što zbog nedovoljne snage pogonske jedinice, što zbog njene nepouzdanosti. Nivo frustracija kod Red Bulla je rastao, da bi na kraju kulminirao željom za razlazom.

Foto: Glenn Dunbar/Williams

Foto: Glenn Dunbar/Williams

Čak je u proleće ove godine napravljen preliminarni dogovor sa Mercedesom, uz primetno strahovanje u Štutgartu. Nemci su potencijano neprijatnu stituaciju da budu pobeđeni svojim oružjem želeli da izbegnu kroz zahtev za globalnom marketinškom saradnjom, ali je tu oklevao Red Bull. Zapravo, austrijski tim je čekao odgovor Volkswagena, koji već godinama ima stav u vezi F1 – “hoćemo, nećemo”! A onda su se u celu priču umešali Italijani. Ferrari je nudio sve, osim pogonskih jedinica najnovije generacije, što nije prihvaćeno. Možda to može Toro Rosso, ali ne i Red Bull. No, kada je postalo definitivno jasno da Audi neće ući u F1, a tek kada je izbio skandal u vezi sa lažiranjem emisije izduvnih gasova, bilo je jasno da je Red Bull u velikom problemu, te da mora da se “pokaje” i okrene ponovo Renaultu, koji je u međuvremeno, marljivo prikupljao sredstva da otkupi Lotus i tako ponovo dobije svoj tim u F1.

Foto: Red Bull

Foto: Red Bull

Na sve ovo treba dodati i priču o tzv. “jeftinim” pogonskim jedinicama, koja je zapravo samo taktika FIA i vodećih ljudi u F1 da se dobije na vremenu, jer rešenje, zapravo, ne postoji! Mnogo je tu politike, pregovora, razgovora i “glume”, a u suštini, sve je to prazna priča kojom Jean Todt i Bernie Ecclestone moraju da “balansiraju” između velikih proizvođača automobila. Prosto su ih “gurali” u skupu, ekološku i hibridnu tehnologiju, da bi se na kraju ispostavilo da je izgubljena suština automobilskog sporta – trka više nema, već su tu samo kalkulacije i proračuni, štednja, štednja i samo štednja!? A, publika to ne želi da gleda, a inače, ne može ni da sluša, budući da ni adekvatnog zvuka više nema!

Foto: Lars Baron/Getty Images

Foto: Lars Baron/Getty Images

Ecclestone, koji dobro zna svoj posao, već je početkom ove godine uvideo da treba da “obuzda” proizvođače kao što su Mercedes, Ferrari, Renault i Honda, kako mu se situacija u F1 ne bi potpuno otrgla kontroli i kako oni ne bi preuzeli vlast. Samo, kao da se i on “kasno probudio”, jer Komisija F1 nije prihvatila plan FIA Strateške grupe F1 za tzv. alternativne motore u 2017. Veto je stavio upravo Ferrari, i to zbog ograničavanja cene pogonskih jedinica za korisnike na 12, maksimalno 16 miliona dolara po sezoni. Navodno, toliko mali timovi mogu da plate, a poznato je da trenuta cena iznosi oko 30 miliona dolara. Činjenica je da će se glavna bitka tek voditi, i to u Parizu, 15. januara 2016. za kada je zakazan novi sastanak.

Foto: Mark Thompson/Getty Images

Foto: Mark Thompson/Getty Images

U suštini, alternativni motori bi mogli biti u V6 konfiguraciji, sa radnom zapreminom od 2,5 litara, sa dva turbo-punjača i oko 870 KS. Međutim, ne bi imali ograničen broj obrtaja, potrošnju goriva, konstukciju izduvnog sistema, a što je još značajnije, ne sadržali hibridni pogon, niti bi bilo ograničenja po broju iskorišćenih jedinca po sezoni. Ne treba ni naglašavati da za ovako nešto Mercedes ne želi ni da čuje!

Foto: Mercedes AMG Petronas

Foto: Mercedes AMG Petronas

Inače, ovi alternativni agregati bi trebali da posluže kako bi se izbegla upravo aktuelna situacija u kojoj niko ne želi da “proda” svoju pogonsku jedinicu nekom timu. Tu bi onda mogli da uskoče, recimo, Cosworth, bez obzira na sva poricanja u vezi sa tim, pa eventualno RML, koji tvrdi da može da napravi i isporuči “nezavisni” motor već za 8 meseci, te AER i Ilmor, zajedno, što je i potvrdio Mario Illien. Zanimljivo je da je upravo on, na početku ove godine, već sarađivao sa Red Bullom, odnosno Renaultom kako bi poboljšao performanse pogonske jedinice. Ako se Renault odluči da ponovo ima svoj tim u F1, ovaj iskusni konkruktor motora je neko na koga svakako računaju.

Foto: Lars Baron/Getty Images

Foto: Lars Baron/Getty Images

U sve ovo se uključuje i Mecachrome, koji je, takođe, zainteresovan za tender FIA-e. I, ne samo to! Na kraju se ispostavilo da će ova kompanija, ipak, isporučivati motore za Red Bull već naredne sezone, s tim što će sarađivati samo onaj deo koji se bavi serijskim automobilima, dok će specijalno odeljenje koje radi za Renault F1 program, biti izdvojeno. To znači da bi na kraju, austrijski tim dobio pogonsku jedinicu Renault iz fabrike Mecachrome, ali bi ostao bez značajnih sponzora, kao što su Infiniti i Total. To je cena arogancije Red Bulla, koji je, tražeći od francuskog proizvođača više, odbijen od Mercedesa, Ferrarija i Honde, na kraju dobio manje. Zapravo, taj novac će Renault preusmeriti na svoju F1 operaciju i otkup Lotusa, te dalji razvoj bolida i motora.

Foto: Peter Fox/Getty Images

Foto: Peter Fox/Getty Images

A Red Bull će nastaviti da uz pomoć tehnologije koju će imati na raspolaganju, ali i one “pozajmljene” od Ferrarija, jer Toro Rosso je, ipak, deo iste priče, te uz asistenciju Audija, svakako i dalje zainteresovanog za automobilski sport, ide svojim putem, sve dok se ne ukaže neka bolja prilika. Konačno, za Dietrich Mateschitza i društvo, i ovo rešenje je bolje nego da napuste F1, jer bi u tom slučaju  sledila kazna od 500 miliona dolara po ekipi, za narušavanje Concord sporazuma. A, bolje je i za samu F1!

Foto: Pirelli

Foto: Pirelli

Dakle, do 15. januara naredne godine, Ecclestone će učiniti sve da zauzda četiri moćna proizvođača i napravi dogovor uz posredovanje Todta i FIA-e. No, jedno je sigurno – on neće dozvoliti da ga Mercedes, Ferrari, Renault i Honda ucenjuju, mada je malo verovatno da će u slučaju “krajnje nužde”, uvesti paralelne ili alternativne motore, što bi svakako bilo loše za F1. Saveznike svakako ima u malim ekipama koje su već ranije istakle da im je i ovo što sada plaćaju već previše. Tako su, recimo, Force India, Sauber i Manor, od Ecclestonea već tražili da im se unapred isplati novac iz fonda za nagrade. Uz to, i indijski tim bi mogao biti prodat kompaniji Aston Martin, koja je takođe zainteresovana za ulazak u F1.

Foto: Lotus F1

Foto: Lotus F1

Jedno je sigurno – vremena za dogovor je sve manje, pogotovo za ekipe pred kojima je neizvesna budućnost. Rad na novim bolidima je već trebao da bude pri kraju, a za neke nije ni počeo. Mada, ima i onih, koji, poput, McLarena, kao da nisu mnogo odmakli od početka. Strpljenja za Hondina “lutanja” je sve manje, tako da nije nemoguće da se i nad ovo partnerstvo navuku tamni oblaci, kao što je to bio slučaj između Red Bulla i Renaulta. Bilo bi zaista šteta da se i ovde neko “kasno probudi” i shvati da ne može dalje da sarađuje. Prosto je nedopustivo da F1 izgubi bilo koji tim, iako za to, nažalost, postoje velike šanse, jer su sa nailaskom nove ekonomske krize, finansijski ugrožene sve manje ekipe. U tom slučaju, umesto zadovoljstva zbog ulaska u takmičenje još jednog novog tima kao što je Haas, čije će bolide pokretati motori Ferrari, usledilo bi novo razočaranje zbog toga što je najelitniji automobilski sport opet izgubio nekog…

Foto: Pirelli

Foto: Pirelli

Na sve ovo treba dodati i da se Pirelli probudio i da želi agresivniji pristup trkama, odnosno, želi pneumatike koji bi brže gubili performanse, kao što je to bio slučaj u 2012. Time bi trke postale neizvesnije, jer kako ističe italijanski proizvođač, nema smisla praviti gume koje mogu da izdrže celu trku. Ako se od njih to zahteva, nema problema, moguće je, mada onda uzbuđenja nema. S tim u vezi ide i informacija da je za narednu sezonu, Pirelli pripremio nove ultra-meke pneumatike, označene ljubičasto, koji će se koristiti samo na uličnim stazama.

Zoran Živkov/TopSpeed

Foto: Pirelli

Foto: Pirelli

Rezultati VN Abu Dhabi

1. N. Rosberg GER (Mercedes AMG Petronas F1 Team) – 1 h 38 min 30,175 s (=185,997 km/h)
2. L. Hamilton GBR (Mercedes AMG Petronas F1 Team) + 8,271 s
3. K. Raikkonen FIN (Scuderia Ferrari) + 19,430 s
4. S. Vettel GER (Scuderia Ferrari) + 43,735 s
5. S. Perez MEX (Sahara Force India F1 Team) + 63,952 s
6. D. Ricciardo AUS (Infiniti Red Bull Racing) + 65,010 s
7. N. Hulkenberg GER (Sahara Force India F1 Team) + 93,618 s
8. F. Massa BRA (Williams Martini Racing) + 97,751 s
9. R. Grosjean FRA (Lotus F1 Team) + 98,201 s
10. D. Kvyat RUS (Infiniti Red Bull Racing) + 102,371 s zaostatka


najbrži krug
L. Hamilton, 1 min 44,517 s (=191,302 km/h), 44. krug

 

GENERALNI PLASMAN VOZAČA (nakon 19. od 19 trka)

1. Hamilton 381, 2. Rosberg 322, 3. Vettel 278, 4. Raikkonen 150, 5. Bottas 136, 6. Massa 121, 7. Kvyat 95, 8. Riccardo 92, 9. Perez 78, 10. Hulkenberg 58, 11.  Grosjean 51, 12. Verstappen 49, 13. Nasr 27, 14. Maldonado 27, 15. Sainz 18, 16. Button 16, 17. Alonso 11, 18. Ericsson 9 poena

 

GENERALNI PLASMAN KONSTRUKTORA

1. Mercedes F1 W06 – Mercedes PU106B Hybrid 703, 2. Ferrari F15-T – Ferrari 059/4 428, 3. Williams FW37 – Mercedes PU106B Hybrid 257, 4. Red Bull RB11 – Renault Energy F1-2015 187, 5. Force India VJM08 –Mercedes PU106B Hybrid 136, 6. Lotus E23 – Mercedes PU106B Hybrid 78, 7. Toro Rosso STR10 – Renault Energy F1-2015 67, 8. Sauber C33 – Ferrari 059/4 36, 9. McLaren MP4-30 – Honda RA615H Hybrid 27 poena

chats-viber-ts

Tagovi: ferrari, fia, formula 1, lewis hamilton, mercedes, nico rosberg, sebastian vettel
Popularni komentari
  • N
    NN

    Kakvo crno kasno budjenje. Kompezacija za titlulu koju je osvojio timski kolega. Svi mirni i ovce na broju. Uzasna je Formula 1! Uzasna!