5

FORD PONOVO U KRIZI: Crni oblaci nad „plavim ovalom“!

Foto: Ford/TopSpeed ilustracija

Foto: Ford/TopSpeed ilustracija

Iako nam se možda čini kao večnost, prošlo je svega šest godina od kako su, gotovo preko noći, “pale” berze na Wall Steeetu, a svetska ekonomska kriza žestoko “zakucala” na sva vrata! Za automobilsku industriju nastupili su crni dani, jer su se sva tri američka automobilska giganta, General Motors, Chrysler i Ford, našla bukvalno “na kolenima”, te je “finansijska injekcija” od strane američke države i restrukturizacija koja je obećavala značajno poboljšanje poslovanja, barem na papiru, bila bukvalno “slamka spasa”!

Foto: Ford

Foto: Ford

Iako je u sve tri korporacije, globalno gledano, od tada krenulo nabolje, neke lekcije kao da su zaboravljene, te sada počinju da se vraćaju, jedna po jedna, poput bumeranga! Chrysler je u potpunosti potpao pod italijanski FIAT, General Motors na sve načine pokušava da ostane u plusu, gaseći filijale i brendove širom sveta – Pontiac, Saturn i Hummer su otišli u istoriju, Chevrolet se povlači iz Evrope, Opel iz Kine, a Holdenov opstanak u matičnoj Australiji je trenutno pod velikim znakom pitanja… A, Ford?

Foto: Ford

Foto: Ford

Pa, iako se činilo da je “plavi oval”, kako ga popularno zovu, još i najbolje prošao od velike američke trojke, čini se da stvari baš i nisu tako “ružičaste” kako se u prvi mah čine, odnosno predstavljaju. Pre svega, velika očekivanja na evropskom tržištu u potpunosti su promašila “projekcije”, te stoga i ne čudi što se već nekoliko godina unazad, u prodajnim salonima “vrte” jedni te isti modeli, uz jedva primetne estetske modifikacije.

Foto: Ford

Foto: Ford

Pompezno najavljivani, novi C-MAX, S-MAX i Mondeo, kasne već poprilično za konkurencijom, a kada se i pojave u prodaji, nakon Salona automobila u Parizu, koji je trenutno u toku, gotovo je sigurno da se cenovno neće moći boriti sa sve jačom i agresivnijom dalekoistočnom konkurencijom. Krajem septembra, iz Forda je i zvanično stiglo saopštenje da je planirani profit za tekuću godinu “rebalansiran” za čak dve milijarde dolara (naravno, “u minus”!), na, i dalje pomalo optimističnih, 6 milijardi američkih dolara!

Foto: Ford

Foto: Ford

Još gore od toga izgledaju rezultati poslovanja evropske divizije, koja je, umesto planiranog profita za 2015. godinu, najavila da očekuje gubitak od čak 1,5 milijardi dolara u periodu od naredne dve godine. Rezultat toga bio je očekivan – gotovo istovremeni pad deonica za više od 10 procenata, nakon čega je solidan broj deoničara odlučio da se što pre oslobodi udela i spase daljih gubitaka, što je prouzrokovalo dodatni pad akcija.

Foto: Ford

Foto: Ford

A, sve je izgledalo tako optimistično i “ružičasto” u planovima, koji su predviđali lansiranje čak 27 novih vozila tokom 2014. godine, povećanje prodaje od čak 55 procenata do kraja ove decenije uz istovremeni rast marži na oko 9%, koje bi ujedno predstavljale i jedne od najviših u automobilskoj industriji trenutno! Gde je onda, sve odjednom, krenulo naopako!?

Foto: Ford

Foto: Ford

Pa, pored već pomenutog problematičnog predviđanja tržišta, pre svega u Evropi, velik uticaj na negativno poslovanje trenutno ima i američko-ruska konfrontacija po pitanju Ukrajine i sankcije koje su SAD jednostrano uvele Rusiji. Iako je planirano da će one opteretiti rusku privredu, dogodio se tzv. “bumerang efekat”, te je Ford, kao jedan od najvećih proizvođača automobila na ruskom tržištu, praktično dobio “nož u leđa” od američke administracije, što se itekako oseća po rezultatima prodaje u najvećoj zemlji na svetu. Samo u avgustu ove godine, zabeležen je pad prodaje na ruskom tržištu od čak 26 procenata! Koliko je pad prodaje ozbiljan, dovoljno govori i podatak da je tokom 2013. godine, Ford u Rusiji prodao 107.000 vozila, a u prvih šest meseci ove godine, manje od 27.000 jedinica!

Foto: Ford

Foto: Ford

No, nije samo to uzrok Fordovih posrtanja… Ništa bolji rezultati prodaje nisu ni u Južnoj i Centralnoj Americi, gde je tradicionalno snažan uticaj američkih proizvođača. Uz to, pre svega desetak dana, došlo je do novog velikog opoziva od čak 850.000 vozila na severnoameričkom tržištu, izazvanog problemima sa elektronikom i vazdušnim jastucima, što će prema predviđanjima, kompaniju koštati minimum 500 miliona dolara. O novoj šteti nanetoj imidžu, da i ne pričamo!

Foto: Ford

Foto: Ford

Jer, iako se Fordov pick-up F-150 i njegove brojne verzije i dalje jako dobro prodaje u Americi i Kanadi, nemojmo zaboraviti da je pre svega par meseci, početkom leta, došlo i do jednog od najvećih opoziva vozila u istoriji automobilske industrije, gde je gotovo 1,4 miliona Fordovih automobila (uključujući i manje količine Mercury i Lincoln vozila, koja su deo korporacije) opozvano zbog različitih problema, počevši od problema sa servo upravljanjem, preko korozije, pa do zloglasnih patosnica koje su svojevremeno “proganjale” Toyotu.

Foto: Ford

Foto: Ford

Čak 195.527 Ford Explorera (servo upravljanje) i 196.639 Ford Taurusa (korozija) potpalo je pod ove opozive, uz oko 80.000 primeraka modela Fusion (patosnice), ali i neverovatnu količinu od 915.216 primeraka Ford Escape i Mercury Mariner modela, takođe zbog problema sa servo upravljanjem! Koliko će tačno tek ovo koštati kompaniju, nije ni saopšteno, ali se šteta sigurno meri stotinama miliona dolara…

Foto: Ford

Foto: Ford

Otuda i ne čudi “rebalans” za ovu godinu, a kako je krenulo sa opozivima, čini se da je samo pitanje vremena kada će i evropski kupci dobiti poziv da posete najbliži ovlašćeni servis kako bi se, “na ovaj ili onaj način”, otklonili uočeni nedostaci, njihovog, do juče gotovo “savršenog” automobila… Možda zvuči ironično, ali se i to nekako uklapa u aktuelan Fordov slogan “Go Further” – danas milion i po, sutra možda već dva…!

 

Đorđe Pavićević/TopSpeed

Izvor: Economist, Automotive News Europe, BBC, Wall Street Journal

.

Tagovi: explorer, ford, kriza, mondeo, prodaja, rusija
Popularni komentari
  • J
    Jork

    Najlošiji zapadni auto posle fijata.