0

BUDGET CAR TRAVEL by TopSpeed: Verona - prestonica romantike (VIDEO)

Foto: Danilo Jojić

Foto: Danilo Jojić

Nastavljamo naša putovanja u okviru Budget Car Travel serijala, a  treći italijanski grad koji smo posetili je Verona. U saradnji sa sponzorima Petrol i Uniqa osiguranje, put iz Bolonje nastavljamo ka pomenutoj Veroni. U sistem za navigaciju naše Honde CR-V unosimo željenu destinaciju. Precizna navigacija potvrđuje da nas ne čeka preterano dugo putovanje. Oko 150 kilometara, uglavnom na auto-putu, i za par sati smo već stigli u grad koji danas nosi nosi nadimak “prestonica romantike”, jer je poznat kao mesto gde se odvija radnja čuvene Šekspirove drame Romeo i Julija.

Foto: Danilo Jojić

Foto: Danilo Jojić

U pitanju je grad koji turistima ima šta da ponudi. Nalazi se u severnom delu Italije, i drugi je grad po veličini u pokrajini Vento, posle Venecije. Šire područje Verone bilo je naseljeno još u doba praistorije. Oko 300. godine pre nove ere, ovo područje je potpalo pod vlast Rimljana, a veoma brzo javilo se naselje pod danas dobro poznatim imenom. Iako antička Verona nije imala veliki značaj među starorimskim gradovima, iz tog doba je ostalo nekoliko, danas, veoma značajnih objekata poput arene i par gradskih kapija.

Foto: Danilo Jojić

Foto: Danilo Jojić

Srednji vek je zbog strateškog položaja grada doneo burna vremena i nekoliko vekova vladavine varvarskih plemena. Smenjivali su se Goti, Vizigoti, Lombardi, da bi potom grad pao pod uticaj bavarskih vladara. Zahvaljujući tome, Verona postaje jedna od severno-italijanskih gradova – državica. U to vreme ona se ubrzano razvijala, a njen uticaj se širio severnom Italijom. Ispostavilo se da je taj procvat Veronu skupo koštao, jer sukobi oko vladanja gradom početkom 15. veka dovode do pada grada pod vlast Mletačke republike, što je trajalo sve do 18. veka. Devetnaesti vek i pridruživanje novoosnovanoj Kraljevini Italiji je bio veoma buran, što je dovelo do propadanja grada i smanjenja broja stanovnika.

Foto: Danilo Jojić

Foto: Danilo Jojić

Srećom, tokom dvadesetog veka, Verona je izbegla razaranja u Svetskim ratovima, tako da su sačuvani spomenici kulture i vekovima stare građevine. Poseban uzlet grad dobija u novijoj istoriji, tokom sedamdesetih godina, zahvaljujući decentralizaciji i razvoju turizma. Danas za Veronu može da se kaže da se svrstava u nekoliko najznačajnijih turističkih destinacija Italije i nezaobilazna je stanica za putnike koji se opredele za sever ove zemlje. Kroz grad protiče reka Adiđe. Nekada je ona, zbog svoje plovnosti, bila značajan faktor u razvoju Verone, dok je danas brojnim turistima interesantna prvenstveno zbog prelepih mostova koji krase panoramu ovog istorijskog grada.

Foto: Danilo Jojić

Foto: Danilo Jojić

Vekovna tradicija je vidljiva na svakom koraku, pogotovo u starom delu. Da ne postoji Koloseum u Rimu, zaštitni znak Verone bi bez mnogo dvoumljenja bila Arena. Ovaj amfitetar je jedan od najbolje očuvanih, a poznat je i po tome što se i danas koristi za izvođenja opera, dok je najširoj publici takođe poznat, jer su u njemu nastupali svetski poznati izvođači, poput Tine Tarner i Lučiana Pavarotija. Podignut je početkom nove ere i to na mestu koje se u tom trenutku nalazilo van gradskih zidina, a mogao je da primi i do 30.000 gledalaca. U dvanaestom veku je značajno oštećen u zemljotresu, ali osnovna struktura je sačuvana i do današnjeg dana. Ulaz u Arenu je moguć i kada nema nikakvog programa, a cena obilaska je tri evra.

Foto: Danilo Jojić

Foto: Danilo Jojić

Od građevina iz rimskog perioda vidljive su još samo gradske kapije, koje su se odlično uklopile sa novijom arhitekturom, a posebno je interesantno što i danas ispod njih protiče saobraćaj. Upravo zbog Arene i gradskih kapija, jedno od najznačajnijih raskršća u Veroni je trg Piaca Bra, koja turistima služi kao svojevrstan orijentir. Sa ovog trga se granaju ulice ka najznačajnijim gradskim znamenitostima, a on služi kao idealno mesto za predah od celodnevnog pešačenja, jer se na njemu nalazi veliki broj kafića i restorana.

Foto: Danilo Jojić

Foto: Danilo Jojić

Jedna od najznačajnijih destinacija je svakako i Julijina kuća. Verona je, naime, poznata kao mesto odvijanja čuvene Šekspirove drame Romeo i Julija. Brojni istoričari su pokušali da pronađu tragove koji bi potvrdili stvarno postojanje porodica Montegi i Kapuleti, koje su možda bile inspiracija engleskom piscu za čuvenu tragediju, ali bez uspeha. To, ipak, nije sprečilo inventivne Italijane da jednu od kuća u centru grada proglase Julijinim domom. Na kući je, naravno, i balkon gde je navodno Julija dočekivala Romea. U dvorištu se nalazi i bronzana Julijina statua. Italijani se nisu zadovoljili samo kućom i balkonom, čak su vešto lansirali i legendu koja kaže da će devojka koja dodirne Julijinu ruku imati sreće u ljubavi, dok muškarac treba da dodorne njene grudi.

Foto: Danilo Jojić

Foto: Danilo Jojić

Da li zbog veze sa čuvenom Šekspirovom dramom, tek, svake godine Veronu poseti više od tri miliona turista. Po pravilu se ispred Julijine statue formira red, jer svi žele da se fotografišu na ovom romantičnom mestu. I zaista, mesto jeste romantično, a jedino što donekle kvari doživljaj je upravo ta reka turista, pa bi ovo mesto trebalo posetiti van sezone, ako takav trenutak uopšte postoji. Slikanje pored statue je slobodno, ali se ulaz u kuću naplaćuje 12 evra, a izlazak na balkon dodatnih 10 evra. Taj novac je možda ipak pametnije potrošiti za ručak u nekom od restorana.

Foto: Danilo Jojić

Foto: Danilo Jojić

Poput Bolonje, i Veronu su nekada krasili tornjevi koje su podizale imućne porodice, ali nisu svi sačuvani. Svakako najznačajniji je Lamberti toranj. Ovo zdanje je podignuto još u dvanaestom veku. Početkom petnaestog veka ga je oštetio udar groma, pa je prilikom rekonstrukcije nadograđen, što može i danas da se prepozna po dodatnom zvoniku koji je bele boje, dok je ostatak konstrukcije od klasičnih cigala. Danas je ovo zdanje visoko 84 metra, a ulaznica za uspon do vrha, u čiju cenu je uračunat i obilazak muzeja, košta šest evra.

Foto: Danilo Jojić

Foto: Danilo Jojić

Sa vrha tornja se pruža predivan pogled na Veronu, kao i obližnji trg Piaca Erbe, koji je takođe jedno od omiljenih mesta gde se okupljaju turisti, a koje je jedan od najznačajnijih centara još od rimskih vremena. Na štandovima je moguće kupiti najrazličitije suvenire i garderobu inspirisanu gradom Romea i Julije, ali se i osvežiti voćnim koktelima i šejkovima posle napornih pešačenja po suncu. Takođe, tu je i veliki izbor kafića i restorana, sa prelepo uređenim baštama. Obeležje trga je Fonatna Dei Madonna Verona. Podignuta je u 14. veku, ali skulptura Madone, koja simbolizuje lepotu Verone, mnogo je starija i datira još iz rimskog vremena.

Foto: Danilo Jojić

Foto: Danilo Jojić

Redakcija Top Speeda je u Veroni provela nepuna dva dana. Noćenje nas je koštalo 65 evra, s tim da je naš hotel od centra grada bio udaljen sedam kilometara. Smeštaj u strogom centru grada je takođe moguć, ali po znatno višim cenama i uz napomenu da hoteli van grada obično nude znatno komotniji smeštaj. Za one koji putuju automobilom, udaljenost hotela od starog dela grada ne predstavlja problem. Vozila je moguće besplatno prakirati u široj stambenoj zoni grada. Zbog opreme, mi smo se opredelili za podzemne garaže u centru grada.

Foto: Danilo Jojić

Foto: Danilo Jojić

Cene parkiranja značajno variraju. Zatvoren parking sa obezbeđenjem košta od 1,8 do dva evra po satu, a pogodna je i opcija celodnevnog pakriranja po fiksnoj ceni od 16 evra. Klasičan parking bez obezbeđenja je moguće pronaći za jedan evro po satu, dok celodnevno parkiranje iznosi prihvatljivih pet evra. Povoljna cena parkinga, i to u strogom centru grada, ostavlja mogućnost pronalaženja veoma povoljnog smeštaja izmeštenog iz grada, koji pritom nudi visok komoditet.

Danilo Jojić/TopSpeed

 

Honda CR-V / Pouzdanost nema cenu

Kod automobila se obično cene kvaliteti kao što su dizajn, udobnost, prostranost, potrošnja… Ipak, posle bezbednosti, svakako je prva na spisku pouzdanost, a to je polje na kojem sve Honde briljiraju.

Foto: Danilo Jojić

Foto: Danilo Jojić

Tokom obilaska italijanskih gradova, od polaska iz Beograda, do povratka, prevalili smo oko 2.500 kilometara. Kako smo se trudili da na našem putovanju redukujemo sve troškove, konstantno smo vodili računa i o prosečnoj potrošnji. Već smo napomenuli da je novi Hondin dizel agregat od 1,6 litara i 120 konjskih snaga veoma ekonomičan, čemu je donekle doprinelo i izuzetno kvalitetno Petrolovo “Q-max” dizel gorivo, koje je potrošnju u proseku snizilo za 0,3 litra dizela na sto pređenih kilometara.

Foto: Danilo Jojić

Foto: Danilo Jojić

Pretpostavljamo da bi i kvalitetni letnji pneumatici, umesto univerzalnih M+S za sva godišnja doba, koji su se nalazili na točkovima naše Honde, taj prosek dodatno poboljšali. Ipak, dug put je značio da smo na ulasku u Sloveniju iz Italije, morali da dopunimo rezervoar. Učinili smo to na Petrolovoj benzinskoj stanici, gde smo imali priliku i da se odmorimo i okrepimo pre nastavka puta.

Foto: Danilo Jojić

Foto: Danilo Jojić

Tokom dugih putovanja, od prostranosti, potrošnje, udobnosti, daleko je važnija pouzdanost. Svesni dobre reputacije koju već decenijama imaju Hondini automobili, o tome nismo mnogo ni razmišljali, a još jedan podatak koji nam je ulivao sigurnost, je taj da se pod “haubom” nalazio motor na koji japanska kompanija daje garanciju od milion kilometara. U ovom automobilu nas je upravo motor možda i najprijatnije iznenadio. Vozači sa (pre)velikim očekivanjima i ambicijama će verovatno zaključiti kako on ne raspolaže sa dovoljno snage i obrtnog momenta, ali se većina porodičnih vozača sa tako nečim verovatno neće složiti.

Foto: Danilo Jojić

Foto: Danilo Jojić

Snage ima dovoljno za odlična ubrzanja, a nije inferioran ni po pitanju elastičnosti. Zahvaljujući šestostepenoj transmisiji, omogućava putovanje visokim brzinama uz prosečnu potrošnju od oko šest litara dizela, iako je u pitanju težak automobil sa relativno nepovoljnom aerodinamikom zbog visokog klirensa i SUV koncepcije karoserije. U najkraćem, Honda CR-V sa novim dizel motorom i pogonom na prednjoj osovini predstavlja idealno prevozno sredstvo za duga putovanja. Udobnost, prostranost, bezbednost i pouzdanost,  sve su to karakteristike po kojima model CR-V prednjači u odnosu na većinu konkurenata.

Foto: Danilo Jojić

Foto: Danilo Jojić

 

Tagovi: budget car travel, honda, italija, petrol, romeo i julija, telegraf_focus, uniqa osiguranje, verona